اتمام بازسازی یخدان میرفتاح اعتبار می خواهد

به گزارش مجله نازلارا، ایسنا/ براساس خبر و گزارش های منتشر شده، اتمام بازسازی یخدان میرفتاح اعتبار می خواهد.

اتمام بازسازی یخدان میرفتاح اعتبار می خواهد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر اضافه نمود: این یخچال از سه قسمت تشکیل شده که شامل یخدان با حدود شش متر در عمق زمین، یک چاه دفع آب به عمق پنج متر، ساقه یا پایه گنبد با حدود چهار متر که از مصالح سنگ و خشت و آجر است و قسمتی که محل ذخیره یخ بوده تحت عنوان یخدان و ساقه که این قسمت ها کاملا سالم است.

وی با بیان اینکه قسمت فروریخته بنا گنبدی است که برای جلوگیری از تابش مستقیم نور به یخ داخل یخدان روی آن زده شده و باعث تهویه و دیرتر آب شدن یخ ها می شده است، افزود: یک دیوار سایه انداز کنار یخدان وجود داشته که بین 40 یا 50 سال قبل و پیش از ثبت ملی بنا از بین رفته و سه حوض داشته که آب قنات را در زمستان درون آنها می ریختند تا یخ بسته سپس داخل یخدان بریزند.

جلیلی با رد این قضیه که بعضی اظهار می نمایند یخدان به تلی از خاک تبدیل شده است، گفت: پس از ریزش به علت خطر انسانی و محافظت از بنا اقدامات مربوط به اعلام خطر و نوارکشی انجام شد همچنین در سال 98 حدود 130 متر حصارکشی فلزی انجام گرفت و حدود 130 میلیون تومان هزینه برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر توضیح داد: پس از حصارکشی کار فتوگرامتری یا مستندنگاری وضع موجود یخدان انجام شد و حدود 10 میلیون تومان هزینه برد سپس آسیب شناسی و طرح اولیه بازسازی انجام گرفت که 40 میلیون تومان برای این کار هزینه شد.

وی اضافه نمود: در سال 98 مصالح مورد احتیاج برای بازسازی خریداری و مقرر شد برای بازسازی بنا از محل اعتبارات مدیریت بحران اعتباری تخصیص یابد که در آن سال حدود 600 میلیون برآورد شد اما هیچ اعتباری به بنا اختصاص پیدا نکرد.

جلیلی مطرح نمود: با پیگیری فرماندار ملایر و مدیرکل میراث فرهنگی استان از محل شرایط متوازن استانی 300 میلیون اعتبار کسب شد و 210 میلیون تومان تخصیص یافت و طبق قرارداد با پیمانکار کار آواربرداری مجموعه، جداسازی الحاقات استحکام بخشی اطراف بنا، تخلیه آوار اطراف محوطه یخدان، خرید مصالح چوبی و کلاف چوبی و بستن آن انجام و هم اکنون دیوارهای دور و ساقه بازسازی شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز برای بازسازی این بنا حدود 500 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: متأسفانه به علت تأخیر در تأمین اعتبار هزینه های بازسازی اضافه شد، در ابتدا انتظار داشتیم با همان اعتبار گنبد بنا را بزنیم اما وقتی مشاهده شد دیواره های ساقه بنا یا دیواره های نگهدارنده گنبد به مرور زمان از بین رفته، نظرمان تغییر کرد و مقرر شد استحکام بخشی انجام گیرد و به صورت اصولی بازسازی و بازسازی گردد.

جلیلی با بیان اینکه با مساعدت استانداری همدان قرار شد اعتباری به یخدان میرفتاح تزریق گردد تا بازسازی مطابق طرح انجام گیرد، اظهار داشت: از مسئولان استانی انتظار داریم نه تنها در بازسازی یخدان میرفتاح بلکه در خصوص سایر بناهای شهرستان نیز مساعدت نمایند.

وی ادامه داد: آثاری در ملایر وجود دارد که احتیاج به بازسازی دارند و کمک های مردمی و سمن ها می تواند کمک رسان باشند و مثل سایر قسمت ها که خیرین بهداشت و سلامت، مدرسه ساز، ابنیه مذهبی وجود دارد، برای بازسازی هم همکمک نمایند، چرا که اعتبار این بخش کفاف بازسازی و نگهداری بناها را نمی دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 984

به "اتمام بازسازی یخدان میرفتاح اعتبار می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام بازسازی یخدان میرفتاح اعتبار می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید