نبرد تن به تن سوخو 57 روسی با اف 35 آمریکایی، عکس

به گزارش مجله نازلارا، روزیاتو نوشت: جنگنده سوخو -57 که به وسیله صنایع هوافضای روسیه پیشرفته و اف -35 که حاصل توانمندی مهندسی آمریکا است، اوج قدرت پنهانکاری، مانورپذیری و قابلیت های چندمنظوره را نشان می دهند.

نبرد تن به تن سوخو 57 روسی با اف 35 آمریکایی، عکس

اف 35 در سال 2006 و سو-57 در دهه 2010 اولین پروازهای خود را انجام دادند. نقش سوخو 57 نقش فزونی هوایی و چندمنظورگی و نقش اف 35 چنئ منظورگی است. قدرت و توانایی پنهانکاری جنگنده آمریکایی از همتای روسی اش بیشتر است. از لحاظ قدرت مانور، سوخو 57 بسیار چابک بوده و قدرت مانور بالایی داشته و در این زمینه بر جنگنده آمریکایی فزونی محسوسی داد. جنگنده روسی دارای موشک های هوا به هواست اما همتای آمریکایی اش انواعی از مهمات ها را در ختیار دارد. هر دو جنگنده قابلیت سوختگیری در آسمان را دارند اما برد عملیاتی جنگنده روسی کمی بیشتر است. نسخه روسی تنها یک مدل داشته اما جنگنده آمریکایی سه نسخه اصلی دارد.

تفاوت های اف -35 و سو- 57

Su - 57 می تواند به سرعت های تا بیش از 2 ماخ برسد، در حالی که F - 35 حداکثر به سرعت 1.6 ماخ می رسد. تفاوت بزرگ دیگر در سیستم های تسلیحاتی است. اف -35 به عنوان یک جنگنده چندمنظوره طراحی شده که قادر به حمل انواع سلاح هاست. از سوی دیگر Su - 57 به عنوان یک جنگنده فزونی هوایی در نظر گرفته شده که عمدتاً تنها موشک های هوا به هوا را حمل می نماید.

این بدان معنی است که سو -57 برای مقابله با جنگنده های دیگر مجهزتر است، در حالی که اف -35 برای مقابله با اهداف زمینی مناسب تر است. در نهایت، مساله هزینه فراوری است. اف -35 بارها دچار افزایش هزینه شده است و برای هر هواپیما حدود 100 میلیون دلار هزینه شده است. از سوی دیگر، فراوری Su - 57 بسیار ارزان تر تمام می گردد و هر هواپیما تقریبا 30 میلیون دلار قیمت دارد.

اف 35 لایتنینگ

این موضوع Su - 57 را به گزینه ای بسیار مجذوب نماینده تر برای کشورهایی تبدیل می نماید که در پی خرید جنگنده های نو ارزان تر هستند. پس چه تفاوت هایی بین این دو جت جنگنده فوق العاده وجود دارد؟ به طور خلاصه، Su - 57 حداکثر سرعت بالاتری (برای مدت زمان کوتاه)، مانورپذیرتر است و سلاح های بهتری برای نبردهای هوایی نسبت به F - 35 حمل می نماید. در زمینه پنهانکاری، سرعت پایدار، تنوع تجهیزات و وزن آن ها و تنوع عملیات این اف-35 است که بهتر عمل می نماید.

شباهت های بین سو-57 و اف- 35

سوخو 57 و اف -35 علی رغم توسعه به وسیله کشورهای متفاوت و داشتن فلسفه طراحی متمایز، شباهت های زیادی در قابلیت ها و ویژگی هایشان دارند.

فناوری رادارگریزی: هم سو-57 و هم اف -35 از فناوری پیشرفته رادارگریزی برای کاهش سطح مقطع راداری و افزایش احتمال بقا در محیط های مورد مناقشه استفاده می نمایند. هدف از طراحی آن ها به حداقل رساندن بازتاب های راداری و بهبود توانایی شان برای فرار از شناسایی به وسیله سیستم های راداری دشمن است.

قابلیت های چندمنظوره: در حالی که تمرکز اصلی Su - 57 فزونی هوایی با قابلیت های چندمنظوره است، F - 35 به صراحت به عنوان یک پلتفرم چندمنظوره طراحی شده است. هر دو هواپیما می توانند طیف گسترده ای از ماموریت ها از جمله نبرد هوا به هوا، حملات هوا به زمین، شناسایی و جنگ الکترونیک را انجام دهند.

آویونیک پیشرفته: هر دو هواپیما دارای سیستم های پیشرفته آویونیک هستند که آگاهی موقعیتی، سهولت ردیابی هدف و قابلیت های ارتباطی را بهبود می بخشند. این آویونیک ها به بهبود اثربخشی خلبان و نرخ موفقیت ماموریت یاری می نمایند.

اشتراک گذاری داده و جنگ شبکه محور: سو-57 و اف -35 برای فعالیت در محیط های شبکه محور طراحی شده اند و آن ها را قادر می سازند تا داده ها را به اشتراک بگذارند و در زمان واقعی با دیگر سیستم های دوست ارتباط برقرار نمایند. این قابلیت توانایی آن ها را در هماهنگی و اجرای ماموریت های پیچیده مشترک افزایش می دهد.

محفظه های داخلی سلاح: هر دو هواپیما به محفظه های داخلی سلاح مجهز هستند تا ویژگی های پنهانکار خود را حفظ نموده و دید رادار را کاهش دهند. این ویژگی به آن ها اجازه می دهد تا ضمن به حداقل رساندن سطح مقطع راداری خود، محموله قابل توجهی از سلاح ها را به صورت داخلی حمل نمایند.

طراحی مدرن کابین: هر دو جنگنده Su - 57 و F - 35 دارای طراحی مدرن کابین خلبان با نمایشگرهای پیشرفته، کنترل ها و رابط های انسان - ماشین هستند. این ویژگی ها آگاهی موقعیتی خلبان را افزایش داده و حجم کار را در طول ماموریت های پراسترس کاهش می دهند.

سوخو 57

قابلیت سوخت گیری حین پرواز: هر دو هواپیما به قابلیت سوخت گیری حین پرواز مجهز هستند که به آن ها اجازه می دهد تا به وسیله سوخت گیری هوایی، برد عملیاتی و استقامت پروازی خود را افزایش دهند.

تمرکز بر جنگ آینده: سو-57 و اف -35 به گونه ای طراحی شده اند که در منظره در حال تکامل جنگ های مدرن، جایی که فناوری، اتصال به شبکه و سازگاری نقش مهمی ایفا می نمایند، برای مدت ها قابل سازگاری و مرتبط باشند.

چه چیز در خصوص اف -35 بهتر است؟

قابلیت های پنهانکاری: شکل و مواد منحصر به فرد F - 35 آن را عملاً برای رادار نامرئی می نماید، به این معنی که می تواند بدون شناسایی شدن به صورت مخفیانه به دشمنان حمله کند.

نوترین تکنولوژی: اف -35 به سنسورهای پیشرفته و سیستم های تسلیحاتی مجهز است که آن را به یکی از مرگبارترین جنگنده های دنیا تبدیل می نماید.

سرعت مافوق صوت: موتورهای F - 35 امکان پرواز با سرعت بیش از 1200 مایل در ساعت را به آن می دهند و آن را به یکی از سریع ترین جت های جنگنده تبدیل می نمایند.

قابلیت مانور شگفت انگیز: سیستم پیشرانه برداری F - 35 به آن اجازه می دهد تا پیچ ها و برش های تندی ایجاد کند و آن را در شرایط جنگی فوق العاده مانورپذیر می نماید.

چه چیزی در خصوص سو- 57 بهتر است؟

نسل پنجم: سوخو 57 یک جنگنده جت نسل پنجم است که به وسیله سوخو، یک شرکت هوافضای روسی طراحی شده است. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2010 انجام داد و در حال حاضر به وسیله ارتش روسیه در حال توسعه است.

سیستم کنترل پرواز با سیم: Su - 57 منحصر به فرد است زیرا تنها جنگنده جت در دنیا است که از سیستم کنترل پرواز با سیم استفاده می نماید. این بدان معناست که هواپیما به جای کنترل های مکانیکی سنتی، به وسیله کامپیوترها کنترل می گردد.

رادار AESA : این جنگنده بعلاوه مجهز به یک رادار AESA است، نوعی رادار اسکن الکترونیکی که برای شناسایی و ردیابی اهداف استفاده می گردد. این امر Su - 57 را به یکی از پیشرفته ترین جنگنده های جت دنیا از نظر فناوری تبدیل می نماید.

نتیجه گیری

در نتیجه F - 35 و Su - 57 روینمودهای متمایزی نسبت به جنگ هوایی مدرن دارند. اف -35 با رادارگریزی پیشرفته، قابلیت انطباق چندمنظوره و پذیرش دنیای گسترده، عملیات مشارکتی را تقویت می نماید. طراحی مبتنی بر فناوری و قابلیت های شبکه محور آن، به افزایش آگاهی موقعیتی و قابلیت همکاری با دیگر سیستم های نظامی یاری می نماید. به طور کلی سو 57 سرعت و قدرت مانور بیشتری نسبت به اف 35 دارد اما همتای آمریکایی اش بر پنهانکاری و چند کاربرده بودن تاکید دارد و در این زمینه های به همتای روسی اش فزونی دارد. با این حال، گفتنی است که عملکرد واقعی این هواپیماها در شرایط جنگی، به طیف گسترده ای از عوامل از جمله مهارت خلبانان، الزامات ماموریت و تاکتیک ها و استراتژی های خاص به کار گرفته شده بستگی دارد.

در مقابل، Su - 57 در حوزه قابلیت مانور بالا، سیستم های راداری قوی و چابکی قابل توجهش می درخشد که آن را به عنوان یک نیروی قدرتمند در درگیری های دینامیکی برجسته می سازد. نازل های بردار رانش آن یک مزیت تاکتیکی در مانورهای هوایی ارائه می دهند. در حالی که در پذیرش بین المللی محدود مانده و هنوز هیچ کشور خارجی آن را خریداری ننموده یا در ساخت آن مشارکت نداشته است، پیشرفت های بالقوه آینده Su - 57 مورد انتظار است.

انتخاب بین اف -35 و سو -57 به عوامل مختلفی بستگی دارد: الزامات ماموریت، استراتژی های ائتلاف، ارزان بودن و ملاحظات ژئوپلیتیک. هر دو هواپیما مظهر نوآوری بوده و نماد اولویت های کشورهای مربوطه خود هستند. با تغییر مداوم جنگ های هوایی، این پلتفرم ها به شکل دهی آینده عملیات های هوایی ادامه خواهند داد و ارزش خود را در یک منظره دنیای همواره در حال تغییر ثابت خواهند کرد.

به طور کلی اف -35 سریع تر و قابلیت های پنهانکاری بهتری نسبت به سو-57 دارد. با این حال، Su - 57 دارای سرعت حداکثری بالاتر، قابلیت مانور بهتر و ارزان تر از F - 35 است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 شهریور 1402 بروزرسانی: 3 شهریور 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1719

به "نبرد تن به تن سوخو 57 روسی با اف 35 آمریکایی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد تن به تن سوخو 57 روسی با اف 35 آمریکایی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید