اینجا مهد گردشگری نجومی در ایران است، تصاویر

به گزارش مجله نازلارا، گردشگری نجوم یا استرونومیک توریسم شاخه ای تخصصی ازگردشگری است و متاثر از مفاهیم مطرح در علوم فضا، اخترشناسی و کیهان شناسی است. می توان این نوع از گردشگری را این گونه هم تعریف کرد: شناخت و مطالعه ستارگان حین سفر یا سفر با هدف شناخت و مشاهده ستارگان.

اینجا مهد گردشگری نجومی در ایران است، تصاویر

طی سال های اخیر مطالعات آماتوری ستاره شناسی افزایش چشمگیری داشته است. در ایران، دوستداران تاریخ، باستان شناسان و دانشجویان دیگر رشته های مرتبط، به همراه کوهنوردان و بیابان گردان با اشتیاق و کنجکاوی به دوستداران و متخصصان ستاره شناسی در کویرها و منطقه ها تاریخی می پیوندند و اغلب بر فراز بام آتشکده ها، خانه های روستایی و بناهای تاریخی دوردست و در عمق تاریکی شب به رصد ستارگان مشغول می شوند. گاه هم اندک گردشگران خارجی از سوی تورهای داخلی به این منطقه ها می آیند.

گردشگری نجوم در ایران یکی از شاخه های گردشگری است که در سال های اخیر در ایران هم علاقه مندانی پیدا نموده است که آن را دنبال می نمایند. در ایران مقاصد گردشگری بسکمک وجود دارد که شامل استان های کویری و سایت های مختلف کویری و تاریخی و منطقه ها حفاظت شده می شوند که در مقاله گردشگری نجوم به آن ها اشاره شده است.

عکاس: مسعود قدیری

امروزه در ایران بعضی آژانس های گردشگری و مراکز بوم گردی که در کویر قرار دارند، به کمک انجمن ها و گردشگری نجوم می توانند سهم زیادی در جذب گردشگر های داخلی و خارجی و کمک بسکمک به اقتصاد محلی پایگاه های رصد و مقاصد تورهای نجومی داشته باشند. چنین چیزی در پاسارگاد به وضوح دیده شده است. پاسارگاد به اسم مهم ترین این مقاصد شناخته شده است که به وسیله انجمن آماتور نجوم این شهر چند سالی است در این زمینه فعالیت می نماید.

پاسارگاد مهد گردشگری نجومی ایران

در پاسارگاد یک انجمن آماتور به صورت فعال کار خود را در سال 1370 شمسی آغاز کرد. این انجمن با کوشش بسیار و کار تخصصی توانست این شهر را به اسم شهر منجمان آماتور در دنیا معرفی کند. پاسارگاد بهترین سایت، برای گردشگری نجومی و رصد آسمان شب در ایران شناخته شد، زیرا آلودگی نوری و غبار محلی در این مکان بسیار پایین بود و از 365 روز یک سال، 260 روز آن آسمان پاسارگاد صاف و عاری از هر گونه ابر و غبار پیش بینی شد.

آقامیر را طراح و بنیانگذار آستروتوریسم در ایران می دانند. انجمن نجوم پاسارگاد و سعادت شهر در سال 2006 دارای معروفیت دنیای شد و جایزه لاس کامبرس انجمن نجوم آمریکا را از آن خود کرد. همین معروفیت دنیای مجموعه کلبه آقامیر را بر آن داشت تا تورهای گردشگری در این شهر بنا کند. به این شکل وی در سال 1393 تور گردشگری نجوم را در پاسارگاد به وسیله انجمن نجوم این شهر بنا کرد و زمینه اشتغال بیش از ده نفر را در ابتدای کر در پاسارگاد ایجاد کرد. ایده پاسارگاد مرکز آستروتوریسم ایران و نخستین شهر بوم گردی نجومی ایران و دنیا به وسیله متخصصان مطرح شد و با کمک راهنمایان تخصصی نجوم با گردآوری امکانات رصدی و گرفتن مجوز از اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، آغاز به کار کرد.

عکاس: مسعود قدیری

گردشگری نجومی در پاسارگاد در دو شاخه رصد و عکاسی از آسمان شب انجام می شد و با گشت های نجومی در طبیعت، جنگل، کوه و کویر متفاوت بود. در گردشگری نجومی پاسارگاد بیشتر تکیه بر رصد آسمان شب در اماکن تاریخی است و تا به حال رصدهای نجومی زیادی مثل گذر زهره و برنامه های دیگر در روزهای خاص را داشته است. تور گردشگری پاسارگاد به تمامی امکانات رصد ستارگان و هر آنچه مربوط به بحث نجوم و آسمان شب می گردد، برخوردار است. مهم ترین ویژگی تورهای پاسارگاد برخورداری از راهنمایان متخصص نجوم در این زمینه برای کمک و هدایت علاقه مندان به نجوم و آسمان شب است.

کسانی که در تورهای نجومی پاسارگاد شرکت نموده اند، براین عقیده اند که در تور نجومی پاسارگاد تمام امکانات رصدی وجود دارد و هیچ کمبودی به چشم نمی خورد. این تور دارای راهنمایان تخصصی در این زمینه است. علاوه بر رصد، پیاده روی شبانه در کوچه باغ های پاسارگاد و باغ کوروش و تماشای آسمان شب از دیگر برنامه های این تور است. به این صورت این تور توانسته با برنامه ریزی درست و استفاده از متخصصان در هدایت و برگزاری تور اسم بهترین و بهترین تور و بهشت گردشگری نجومی ایران را به خود اختصاص داده است.

کسانی که علاقه به شرکت در برنامه ها و تورهای نجومی پاسارگاد را دارند، می توانند به وسیله اینترنت با انجمن آماتور پاسارگاد تماس بگیرند و در تورهای رصدی آن شرکت نمایند. گردشگر های خارجی هم که در تخت جمشید به قصد گردشگری فرهنگی، حضور می یابند و در برنامه های شبانه نجومی شرکت می نمایند و با دادن هزینه ای اضافه بر هزینه تور فرهنگی، از برنامه های تور پاسارگاد استفاده می نمایند. در بعضی از کشورها مثل آلمانو انگلیس که دارای شرایط اقلیمی مناسب و آسمانی صاف نیستند، از تورهای نجومی پاسارگاد، استقبال بسکمک نموده اند. در حال حاضر، گردشگران خارجی، با هدف اصلی گردشگری نجوم به کشور سفر نمی نمایند، اما در شرایطی که پدیده های نجومی مانند گرفت کامل، بارش شهابی و … در کانون ایران رخ دهند، برای تماشا این پدیده ها در تورهای نجومی پاسارگاد شرکت می نمایند.

بنابراین به علت اهمیت گردشگری نجومی و صندلی فرهنگی رصد پدیده های نجومی در تاریخ ایران و علاقه مندی بسکمک از ایرانیان به آسمان شب، ضرورت برنامه ریزی برای تربیت متخصصان و راهنمایان تور نجوم که دارای تخصص در امر نجوم باشند و علاوه بر رصد، توانایی و تخصص برای شناساندن تاریخ رصدخانه ها و معرفی منابع و زیج های مربوط به نجوم برای علاقه مندان به این شاخه از گردشگری را داشته باشند. علاوه بر این، ضرورت دارد که سازمانی خاص برای برنامه ریزی در این زمینه و به عهده گرفتن امور مربوط به تورهای نجومی تعیین گردد که توانایی ایجاد زمینه برای پیشرفت در این نوع از گردشگری را فراهم کند. الگوبرداری از سایت پاسارگاد برای پیشرفت در این زمینه برای دیگر تورهای گردشگری می تواند مفید و موثر واقع گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1196

به "اینجا مهد گردشگری نجومی در ایران است، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا مهد گردشگری نجومی در ایران است، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید