چرا باید تنها سفر کردن را تجربه کنیم؟

به گزارش مجله نازلارا، سفر به نقاط مختلف دنیا باعث عوض شدن روحیه، شناخت نقاط مختلف دنیا و افزایش مهات های ارتباطی و اجتماعی می گردد اما؛ چرا تنها سفر کردن توصیه می گردد؟

چرا باید تنها سفر کردن را تجربه کنیم؟

تنها سفر کردن یکی از پدیده هایی است که در سال های اخیر بسیار در بین جوانان باب شده است و حتما خود شمایی که در حال خواندن این مطلب هستید یا دوستانی در نزدیکی شما وجود دارند که تجربه تنها سفر کردن را داشته باشند.

مسافرت با خانواده و دوستان بسیار لذت بخش است و می تواند خاطرات زیادی برای ما بسازد و خنده هایی را به لبمان بیاورد که تا خاتمه زندگی آن ها را فراموش نکنیم. پس ممکن است به نظر بیاید که تنها سفر کردن و بدون افرادی که دوستشان داریم، کمتر همچین حس و تجربه ای را به ما منتقل می نماید. چگونه می توان این دو را با هم مقایسه کرد؟

تنها سفر کردن یک تجربه متفاوت و منحصر به فردی است که این روزها بسکمک از افراد با آن درگیر هستند و این نوع سفر می تواند تجربه ای بی نظیر در زندگی افراد به شمار بیاید، چرا که مهارت هایی که حتی تا به حال به آن ها فکر هم نمی کردید در طول تنها سفر کردن به دلیل روبرو شدن با مسائل و چالش های مختلف به آن ها دست خواهید یافت.

سفر تنهایی یک تجربه متفاوت و منحصر به فرد محسوب می گردد. حس و حال بیدار شدن در یک مکان جدید و تنظیم یک برنامه اختصاصی و یک نفره برای دیدن مکان ها و جاذبه های ناشناخته، تجربه ای بی نظیر است که تنها در این شرایط خاص می توان آن را تجربه کرد. دل خواه بودن جزئیات برنامه و امکان تغییرات بدون پیش بینی، از سفر تنها یک ماجراجویی بی نظیر می سازد. زمان برای افرادی که به تنهایی سفر می نمایند بسیار منعطف تر از مسافرانی است که به سفرهای گروهی پا می گذارند. همچنین این مسافران می توانند راحت تر ریسک نموده و لذت هایی غیرقابل پیش بینی را تجربه نمایند.

حتی اگر سفر تنهایی مدت زیادی هم طول نکشد، اما یک بار تجربه کردن یک سفر و تعطیلات انفرادی می تواند به شما در ایجاد مهارت ها و شایستگی هایی که می توانید به تمام مراحل زندگی خود به آن ها تکیه کنید، کمک کند. مهارت هایی که ممکن است حتی پیش از این به آن ها فکر ننموده باشید و انتظار تجربه کردن آن ها را نداشته باشید. اما یک سفر تنهایی در اولین تعطیلات پیش رو می تواند کوله بار سنگینی از تجربه های غیرقابل انتظار و البته مفید را به داشته های شما اضافه کند. ما در این مقاله به اهمیت تنهایی سفر کردن می پردازیم.

رزرو آسان و سریع ارزان ترین بلیط پرواز، بلیط قطار و هتل در سامانه آنلاین خبرنگاران.

1. استقلال بیشتر در تنها سفر کردن

زمانی که کار عظیمی مانند مسافرت را به تنهایی انجام می دهید، سایر موارد برایتان کسل نماینده و دلهره آور نخواهد بود. داشتن تجربه تنهایی نیز می تواند شما را تشویق کند تا کار های دیگری را نیز خودتان انجام دهید. این کار به شما کمک می کند کارهایی را انجام دهید که همواره از انجام تنهای آن وحشت داشتید.

در سفر تنهایی ممکن است اتفاقات مختلفی برای شما پیش بیاید. ممکن است شما زمین بخورید و کسی جز خود شما برای دریافت دستتان حاضر نباشد. ممکن است به طرز غیرقابل باوری ناامید یا خشمگین شوید. هیچ کس از افراد خانواده یا دوستانتان در اطراف شما نیستند. حتی ممکن است از قدم گذاشتن در این سفر پشیمان شوید و خودتان را سرزنش کنید که چرا چنین تصمیمی گرفته اید. اما شک نداشته باشید احساسی که بر این حس های منفی غلبه خواهد داشت حس خوش حالی و هیجان خواهد بود.

در نهایت شما می آموزید که نه جهان و اتفاقات پیرامون شما، بلکه این خود شما هستید که این احساسات را می سازید، بابت آن ها رنج می کشید یا از آن ها لذت می برید. و همان طور که جهان پیرامون این احساسات را پدید نمی آورد، دخالتی هم در رفع کردن آن ها نخواهد داشت. این خود شما هستید که می توانید احساس مطلوب خود را ساخته و از آن لذت ببرید.

2.از منطقه آرامش و امن خود خارج می شوید

معمولا افراد از انجام کارهای مختلف در حضور جمع اجتناب می نمایند. این کارها می تواند شامل تنها غذا خوردن و یا گردش تنهایی باشد. با این حال، ریسک کردن و صرف برخی از زمان ها به تنهایی، باعث می گردد به این شرایط عادت کنید و با افکار خود تنها باشید.

اگرچه در ابتدا این کار می تواند کمی سخت باشد اما خارج از شدن منطقه امن و آرام، می تواند شما را نیز آرام تر کند و حس خوبی به شما ببخشد.

3. می توانید با خودتان خلوت کنید

در جهانی امروز زندگی همه ما گاهی شتاب زیادی پیدا می نماید. در کنار زمانی که صرف خانواده، دوستان، دانشگاه یا محل کار می کنیم، گهگاه احتیاج داریم با خودمان هم خلوت کنیم. تنهایی فواید زیادی دارد: مغز را احیا می نماید، تمرکز را بالا می برد و کمک می نماید تفکر عمیق تری داشته باشید و در نتیجه می توانید راه چاره بسکمک از مسائل تان را پیدا کنید. اینکه فقط گاهی چند ساعتی را در پارک با خودتان خلوت کنید کافی نیست. شما به زمان بیشتری احتیاج دارید. بنابراین تنها سفر کنید و از اوقات تنهایی تان بهره ببرید.

4.آشنایی با آدم های جدید

آشنایی با آدم های جدید یکی از بهترین بخش های سفر کردن است. شاید فکر تنها بودن در یک مکان کاملا جدید برایتان ترسناک باشد اما به دوستان جدیدی فکر کنید که می توانید در جریان سفرتان پیدا کنید. هر جا بروید کنسرت، کافه یا صف خرید بلیت قطار آدم های بسیار زیادی اطراف تان خواهند بود که داستان های زیادی برای تعریف کردن دارند. ممکن است با برخی از جالب ترین آدم های زندگی تان آشنا شوید و ایده های خوبی برای سفرهای بعدی تان پیدا کنید.

5.کنترل کامل برنامه سفرتان را دارید

اگرچه مسافرت با خانواده و دوستان لذت زیادی دارد، اما گاهی مجبور می شوید کارهایی را بر خلاف میل تان انجام دهید. وقتی گروهی سفر می کنید، هر کسی نظر خودش را دارد. تصمیم گیری در خصوص همه چیز، از ساعت بیدار شدن و زمان گردش رفتن گرفته تا فعالیت هایتان، باید با در نظر دریافت خواسته همه همسفران انجام گردد. اما زمانی که تنها سفر می کنید، کنترل برنامه سفرتان را دارید، خودتان در خصوص مکان هایی که می خواهید از آن ها دیدن کنید تصمیم می گیرید و کارهایی که از نظر شما ارزش تجربه کردن ندارند را انجام نمی دهید.

6.خودجوش و آزاد می شوید

شاید تصور کنید تنها سفر کردن دیوانگی است، اما این کار باعث می گردد خودجوش شوید. شما می توانید کاری را تجربه کنید که معمولا انجام نمی دهید و جایی بروید که همواره دوست داشتید. وقتی به مقصد سفرتان برسید، با اولین قدمی که بیرون از هواپیما، قطار یا ماشین بگذارید، طعم آزادی واقعی را احساس خواهید کرد.

7. می توانید تمام چیزها را فراموش کنید و مسائل را در مبدا جا بگذارید

اگر به تنهایی سفر کنید می توانید تمامی مسائل خود را در شهر خود جا بگذارید و با خیالی آسوده به سفر بیایید. اما زمانی که با دوستان نزدیک واعضای خانواده سفر می کنید دیگر هیچ چیزی را نمی توانید در شهر جا بگذارید.

دیدن این افراد می تواند شما را به یاد مسائلتان بیندازد. با تنها سفر کردن می توانید خود را در موقعیت جدیدی قرار دهید و تجربه های جدیدتری داشته باشید.

9.نوعی جدید از اعتماد به نفس را تجربه می کنید

با تجربه سفر تنها می فهمید چقدر نسبت به زمانی که برای اولین بار کوله پشتی خود را برداشته و در راه سفر پا گذاشته اید قدرتمندتر شده اید. شما خواهید فهمید که چقدر فرد پویایی هستید و چطور می توانید در برابر مسائل، بدون هیچ ترس خاصی به حل مسئله بپردازید. مدیریت موقعیت های خطرناک و غیرقابل پیش بینی تبدیل به یکی از تخصص های شما شده و هر سفر جدید برایتان ساده تر از سفر قبل خواهد بود.

در سفر تنها شما مرتبا خود را در بوته آزمون قرار می دهید. هیچ کس بهتر از خود شما توانایی ها و ضعف هایتان را نمی شناسد. شما به خوبی چیز هایی که در زندگی نگران تان می نماید را می شناسید. معجزه این سفر پیدا کردن توان مدیریت تمام این نگرانی ها است. نگرانی هایی که دیگر جایی در ذهن شما نخواهند داشت.

10.به مسائل مهم زندگی پی می برید

در طول سفرهایی که به تنهایی انجام می دهید با مردم زیادی آشنا می شوید که هرکدام داستان های متعددی برای بیان دارند. می توانید از افراد پولدار گرفته تا فقیر، روبه مرگ، سرحال و شاداب و … درس های تازه ای از زندگی بیاموزید.

11.کتاب بخوانید

در طول سفرهایی که به تنهایی می روید، یاد می گیرید که مطالعه کتاب می تواند به خلاقیت بیشتر شما کمک نماید. در این گونه سیاحت ها، با خودتان حتما کتاب ببرید تا در مسیرهای طولانی برای سرگرم شدن آن ها را مطالعه نمایید.

12.کارهای انسان محبت آمیز انجام دهید

یکی از آسان ترین و لذت بخش ترین کارهای جهان این است که موجب خنده و آرامش دیگران بشوید. شما می توانید با کارهای ساده و کوچک حتی به غریبه ها هم محبت نمایید.

13. شما می توانید ریتم خودتان را پیدا کنید.

شاید بهترین چیز درباره سفر به صورت انفرادی این باشد که تصمیم گیری درباره برنامه سفرتان کاملا به عهده خودتان است. زندگی روزمره ما معمولا تحت تاثیر جلو بردن برنامه دیگران است و در زمان تفریح هم باید خودمان را با برنامه ها و سلایق گروه هماهنگ کنیم.

در تنهایی سفر کردن شما می توانید اگر در سینما از فیلمی خوشتان نمی آید از سینما بیرون بیایید یا ساعت ها صرف گشتن در موزه ای کنید که بقیه افرادی که می شناسید اصلا از آن خوششان نمی آید. همچنین می توانید به طبقه آخر قطار های چند طبقه بروید تا از منظره لذت برید یا در هتل کتاب بخوانید و در کل هر کاری که از نظر بقیه تلف کردن وقت است را انجام دهید. این که ریتم خودتان را دنبال کنید در زندگی عادی امکان پذیر نیست اما می توانید در یک سفر انفرادی این کار ها را انجام دهید و از آن لذت ببرید.

14. عظیمی جهان را درک خواهید کرد

جهان جای بسیار عظیمی است. البته منظور از این عظیمی تنها اندازه جغرافیایی زمین نیست؛ بلکه عظیمی جهان را انسان هایی می سازند که در سفر خود با آن ها برخورد خواهید کرد. افرادی که میل بی اندازه ای برای کمک رساندن به شما به عنوان یک مهمان غریبه دارند. بدون شک این عظیمی و شکوه جهان را بدون تجربه کردن آن نمی توان متوجه شد.

افرادی که تنها سفر کردن را انتخاب نموده و از آن لذت می برند جزء انعطاف پذیرترین افراد بوده و به خاطر سادگی در رفتار در همه جا پذیرفته می شوند. این افراد اعتقاد دارند ذره ای کوچک در میان جهانی عظیم پیرامون خود هستند و به این کوچکی افتخار می نمایند.

15. می توانید هر چیزی را که دوست دارید بخورید

بدون اینکه هزاران رستوران متفاوت را ببینید و تنها منوی آن ها را مطالعه کنید تا غذای مورد علاقه سایر افراد گروه را بیابید، شما می توانید به اولین رستوران مورد نظر خود بروید و هر چیزی را که دوست داشتید سفارش دهید و میل کنید.

اگر دوست ندارید به رستورانی بروید اصلا مسئله ای نیست. می توانید در هتل خود بنشینید و سفارش غذا دهید. در این سفر کسی نیست که شما را در خصوص رژیم غذاییتان سرزنش کند.

16. می توانید کارها را به دلخواه خود در سرعت مورد نظر خود انجام دهید

بیشتر افراد دوست دارند کارهای خود را با سرعت انجام دهند. آن ها دوست دارند نگاهی سریع و گذرا به موزه و یا سایر اماکن دیدنی شهر داشته باشند. اما برخی دیگر ممکن است این سرعت را دوست نداشته باشند و ترجیح دهند آرام و آهسته به راه خود ادامه دهند. زمانی که تنهایی سفر می کنید می توانید به دلخواه خود کارها را انجام دهید و زمان مورد احتیاج خود را برای بازدید از هر مکان تنظیم کنید بدون این که نگران سایر افراد باشید.

17. ارتباطتان را با خانواده قطع نکنید

و به عنوان آخرین نکته درست است که تصمیم گرفته اید تنهایی سفر کنید ولی گم و گور نشوید. نباید خانواده و وابستگانتان نگران شما شوند و ندانند چه می کنید و کجا هستید. اینکه کسی از راه دور از احوالتان با خبر باشد برای خودتان هم امن تر است تا خدایی ننموده در صورت بروز اتفاقات احتمالی بتوانند سریعا خود را به شما برسانند و کمک حالتان باشند. گاهی ممکن است در طول سفر تنهایی، خطراتی حادث گردد و یا شما با مسائلی روبرو شوید. مثلا سارق به شما بزند و همه پولتان از کف برود، خودتان گم شوید، خدای نانموده تصادف کنید یا اتفاق تلخی از این دست که بد نیست برایش فکری نموده باشید. اگر دیگران از جا و مکان شما با خبر باشند از هر نظر برای شما بهتر است، پس با آشنایانتان در تماس باشید و حتی الامکان از دسترس خارج نشوید.

چه کشورهایی برای سفر تنهایی بهتر است؟

چادرنشینی در عمان

عمان تقریبا کشور گرانی است. لااقل می توان گفت برای ما ایرانی ها گران در می آید، پس اگر اصرار به دیدن آن دارید، توصیه می گردد تنهایی به آن جا سفر کنید تا هم هزینه های سفر کاهش یابد و هم آرزویتان را محقق ساخته باشید. این کشور، به خصوص پایتخت آن مسقط، جاذبه های طبیعی و کوهستان های حیرت انگیزی دارد که گشت و گذار در آن ها به صورت انفرادی راحت تر است. یادتان باشد از شهر نزوی و قلعه مستحکم آن که در گذشته ای نه چندان دور محل تقاطع جاده کندر محسوب می شد نیز بازدید کنید. یک شب را هم حتما در تپه های صحرایی بمانید و در چادر بخوابید. این کارها فقط به درد سفر تنهایی می خورد چون فرصت خلوت با خود در دل طبیعت و صحرا را فراهم می نماید.

تجربیات منحصر به فرد در ایتالیا

بیشتر افراد تنها به ایتالیا می فرایند تا عشق و نیمه گمشده خود را بیابند. در کنار آبنماهای رویایی این کشور می توان کلی داستان های عاشقانه شنید و با افراد زیادی روبرو شد که از سرتاسر جهان به آنجا آمده اند. شاید از دیگر دلایلی که افراد تنهایی سفر به ایتالیا را بیشتر می پسندند، این است که جاذبه های گردشگری اش بسیار زیاد است و باید پی در پی، از این مکان به آن مکان رفت. اگر تنها باشید راحت تر و سریع تر می توانید خود را برای بازدید از اماکن گردشگری آماده کنید، حتی گاهی می توانید پشت یک موتور سوار شوید و ترافیک شهری را دور بزنید ولی اگر تعدادتان زیاد باشد کار کمی دشوارتر می گردد.

سافاری در هند، تایلند و آفریقای جنوبی

بدون شک سافاری از آن دسته تورهایی است که بیشتر افراد به صورت تنهایی می فرایند. لذت تماشای زیستگاه های طبیعی و بازدید از گونه های جانوری در حیات وحش، سفری هیجان انگیز را برای افراد رقم می زند ولی سختی هایش معمولا به صورت خانوادگی کمی بیشتر می گردد. کشورهایی مثل هند، تایلند، استرالیا و آفریقای جنوبی به دلیل برخورداری از حیات وحش منحصر به فرد، به داشتن بهترین تورهای سافاری در جهان معروف اند. این گونه سفرها سختی های خاص خودش را دارد و اصولا پیوند خوردن با طبیعت انسان را از حال و هوای خود به دور می نماید. شاید بهتر باشد برای بهره برداری بیشتر از سافاری و اذیت نشدن، همسفرانی که احیانا این نوع تور مسافراتی را نمی پسندند، آن ها را از آمدن معاف کرد و به صورت تنهایی به سافاری بروید. بیشتر افرادی که به سافاری می فرایند علاقمند به عکس دریافت از حیوانات هستند، بنابراین شاید لازم باشد ساعت ها در سکوت یک جا کمین نمایند تا بتوانند صحنه ای خوب از حیوانات را برای عکس برداری شکار نمایند.

اسکی بازی در فرانسه

کوه های آلپ فرانسه مهد کوهنوری و پاتوق کوهنوردان حرفه ای جهان است. اگر شما هم جزو کوهنوردان حرفه ای هستید احتیاجی نیست نگران تنهایی سفر کردن باشید. کافی است چمدان تان را ببنید و به یکی از مناطق کوهستانی جهان بروید که برای کوهنوردی مورد توجه اند. آن جا دوستان زیادی پیدا خواهید کرد که مثل خودتان عاشق کوهنوردی اند. رفتن به رشته کوه های آلپ که علاوه بر فرانسه در آلمان وجود دارد هم لذت تماشای مناظر حیرت انگیز را برایتان فراهم می نماید هم امکان کوهنوردی را فراهم می سازد. رشته کوه های آلپ از مناطقی است که می تواند مقصدی زمستانی نیز به شمار رود.

سفر زیارتی به هند و تبت و نپال

پیش از این نیز گفتیم که سفر زیارتی به صورت تنهایی سفر کردن مقبول تر است. این را نیز یادآور شویم که گاهی قصد شما از سفر زیارت و عبادت نیست ولی مکانی که به آن سفر می کنید، مکانی مقدس است. سفر به این سرزمین ها به صورت تنهایی بیشتر توصیه می گردد. اگر شما جزو افرادی هستید که علاقه به هیمالیا و بازدید از جاذبه های بین تبت و هند دارید می توانید به صورت تنهایی به آن مناطق بروید. در این مناطق راهبان بوتانی را می بینید که در حال عبادت هستند و برخی از آن ها سال ها برای تفکر به صورت تنهایی اختصاص داده اند. علاوه بر بازدید از این اماکن مذهبی می توانید از جاذبه های دیگری مثل قبرستان پوناخا زونگ یا لانه ببر بازدید کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1030

به "چرا باید تنها سفر کردن را تجربه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید تنها سفر کردن را تجربه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید