نگاهی به اهداف احتمالی سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

به گزارش مجله نازلارا، هر چند که جزئیات سفر غیرمنتظره ژنرال جیمز ماتیس به کابل معین نیست اما می توان گفت که اوج دریافت تنش های سیاسی به دلیل سیاست حذفی اشرف غنی و نگرانی از فعالیت احتمالی روس ها در شمال شرق افغانستان از دلایل این سفر است.

نگاهی به اهداف احتمالی سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

با هزینه سفر عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده، ساعتی قبل به منظور ملاقات با مقامات افغانستان وارد کابل شده است.

این نخستین سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان پس از تشکیل دولت دونالد ترامپ و ورود دومین نماینده ارشد آمریکا به این کشور محسوب می گردد.

با این وجود چند دلیل عمده برای ورود غیر منتظره وزیر دفاع آمریکا به افغانستان را در ادامه می توان مطرح نمود.

نخستین دلیل ورود ژنرال ماتیس را می توان به مسائل سیاست های داخلی این کشور در افغانستان مرتبط دانست.

طی روزهای گذشته و در ادامه سیاست های حذفی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تحولاتی به وقوع پیوست که منجر به برکناری احمد ضیا مسعود نماینده ویژه ریاست جمهوری این کشور در امور اصلاحات شد. در عین حال مطرح شدن تشکیل حکومت موقت و رایزنی مسعود با ژنرال دوستم و سایر سیاستمداران مخالف اشرف غنی، باعث شده تا تنش های سیاسی داخلی افغانستان اوج گیرد.

دلیل دوم این سفر غیرمنتظره را نیز می توان تحولات مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای دانست، زیرا شکست احتمالی داعش در سوریه و عراق و دخالت های روسیه در افغانستان نگرانی های دولت ترامپ را تشدید نموده است.

از سوی دیگر، فعالیت های روسیه در شمال و شمال شرق افغانستان، گسترش فعالیت های گروه طالبان و کوشش های ناکام واشنگتن در مطرح شدن گروه تروریستی داعش در افغانستان را نیز از دیگر دلایل مهم سفر ناگهانی ژنرال ماتیس به افغانستان دانست.

همچنین آمریکا هدف اولیه خود را از حضور در افغانستان برای کنترل کشورهای منطقه و پیشروی در آسیای مرکزی را از یاد نبرده است.

در سال های اخیر کوشش واشنگتن برای مهار ایران، روسیه و چین همچنان ادامه داشته و به نظر می رسد که دولت ترامپ نیز برای حفظ حضور نظامی آمریکا در افغانستان کوشش می نماید.

هرچند ماه گذشته وزیر دفاع آمریکا اعلام نموده بود که به منظور ارزیابی اطلاعاتی و نظامی جنگ افغانستان میخواهد تا به کابل سفر کند تا تصمیم نهایی خود را در زمینه افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان پس از سفرش به کابل اعلام کند اما می توان گفت که تحولات اخیر در منطقه و تنش های سیاسی داخلی در افغانستان نیز نقش عمده ای در کشیدن وی به کابل داشته است.

وی ماه گذشته در سفرش به امارات در نشست خبری اعلام نموده بود که پس از ملاقات با اشرف غنی در کابل در خصوص مراحل آینده جنگ در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

با این وجود با در نظر داشت اتفاقات مهمی مانند حمله مادربمب توسط آمریکا و در پی آن حمله طالبان به پایگاه ارتش در ولایت بلخ در شمال افغانستان که استعفای وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش افغانستان را در پی داشت نیز از عوامل دیگر داخلی این سفر محسوب می شوند.

انتظار می رود که وزیر دفاع آمریکا در این ملاقات با مقامات افغان به منظور دستیابی به اهداف پنهانی واشنگتن تصمیمات جدیدی را ظاهرا در مبارزه با تروریسم روی دست خواهد گرفت.

یادآوری می گردد که هفته گذشته زلمی خلیلزاد سفیر سابق آمریکا در افغانستان نیز در پی سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به کابل اعلام نموده بود که دولت ترامپ تا سه هفته آینده رویکرد جدید آمریکا در قبال افغانستان را معین خواهد نمود.

اینکه کدام دلیل مطرح شده اهمیت بیشتری در سفر ماتیس به کابل دارد روشن نیست اما به نظر می رسد که ارزیابی های وزیر دفاع آمریکا در ملاقات با مقامات افغان بخشی از کوشش های واشنگتن برای بازنگری رویکرد جدید آمریکا است.

همچنین می توان گفت که سفر وزیر دفاع آمریکا در ارزیابی ژنرال نیکلسون از لزوم افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان و نهایی شدن رویکرد جدید دولت ترامپ در قبال افغانستان نیز تاثیرگذار است.

.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 243

به "نگاهی به اهداف احتمالی سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به اهداف احتمالی سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید