خبرنگاران کاهش عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان به کمتر از 10درصد

به گزارش مجله نازلارا، تهران- خبرنگاران- معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه اقدامات این بانک منجر به افزایش ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان شده است، گفت: میزان تعهدات ارزی ایفانشده از 27.87 درصد در دی 1397 به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است.

خبرنگاران کاهش عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان به کمتر از 10درصد

به گزارش روز یکشنبه بانک مرکزی، غلامرضا پناهی با اشاره به طراحی سامانه برطرف تعهد ارزی در سال 1394، اظهار کرد: در راستای صیانت از منابع ارزی کشور و ایجاد شفافیت در تأمین ارز و واردات کشور و نیز افزایش نظارت و کنترل بر عملکرد واردکنندگان و شبکه بانکی، سامانه برطرف تعهد ارزی در سال 1394 طراحی شد.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرایی شدن سیاست های اتخاذ و ضوابط ابلاغی منجر به کاهش چشمگیر تعهدات ارزی ایفانشده از سال 1397 تا به امروز شده است، گفت: این امر به گونه ای است که درصد تعهدات یاد شده (تعهدات ارزی ایفانشده)، از 27.87 درصد در دی ماه 1397 به کمتر از 10 درصد و حدود 9.48 درصد کاهش یافته که حاکی از توفیق سیاست های اجرایی است.

معاون ارزی بانک مرکزی درخصوص فرایند اقدامات تکمیلی این بانک در زمینه برطرف تعهد ارزی، توضیح داد: در سال 1397 و در فرآیند اقدامات تکمیلی، این مهم در راستای افزایش اقدامات کنترلی و حصول اطمینان بیشتر از ورود کالاها به صورت ویژه مورد توجه بانک مرکزی نهاده شد و بر همین اساس با ارائه گزارش به شورای پول و اعتبار سیاست ها و ضوابطی تعریف شد.

وی ادامه داد: برای اولین بار برطرف تعهد ارزی به عنوان یک شاخص اعتبار سنجی در کنار سایر شاخص ها تعریف و بر این اساس، اطلاعات سامانه برطرف تعهد در اختیار نظام بانکی، وزارت صنعت، سازمان امور مالیاتی، اتاق بازرگانی و سایر دستگاه های نظارتی به منظور اقدام مقتضی قرار می گیرد.

پناهی گفت: همچنین از تخصیص مجدد ارز به وارد کنندگانی که تعهدات خود را ایفا نکرده اند اجتناب می گردد.

وی افزود: عملکرد بانک ها در رابطه با نحوه ایفای تعهد مشتریان مورد ارزیابی نهاده شده و اقدامات انضباطی برای برخورد با بانکها متناسب با عملکرد آنها تعریف شده است.

عضو هیأت عامل بانک مرکزی یادآور شد: در راستای اعمال سیاست های مصوب شورای پول و اعتبار، دستورالعمل اجرایی مربوطه، به شبکه بانکی ابلاغ و در مرحله نخست حدنصاب برای اعمال محدودیت ها در نظر گرفته شد و با توجه به نظارت و پیگیری های مستمر و فرایند مناسب ایفای تعهدات وارد کنندگان، اخیراً نیز حد نصاب مربوطه کاهش یافت.

وی توضیح داد: پیگیری تعهدات واردکنندگان تا تحقق کامل ایفای تعهدات آنها منطبق با میزان ارز دریافتی تحت نظارت بانک مرکزی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 438

به "خبرنگاران کاهش عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان به کمتر از 10درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان به کمتر از 10درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید