بازسازی ویلا: بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز به خاتمه رسید

به گزارش مجله نازلارا، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز از به سرانجام رسیدن بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز اطلاع داد.

بازسازی ویلا: بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز به خاتمه رسید

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

حسین یزدانمهر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت که بازسازی 2 قوس از 4 قوس آتشکده 1800 ساله نطنز به اتمام رسید.

به گفته این مقام مسئول، با تخصیص اعتبارات ملی، بازسازی بناهای تاریخی شروع شده که یکی از این بناها آتشکده ساسانی نطنز است.

آتشکده 1800 ساله نطنز، 4 طاق داشت که 3 طاق آن به مرور زمان از بین رفته بود و اکنون با اتمام این بازسازی ها، 2 طاق از این 4 طاق، بازسازی شده است.

یزدانمهر در ادامه گفت:

با توجه به آسیب های جدی که به این اثر منحصر به فرد در طول سالیان متمادی وارد شده و احتمال ریزش قسمت های بیشتری از این بنا متصور است، در اردیبهشت ماه امسال با عقد قرارداد پیمانکاری و با تخصیص اعتبار 900 میلیون ریالی از محل اعتبارات ملی تصمیم به بازسازی این بنا گرفته شد.

به گفته وی، اجرای عملیات بازسازی دیواره های فرسوده سنگی با ملات همگن و بازسازی طاق های فروریخته شده کار زیادی می برد که در این راستا به لحاظ حساسیت فوق العاده و دشواری عملیات بازسازیی با بهره مندی از تجارب معماران و استادکاران خبره و با تشکیل کارگروهی از مهندسان و معماران صاحب نظر بالغ بر 150 ساعت کاربر روی طرح بازسازیی آن با پیشرفت 60 درصدی، مراحل پایانی فاز اول بازسازیی را طی می نماید. سال آینده فاز دوم بازسازی آتشکده با جذب اعتبار ویژه شروع خواهد شد که شامل اجرای گنبد و سقف سنگی می گردد.

یزدانمهر در آخر گفت:

بازسازی بر روی بعضی دیگر از بناهای شهرستان نطنز ادامه دارد که به محض اتمام، رسانه ای خواهد شد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1356

به "بازسازی ویلا: بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز به خاتمه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: بازسازی آتشکده 1800 ساله نطنز به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید