تونس؛ آب های فیروزه ای و بناهای تاریخی دست در دست هم

به گزارش مجله نازلارا، این کشور کهن و متفاوتِ قاره آفریقا در طول تاریخ نقطه تلاقی فرهنگ ها و تمدن های مختلفی بوده و آثار تاریخی آن مربوط به چهار تمدن تاثیرگذار و مهم تاریخ کهن است. اولین تمدن این کشور در قرن دوازدهِ پیش از میلاد به دست فنیقی ها شکل گرفت. سپس در قرن پنجم پیش از میلاد، کارتاژها تونس را به همراه بخش عمده ای از حاشیه مدیترانه تحت تسلط خود درآوردند. رومی ها بر سر تصرف حواشی مدیترانه با کارتاژها وارد سلسله جنگ هایی شدند و در 146 پیش از میلاد، امپراتوری روم ناحیه مدیترانه را تصرف کرد و تونس تا زمان سقوط امپراطوری در قرن پنجم بخشی از امپراتوری روم بود. پس از سقوط امپراتوری روم، قدرت های مختلف اروپایی بارها برای تصرف این کشور جنگیدند و حکومت ها عوض شدند تا این که در قرن هفتم میلادی عثمانی ها تونس را فتح کردند و تونس مسلمان شد.

تونس؛ آب های فیروزه ای و بناهای تاریخی دست در دست هم

به غیر از مرکز، حمامت و سوس از شهرهای مهم گردشگری این کشورند. با هم گشت کوچکی در این کشور شگفت انگیز می زنیم و برخی از جاذبه های گردشگری آن را مرور می کنیم.

تونس، موزه ای زیر سقف آسمان

نام مرکز تونس هم تونس است. بسیاری از گردشگران اروپایی معتقدند یکی از زیباترین شهرهای ساحلی جهان، همین تونس مورد صحبت ماست. اگر عاشق آب تنی و آفتاب گرفتن هستید، در تونس می توانید از دریایی زیبا، سواحلی عالی و آب وهوایی دل انگیز لذت ببرید. البته به غیر از سواحل زیبا تماشای های زیادی هم دارد. این شهر آثار تاریخی بی نظیری دارد، مثلا می توانید تونس قدیم را در دل همین تونس امروزی ببینید. بافت قدیمی تونس که به نام مدینه شناخته می شود، یادگار قرن های گذشته است. تصور کنید در میان شهری که مدرنیته کمابیش بر سر آن سایه انداخته، اماکن و بناهایی ببینید که سال ها قبل افرادی دیگر در آن قدم زده اند، زندگی کرده اند و چشم از جهان فروبسته اند.

آثار تاریخی منحصر به فردی مانند مسجد زیتونه را که در قرن دهم میلادی ساخته شده اند، حتماً از نزدیک ببینید. این مسجد در زمان خودش دانشگاه بزرگی بوده و دانشمندان مسلمانی مانند اب خلدون از آن فارغ التحصیل شده اند. این بناها مانند بیشتر بناهای تاریخی و مذهبی تونس، گچ کاری ها و کاشی کاری های مجلل و تزییناتی از مرمرهای رنگارنگ دارند که تنها بخشی از آثار هنرمندان در تونس قدیم است.

آن طور که منتقدان هنری می گویند، گنجینه واقعی تونس، موزه باردو در کاخ دارحسین است. این موزه بزرگ ترین مجموعه موزاییک های رومی در جهان را در اختیار دارد. همچنین مجسمه های سنگی زیبایی از دوران روم هم در این موزه نگهداری می شود.

بازار سرپوشیده شهر تونس هم فال است و هم تماشا. در این بازار همه چیز پیدا می شود اما مردم برای خرید ماهی و آبزیان تازه و شیرینی های خوش طعم تونسی به این بازار می فرایند. بعد از بازارگردی هم طعم چای معطر تونسی در بازار خستگی را از تن گردشگران در می کند، این چای معروف با نعنا دم می شود و محبوب تونسی ها و گردشگران خارجی است.

سیدی بوسعید، دهکده ای به رنگ آرامش

دهکده زیبای سیدی بوسعید در بیست کیلومتری شمال شرق شهر تونس قرار گرفته است. این بهشت کوچک به معماری ساده و دلنشین، کافه های گرم و صمیمی و سواحل آرامش بخش مدیترانه ای اش معروف است. خانه ها و کوچه های پُر پیچ و خم بوسعید مانند خانه های جزیره های یونانی، زیبایی و مجذوب کنندهیت منحصربه فردی را به وجود آورده اند، این نظم و زیبایی در عین سادگی و رنگ های ملایم آبی و سفید، روح مسافران و میهمانان بوسعید را می نوازد.

مجذوب کنندهیت بوسعید در قرن هفدهم میلادی، ثروتمندان تونسی را جذب این دهکده زیبا کرد و در قرن بیستم پاتوق هنرمندان و اهل فرهنگ شد. بسیاری از نویسندگان برجسته فرانسوی مانند شاتوبریان، فلوبر، لامارتین، آندره ژید و سیمون دوبووار در سیدی بوسعید اقامت لذت بخشی داشته اند. امروزه نیز این دهکده برای گردشگران سراسر جهان مجذوب کننده است.

قدم زدن و عکاسی در کوچه پس کوچه ها و بندر و ساحل بوسعید بیشتر وقت گردشگران را پر می کند، اما سیدی بوسعید برای گردشگران برنامه های سرگرمیی متنوعی دارد. یکی از لذت بخش ترین سرگرمیات شنا در استخرهای آب گرم و سرد این منطقه است. هرجا آب و شنا هست، ماساژ هم هست، بوسعید هم از این قاعده مستثنی نیست و طرفداران ماساژ را ناامید نمی کند. به غیر از این ها بوسعید جان می دهد برای کافه گردی و کافه نشینی، کافه هایی مانند نات و سیدی شبان از بقیه معروف ترند، بالکن کافه سیدی شبان محبوب گردشگران است، چون می توانند در حین تماشای خلیج تونس، قلیان عربی را هم امتحان کنند.

کارتاژ (قرطاج)، یادگاری از تمدن های باستانی

کارتاژ باستانی در شمال غربی تونس، در زمان خود یکی از مستحکم ترین و زیباترین شهرهای جهان بوده است. فنیقی ها در هزاره اول پیش از میلاد این شهر را در شمال آفریقا ساختند و به عنوان مرکز انتخاب کردند. فنیقی ها که در زمان خود قطب تجارت جهان بودند در نتیجه این شهر از ثروت بزرگ و زیرساخت ها و بناهای منحصر به فرد و فوق العاده ای برخوردار شد. در سده ششم پیش از میلاد بخت النصر بابلی شهر صور در شرق مدیترانه را ویران کرد و پیوند میان کارتاژ و فنیقی ها گسسته و کارتاژ سرزمینی مستقل شد. کارتاژها از طریق تجارت و کشتی رانی به شکوفایی رسیدند و کم کم به شکل خطری جدی برای همسایه شمالی شان امپراطوری روم درآمدند. خاتمه بعد از سلسله جنگ های پونیک مغلوب رومی ها شدند.

با گردش در کارتاژ در 16 کیلومتری شهر تونس قدم به قلب تاریخ خواهید گذاشت؛ وارد جایی خواهید شد که در زمان خودش از تمدن های بزرگ جهان بوده است، زمانی که بسیاری از قدرت های کنونی جهان وجود خارجی نداشته اند، این شهر تاریخی میزبان مبادلات تجاری بوده است، پس تماشای آثار کارتاژ را از دست ندهید. شهرهای کوچک و زیبایی که در توالی هم در کنار دریای فیروزه ای قرار گرفته اند، یک ناحیه ساحلی باشکوه را ساخته اند؛ مجاورت آثار تاریخی با ساحل؛ و اینجاست که سرگرمی و فرهنگ، کاملاً مسالمت آمیز به هم گره می خورند.

حمامت، سرگرمیگاهی لوکس برای مشکل پسندان

حمامت از قدیمی ترین مقاصد توریستی تونس است. این شهر پانصد ساله، از قرن بیستم میزبان گردشگرانی از سراسر جهان بوده است. حمامت یا حمامه همان حمام خودمان است، شاید به خاطر پلاژهای فراوان یا حمام آفتاب لذت بخش ساحل مدیترانه ، این نام را برایش انتخاب کرده اند. در حفاری های باستان شناسی، ویلاها و استخرهایی قدیمی در این شهر کشف شده اند. به نظر می رسد در سده های پیشین، اشراف خوشگذران رومی با حسن سلیقه این شهر را برای سرگرمی و استراحت انتخاب کرده بودند و این ویلاها و استخرها را در آن ساخته اند.

ساحل حمامه به قدری لوکس و مجذوب کننده است که بسیاری از ستاره های سینما، تاجران ثروتمند و چهره های شناخته شده جهانی سیاست این شهر را برای سرگرمی انتخاب می کنند. با این حال در حمامه هتل هایی هم با بودجه میانه پیدا می شود، حتی می توان آپارتمان هایی راحت با قیمت مناسب هم در این شهر پیدا کرد. و در آخر این که اگر به تونس رفتید حتما در رستوران های حمامت از غذاها و خوراکی های سنتی تونسی لذت ببرید.

سوس، استراحت روزانه، سرگرمی شبانه

سوس از دیگر شهرهای توریستی تونس است که گردشگران و به خصوص جوان ها تعطیلات شان را در آن می گذرانند؛ شاید کافه ها، کلوب های شبانه و بارها عامل اصلی جذب جوانان است. اما فقط سرگرمی های شبانه نیست که سوس را پرطرفدار کرده بلکه پلاژهای بسیار زیبا، مراکز سرگرمی مدرن و سرگرمیات دریایی، از سوس شهری ایده آل برای گردشگری ساخته اند.

پارک آبی بندر کَنتاوی (به گویش عربی قنطاوی) هم طرفداران زیادی در میان مسافران سوس دارد. مجتمع تجاری سولا سنتر یک مرکز خرید چهارطبقه و محبوب محلی ها و گردشگرانی است که دوست دارند در سفر خرید هم بکنند. اما مجذوب کنندهیت های سوس به سرگرمیات هیجان انگیز منحصر نمی شود، مسجد جامع این شهر که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده، با معماری منحصر به فردش، در این شهر پرهیاهو، شما را به آرامش بی نظیری دعوت می کند. همچنین سوس یک پارک گیاه شناسی به نام ئوآسیس پارک هم دارد که گونه های نادری از گیاهان را در خود جای داده است و بازدید از آن به علاقه مندان طبیعت توصیه می شود.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1546

به "تونس؛ آب های فیروزه ای و بناهای تاریخی دست در دست هم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونس؛ آب های فیروزه ای و بناهای تاریخی دست در دست هم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید