خبرنگاران شدت تورم در دهک های مختلف چقدر است؟

به گزارش مجله نازلارا، تهران - خبرنگاران - فاصله تورمی آذرماه 99 دهک های مختلف درآمدی 9.3 درصد است و بین 27.9 درصد برای دهک اول تا 37.2 درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

خبرنگاران شدت تورم در دهک های مختلف چقدر است؟

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، خانواده ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه های سالیانه در 10 گروه دسته بندی می شوند. دهک اول کم درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده ها را تشکیل می دهند. مرکز آمار هر ماه انواع هزینه ها و ویژگی های هر کدام از دهک ها را بررسی و در جداول مختلف اعلام می کند. بررسی این جدول ها می تواند یک شمای کلی از شرایط اقتصادی هر کدام از دهک ها را در اختیار ما بگذارد.

براساس آخرین گزارش نرخ تورم سالیانه آذرماه 99 خانوار کشور به 30.5 درصد رسید. این نرخ در دهک های مختلف هزینه ای در بازه 27.9 درصد برای دهک اول تا 37.2 درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

بررسی جزئیات تورم در خانوارها نشان می دهد که اثر تورم در همه خانوارها به یک شکل نبوده است. براساس این گزارش تورم آذرماه در دهک های بالا (پردرآمدها) رقم های بالاتری نسبت به دهک های پایین جامعه ثبت کرده است. دهک اول درآمدی که شامل خانوارهای با پایین ترین سطح درآمد هستند، تورم سالیانه 27.9 درصدی را ثبت کرده است؛ این فرایند به شکل صعودی در میان دهک ها ادامه داشته به طوری که دهک دهم تورم 37.2 درصد را به ثبت رسانده است.

فاصله تورمی در میان دهک های مختلف هزینه ای در آذرماه به 9.3 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (که برابر 8.9 درصد بود) 0.4 واحد درصد افزایش داشته است.

شدت تورم در بین دهک های اول تا ششم تقریبا افزایش ناچیزی داشته است به گونه ای از تورم 27.9 درصد در دهک اول به رقم 29.3 درصد در دهک ششم رسیده است اما از دهک ششم به یک باره نرخ تورم رشد محسوسی داشته است.

مرکز آمار در یک جدول سهم هر یک از گروه های کالایی و خدماتی را در تورم ماهانه دهک ها مشخص کرده است. به طور کلی در این دسته بندی این گزارش به دو دسته کالاهای خوراکی و کالاها و خدمات غیرخوراکی تقسیم بندی شده است. با توجه به ضریب اهمیت متفاوت گروه های کالایی و خدماتی در دهک های مختلف، اصولا سهم کالاهای خوراکی در دهک های کم درآمد و سهم کالاهای غیرخوراکی در دهک های پردرآمد بیشتر است.

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بین 25.6 درصد برای دهک دهم تا 29.5 درصد برای دهک دوم متفاوت است. همچنین شاخص مذکور در مورد گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات بین 26.3 درصد برای دهک اول تا 40.3 درصد برای دهک دهم است.

به گزارش خبرنگاران، دهک نخست نشانگر قشر کم برخوردار جامعه است. آنچه دهک های درآمدی را از یکدیگر مجزا می کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک های کم درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می دهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است.

در مقابل بیشترین سهم را خوراکی ها و آشامیدنی ها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می کنند. بیش از 40 درصد از سبد مصرفی گروه های کم درآمد را خوراکی ها و آشامیدنی ها تشکیل می دهند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کم درآمدها بسیار قابل لمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکی ها زیاد شود، فشار بر گروه های کم درآمد نیز افزایش خواهد یافت.

برداشت دیگری که از این واقعیت می توان داشت، این است که اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم از کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخک های تورمی پردرآمدها فعال تر می شود.

ضریب اهمیت خوراکی ها و آشامیدنی ها در بالاترین دهک درآمدی کشور، 17 درصد است و 82 درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد. می توان گفت که هر گاه قیمت مواد غذایی نسبت به کالاهای غیرخوراکی بیشتر گران شود، در آن صورت فشار تورمی بر قشر کم درآمد تخلیه می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 847

به "خبرنگاران شدت تورم در دهک های مختلف چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شدت تورم در دهک های مختلف چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید