گروه آنالیز باستان شناسی زیر آب در دریای مازندران به کار خود سرانجام داد

به گزارش مجله نازلارا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر گشته، گروه آنالیز باستان شناسی زیر آب در دریای مازندران به کار خود سرانجام داد.

گروه آنالیز باستان شناسی زیر آب در دریای مازندران به کار خود سرانجام داد

سامان سورتیجی (سرپرست هیأت باستان شناسی زیر آب) گفت: زمستان سال 1400 صیادان ایزدشهر به فاصله حدود هزار متری از ساحل و از اعماق دریای مازندران به شکل کاملا اتفاقی لنگری بسیار بزرگ و نادر از جنس چوب و آهن را بواسطه تور ماهیگیری و تراکتور به ساحل آوردند؛ از آن موقع موضوع شناسایی دقیق تر این اثر تاریخی و آنالیز میدانی کرانه یاد شده با هدف شناسایی احتمالی بقایای کشتی در ذیل برنامه های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نهاده شد.

استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه نمود: برنامه آنالیز باستان شناسی زیر آب در محدوده ایزدشهر از ردیف اعتبارات استانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف شناسایی و مطالعه بقایای کشتی تاریخی در گستره ای که پهنه تورریزی صیادان بوده، به انجام رسید.

سورتیجی غواص پنج ستاره که تجربه آنالیز و کاوش های باستان شناسی در آبهای عمیق و تاریک جنوب کشور چین را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: این آنالیز با توجه به کدورت آب، در تاریکی مطلق و در برودت طاقت فرسا به شیوه جستجو یا سرچ به وسیله لمس بستر دریا صورت پذیرفت.

او اضافه نمود: قطعاً اعتبار محدود پروژه امکان بهره مندی از دستگاه های سنجش پیشرفته مثل سونار و مولتی بیم را برای شناسایی دقیق تر بستر دریا فراهم نمیکرد، از این رو اعضای گروه به شیوه معمول و جایگزین دستگاه های سنجش به یاری طناب در عمق های 5 تا 14 متر که احتمال وجود بقایای کشتی در قعر دریا بود، اقدام به طناب کشی، لاین بندی و جستجو به روش های تناوبی و مدور کردند که البته در نتیجه این آنالیز ها آثاری از کشتی یا بقایای فرهنگی دیگر بدست نیامد.

این باستان شناس زیر آب گفت: البته این احتمال هم وجود دارد که لنگر مکشوفه جزیی رها شده از یک کشتی بزرگ و تاریخی باشد اما بی تردید دستگاه های سنجش تخصصی می تواند وجود بقایای کشتی شکسته را در اعماق دریا و در زیر لایه ماسه و لجن به قطعیت برساند.

سورتیجی در مورد منشا و قدمت لنگر یاد شده گفت: این اثر ارزشمند با حدود سه متر و شصت سانتیمتر عرض در بخش چوبی و بعلاوه دو متر و شصت و پنج سانتیمتر ارتفاع در بخش فلزی براساس منابع روسی، بدون شک متعلق به کشور روسیه است اما به منظور شناسایی گونه و سالیابی مطلق آن، نمونه چوب لنگر به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به موسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق موسوم به ایزمئو در شهر رم کشور ایتالیا ارسال و در حال حاضر در مراحل آزمایشگاهی است.

او توضیح داد: این برنامه تنها به عملیات غواصی و کشف بقایای شناور محدود نشده بلکه در پیوند با موضوعات مختلف باستان شناسی دریایی مشمول معرفی پیشینه دریانوردی و تجارت در حوزه مورد پژوهش، پیمایش و آنالیز ساحل، روایت صیادان محلی، شناسایی و مستندسازی فنی لنگر و سازه های مرتبط با دریا مثل اسکله قدیمی شهرستان نور نیز شده است.

سورتیجی در سرانجام گفت: در نتیجه این دستاوردها، به ضرورت توسعه و توسعه این شاخه مهم از باستان شناسی، بانک اطلاعات جامعی از پیشینه فرهنگی و توجه انسانهای گذشته به دریا تهیه شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1610

به "گروه آنالیز باستان شناسی زیر آب در دریای مازندران به کار خود سرانجام داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه آنالیز باستان شناسی زیر آب در دریای مازندران به کار خود سرانجام داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید