تردید سیل زدگان گلستانی برای کوچ به خانه های نوساز

به گزارش مجله نازلارا، حدود 15 ماه از وقوع سیل گلستان می گذرد و کار ساخت و نوسازی بسیاری از خانه های تخریب شده این حادثه قهری به سرانجام رسیده اما بعضی منازل تحویل داده شده به سیل زدگان با وجود تکمیل بنا هنوز راه زیادی تا سکونت گاه دایمی دارد و کمبودهای زیاد آن موجب شده مالکان خانه ها، ماندن در واحدهای استیجاری و موقت را به کوچ در ساختمان های جدید ترجیح دهند.

تردید سیل زدگان گلستانی برای کوچ به خانه های نوساز

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، میلیاردها ریال خسارت اقتصادی در بخش های کشاورزی صنعت، مسکن و زیرساخت ها از جمله نابودی هزاران خانه شهری و روستایی، بخشی از تبعات وقوع این رخداد طبیعی در گلستان بود.

  • پرداخت خسارت سیل 98 | مراجعه افراد واجد شرایط به بانک ها برای دریافت تسهیلات 100 میلیون ریالی

ارزیابی و گزارشات مدیران بنیاد مسکن گلستان حاکی است که حدود 14 هزار و 600 خانه در سیل گلستان آسیب دید که کار بازسازی و تعمیر آنها در سال گذشته به خاتمه رسید و بر اساس همین گزارش، از مجموع هفت هزار و 700 واحد تخریب شده، همه آن ها نوسازی شد که در این میان بسیاری از خانه ها به مالکان تحویل داده شده و بقیه آماده تحویل است.

با این وجود، مشاهدات از مناطق سیل زده و اظهارات بعضی اهالی آق قلا نشان می دهد تعدادی از خانه هایی که به زعم مدیران بنیاد مسکن تکمیل شده هنوز برای سکونت آماده نیست و کمبودهای زیاد و مهمی برای آغاز زندگی شهروندان سیل زده دارد.

بخش به اصطلاح سفت کاری بیشتر هفت هزار و 700 خانه نوسازی شده مناطق سیل زده به خاتمه رسیده و پیمانکاران بنیاد مسکن این واحدها را تحویل مالکان داده اند.

گفته می شود فقط بخشی از وام اختصاصی به مالکان به عنوان ضمانت تخریب خانه های آسیب دیده از سیل در بانک ها بلوکه شده تا پس از تایید کارشناسان(صدور تاییدیه تخریب خانه های قدیمی) توکاری این منازل انجام شود.

تعدادی از خانه های نوسازی شده در مناطق سیل زده هنوز لوله کشی آب و گاز ندارند و به گفته مالکان برای اینکه این چهاردیواری ها قابل سکونت شوند به طور متوسط 50 تا 100 میلیون ریال اعتبار برای دریافت این دریافت امتیاز گاز و برق و لوله کشی و سیم کشی آن احتیاج است.

مردم سیل زده گلستان معتقدند که در فصل زراعت و کشاورزی، استادکار کافی برای انجام امور فنی وجود ندارد و اگر بخواهند خانه های قدیمی خود را تخریب نمایند، در زمان بازسازی و تکمیل منازل جدید، سرگردان می شوند.

هرچند بنیاد مسکن از گیرندگان وام ضمانت محضری گرفته تا اول، خانه های قدیمی خود را خراب نمایند و سپس همه وام خود را دریافت نمایند اما در این شرایط کرونایی و گرمای طاقت فرسای گلستان ضرورت دارد ترتیبی اتخاذ شود تا شهروندان هر چه سریعتر در منازل خود سکونت یابند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان مدعی است که در میان 22 استان آسیب دیده از سیل پارسال، گلستان جزو استان های پیشرو در ساخت خانه های آسیب دیده به شمار می رود و دولت نیز هشت هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار شامل 5 هزار و 880 میلیارد ریال وام با پرداخت 4 درصدی در این استان پرداخت کرد.

سیدمحمد حسینی گفت: بلوکه تسهیلات اعطایی به سیل زدگان برای تخریب خانه های قدیمی صحت ندارد و فقط مبلغ 10 میلیون ریال از تسهیلات نزد بانک باقی می ماند که این اقدام نیز بخشی از فرایند بانکی است.

وی اضافه نمود: لوله کشی آب، گاز و برق که انجام نشدن به عنوان گلایه شهروندان سیل زده، جزو تعهدات دولت در تکمیل واحدها نیست و طبق قانون باید از محل یاری های بلاعوض و تسهیلات مالکان انجام شود.

به گفته وی، مالکان خانه ها بر اساس تعهد باید خانه های خود را تخریب نمایند زیرا اگر تخریب انجام نشود تعداد آمار خانه های تخریبی در استان در سرشماری های بنیاد مسکن افزایش می یابد.

بین 74 تا 353 میلی متر باران در 27 و 28 اسفند 97 و بیشتر در شرق گلستان و شهرستان های گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب 2 میلیارد و 150 میلیون متر مکعبی، شهرستان های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و 11 نفر از گلستانی ها را به کام مرگ کشاند.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل سال قبل 48 هزار میلیارد ریال اعلام شد که خسارت به 17 هزار و 800 خانه، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت های حمل و نقل، کاهش 40 درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی 100 واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آسیب های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی بود که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه ای حدود 71 درصد بودجه 67 هزار میلیارد ریالی امسال استان را به بار آورد.

  • آماده باش گلستان در سالگرد سیل
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 484

به "تردید سیل زدگان گلستانی برای کوچ به خانه های نوساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید سیل زدگان گلستانی برای کوچ به خانه های نوساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید