13 فیلم انیمیشن برتر قرن 21 از بدترین تا برترین

به گزارش مجله نازلارا، انیمیشن از اوایل قرن گذشته مسیری طولانی را طی نموده است و با پیشرفت در بخش های فنی با افزایش قدردانی فرهنگی از فیلم های انیمیشن و بعلاوه با اعتبار و اهمیت بسیار زیادی در بین عموم مردم از هر سنی همراه بوده است. در این مطلب 13 فیلم انیمیشن برتر قرن 21 را از بدترین تا برترین به شما معرفی می کنیم.

13 فیلم انیمیشن برتر قرن 21 از بدترین تا برترین

در واقع، تنها در سال 2001 بود که اسکار که هنوز هم به اسم ابزار سنجش برای آنچه در سینمای دنیای معتبر رخ می دهد شناخته می شود، جایزه دادن به نامزدها و برندگان برترین فیلم های انیمیشن را شروع کرد. بعضی از فیلم ها تأثیر خود را در درجه اول در سینما داشته اند و بعضی دیگر تغییرات فرهنگی قابل توجهی را ایجاد نموده اند و الهام بخش فیلم های موزیکال، نمایش های پایکوبی روی یخ و لباس های بی تعدادی در هالووین شدند. در حالی که پیکسار در این عرصه بسیار پیشرو است، استودیوهای دیگری مانند دیزنی و جیبلی هم تولیدات چشمگیری داشته اند.

13. کوبو و دو تار (Kubo and the Two Strings)

  • کارگردان: تراویس نایت
  • صداپیشه ها: شارلیز ترون، آرت پارکینسون، رالف فاینس
  • محصول: 2016
  • امتیاز متاکریتیک: 84 از 100

جاه طلبانه ترین شاهکار استاپ موشن استودیوی لایکا، حماسه ای الهام گرفته از کوروساوا درباره قدرت برتر داستان سرایی، عروسک های بی نظیر و پرمعنا را با جلوه های دیجیتالی ماهرانه در هم آمیخته است تا بتواند ماجراجویی نادری را بسازد که می تواند توجه مخاطبان از هر سنی را جلب کند. کوبو و دو تار داستان یک شامی سن نواز (شامی سن نوعی ساز ژاپنی شبیه سه تار است) محزون و شجاع یازده ساله است که آرت پارکینسون به جایش صحبت نموده؛ او پدر جنگجوی خود را تنها از طریق داستان هایی که مادرش برایش تعریف نموده می شناسد. هنگامی که پسر بچه از طریق شیطانی به نام مون کینگ به شهر ارواح فرستاده می شود کوشش می نماید تا زره جادویی را در کنار یک میمون سخنگو (با صدای شارلیز ترون) و یک سوسک فراموشکار (با صدای متیو مک کانهی) به دست آورد، قهرمان جوان ما بیشتر از حد تصورش با خاطرات پدرش آشنا می شود. تعداد کمی از فیلم ها در این حد واضح درباره نقشی که والدین می توانند در زندگی ما بازی نمایند صحبت نموده اند. این انیمیشن نشان می دهد که چگونه وقتی در حال عظیم شدن هستیم، والدین به ما شکل می دهند و بعد از رفتنشان همچنان تأثیرشان بر ما باقی می ماند.

12. یخ زده (Frozen)

  • کارگردان: کریس باک
  • صداپیشه ها: کریستین بل، ایندیانا منزل، جاناتان گروف
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 75 از 100

دیزنی مدت هاست که در به تصویر کشیدن افسانه های کلاسیک تبحر دارد. پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid)، سیندرلا (Cinderella)، شاهزاده خانم و قورباغه (The Princess and the قورباغه). والت دیزنی خودش ایده ای برای ساخت فیلمی پیرامون زندگی نویسنده و شاعر هانس کریستین آندرسن از دهه 30 تهیه کرد و یک ترکیب متحرک و زنده را در نظر گرفت که داستان هایی از زندگی واقعی او را با صحنه هایی از محبوب ترین افسانه های آندرسن در هم می آمیزد؛ از جمله ملکه برفی (The Snow Queen). این پروژه هرگز پیشرفتی نداشت و اگرچه داستان های آندرسن برای الهام بخشیدن به شخصیت های دیزنی ادامه پیدا کرد، از پری دریایی کوچک تا جوجه اردک زشت (The Ugly Duckling)، اما داستان ملکه برفی همچنان برای عظیم ترین سازندگان دیزنی مشکل ساز بود، چون هرگز نمی تواند از داستان های کلاسیک برتر باشد.

این ناتوانی در آب کردن یخ مخاطبان مدرن با وجود کوشش های بی تعداد طی سال ها مانع عظیمی بود. حتی باک که همواره با پیچ و تاب های خاص خود به داستان نزدیک می شد، سال ها قبل از اینکه دیزنی به ایده ای برسد که سرانجام یخ زده را زنده کند، دست به گریبان بود؛ اگر خانم ها در نقش اصلی خواهر بودند چه می شد؟ با یاری فیلم نامه لی و ظرافت کارگردانی آن، آهنگ های فراموش نشدنی از کریستن اندرسون-لوپز و رابرت لوپز، کار انیمیشن قوی که با استفاده از 3D استریوسکوپی می توانست سرزمین عجایب زمستانی را زنده کند و صداپیشگان از کریستن بل تا جاش گاد، ایدینا منزل تا جاناتان گراف، این فیلم به یکی از عظیم ترین بازدیدهای دیزنی و برنده دو بار اسکار تبدیل شد.

با وجود سایه های تاریک قابل توجه داستان اصلی آندرسن، ایجاد یک پویایی خانوادگی که از اختلافات کلاسیک خیر در برابر شر جلوگیری می کرد و طنز زیاد به فیلم یاری کرد تا قالب دیزنی جا بیفتد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. این چیز خوبی است، زیرا یک داستان دیگر از دیزنی با وجود شاهزاده خانم داستانی اساسی درباره پیدا کردن و دوست داشتن خود و افرادی است که بیشترین اهمیت را دارند.

11. کنگره (The Congress)

  • کارگردان: آری فولمن
  • صداپیشه ها: رابین رایت، هاروی کیتل، دنی داستون
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 63 از 100

رابین رایت نسخه های زیادی از خودش را در فانتزی نیمه کنگره به کارگردانی آری فولمن بازی می نماید. در اینجا، رابین رایت از طریق مدیر برنامه های خود هاروی کایتل متقاعد شده است که همتای انیمیشنی خود را به تهیه نماینده میرامونت دنی هاوستون تحویل دهد. فکر، جسم و روح او به صورت دیجیتالی اسکن و حفظ می شود تا دوباره استفاده شود. نکته مهم این است که رابین واقعی دیگر هرگز نمی تواند بازی کند.

در نیمه دوم فیلم رایت مجبور است در کنگره ای شرکت کند و ما به آرامی داخل دنیای انیمیشنی می شویم که از طریق مواد مخدری که به راحتی در اختیار شخصیت ها قرار می گیرد به وجود می آید و شبیه به جهنمی شبیه سازی شده است. کنگره امکانات فیلم سازی را باز می نماید و به همان مقدار که ضد هالیوودی است، هوادار سینما هم هست.

10. دنیای فردا (World of Tomorrow)

  • کارگردان: دان هرتزفلد
  • صداپیشه ها: ویونا می، جولیا پات، سارا کوشمن
  • محصول: 2015
  • امتیاز متاکریتیک: -

این فیلم دان هرتزفلد یک فیلم کوتاه انیمیشنی است، اما نسبت به دیگر فیلم های دو ساعته این فهرست، ایده ها و پیچیدگی های عاطفی زیادی را در مدت 17 دقیقه در اختیار شما قرار می دهد. موضوع اصلی حول محور دختری به نام امیلی می شود که از طریق همسان عظیمسال خود برای سفر به آینده دعوت می شود. کنار هم قرار گرفتن خلوص معصومیت بچگانه امیلی و نگاه تیره به آنچه در دنیا اتفاق می افتد، یک بخش تأثیرگذار از این درام ایجاد می نماید، زیرا او خیلی جوان است و نمی تواند بفهمد معنای کار عظیمسالان چیست. در همین حال، سبک انیمیشن فریبنده ابتدایی هرتسفلد مجموعه ای از احساسات رنگارنگ است که زندگی را نشان می دهد. با تماشای این شاهکار که یک داستان کاملا فلسفی را روایت می نماید و از لحاظ سادگی قابل توجه است، احساساتتان برانگیخته می شود. این فیلم در مقام مقایسه با اسکله (La Jetée) ساخته کریس مارکر به اسم یکی از عظیم ترین فیلم های کوتاه تاریخ قرار می گیرد.

9. وال ای (WALLE)

  • کارگردان: اندرو استنتون
  • صداپیشه ها: بن برت، الیزا نایت، سیگورنی ویور
  • محصول: 2008
  • امتیاز متاکریتیک: 95 از 100

شاهکار اندرو استنتون محصول 2008 پیکسار یک اثر چند وجهی است، به صورت یکپارچه، همه در یک زمان، به هنرمندی داستانی را روایت می نماید که همواره تازگی دارد. ربات وال ای که 700 سال تنها بوده، با زحمت فراوان سعی می نماید تا زمین را از آلودگی ها پاک کند. اما در حالی که وال ای برای دهه ها تنها بوده است، کنجکاوی و انسانیت او بسیار افزایش یافته و با خوشرویی با چند موجود دیگر در اطراف خود با ملایمت برخورد می نماید که بسیار شیرین و تأثیرگذار است. تنها چیزی که وال ای به آن نیاز دارد کسی است که بتواند همه احساساتش را با او به اشتراک بگذارد هنگامی که ایوی به طور غیر منتظره ظاهر می شود، هنوز هم یکی از غافلگیرنماینده ترین و با ارزش ترین داستان های عاشقانه سینمای مدرن را شکل می دهد.

این همه آن چیزی نیست که در وال ای می بینیم. زیرا فیلم استانتون یک انتقاد فرهنگی را ارائه می دهد که هنوز هم مانند اوش تازه است. اینکه دو ربات می توانند چیزی در دنیا عاری از احساس را احساس نمایند، یک پیش فرض اساسی است، اما واقعیت این است که وال ای واقعا از احساسات واقعی الهام می گیرد. این فیلم به اسم هیجان انگیزترین انیمیشن پیکسار بعد از 10 سال همچنان تازگی خود را حفظ نموده است.

8. شعبده باز (The Illusionist)

  • کارگردان: سیلوین چومت
  • صداپیشه ها: جاکوس تای، ژان کلود دونا، ایلیت رنکین
  • محصول: 2010
  • امتیاز متاکریتیک: 82 از 100

شعبده باز داستانی درباره دو راهی است. یک شعبده باز قدیمی و پیر، مجبور می شود که در جست وجوی کار از کشوری به کشور دیگر، از شهری به شهر دیگر و ایستگاهی به ایستگاه دیگر پرسه بزند تا هنرش را نشان دهد و در شروع سفر با یک دختر جوان دیدار می نماید. آلیس دختری نوجوان است و هنوز در دنیای شگفتی های بی سرانجام نوجوانی اش سیر می نماید.

بعد از اولین فیلم سینمایی سیلوین چومت محصول سال 2003 به نام سه قلوهای بویل ویل (The Triplets of Belleville) که نامزد اسکار شد، شعبده باز قصیده ای است درباره ژاک تاتی، الهام گرفته از فیلم ساز پوچ گرای فرانسوی و فیلم تعطیلات موسیو هرلوت. اما این فیلم با فیلم نامه ای از شریک همیشگی نویسندگی او، هنری مارکت، داستان یک دختر و مردی شعبده باز است که کسی دیگر به کارهایش توجه نمی نماید. جایی که او با این دختر مجذوب کننده دیدار می نماید شاهد هوای مبهم و مالیخولیایی شعبده باز در فیلم هستیم که کمتر در فیلم های متحرک آمریکایی دیده می شود.

7. باد برمی خیزد (The Wind Rises)

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشه ها: هیدئاکی آنو، میوری تاکیمونو، هیدهتوشی نیشیجیما
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 83 از 100

هایائو میازاکی میراث خود را به اسم عظیم ترین انیماتور سینما با انیمه ای دیگر تکمیل کرد. کارگردان همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro) در این داستان جیرو هوریکوشی مهندس هواپیمای جنگی زیرو را به تصویر می کشد. همه چیز درباره این فیلم بسیار غیرمعمول بود، حداقل از این واقعیت که بیوگرافی های انیمیشن بسیار اندک است، چه رسد به آن هایی که درباره چهره های بحث برانگیز جنگ دنیای دوم بودند که به سختی مسؤولیت میلیون ها مرگ را با خود به گور بردند. با کنار گذاستن جنجال های نابه جای همراه با اکران این فیلم، باد برمی خیزد به اسم قصیده ای بی نظیر برای فرایند خلاقیت و چگونگی به واقعیت پیوستن زیباترین آرزوهای ما پابرجاست.

6. در جست و جوی نمو (Finding Nemo)

  • کارگردان: اندرو استنتون
  • صداپیشه ها: آلبرت بروکس، الن دی جنرس، الکساندر گلد
  • محصول: 2003
  • امتیاز متاکریتیک: 90 از 100

در جست و جوی نمو دومین فیلم پرفروش سال 2003 شد، در همان سال که دی جنرس اولین نمایش تلویزیونی خود را شروع کرد. پیکسار اولین جایزه اسکار برترین فیلم متحرک خود را دریافت کرد و این فیلم همچنان پرفروش ترین دی وی دی تاریخ است. دی جنرس میزبان اسکار بود، مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد، بیش از 75 میلیون دنبال نماینده توییتر را برای نمایش خود جمع کرد و البته برای دنباله در جست و جوی دوری (Finding Dory) پیش قدم شد.

5. افسانه شاهدخت کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya)

  • کارگردان: ایسائو تاکاهانا
  • بازیگران: نوبوکو میاموتو، ناتسویا ناکادای، توموکو تاباتا
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 89 از 100

وقتی صحبت از فیلم های اقتباس شده از فرهنگ عامیانه باستانی می شود، هرگز عاقلانه نیست که امید به سرانجام خوش داشته باشید. داستان نویسان گذشته به مقدار کارگردان های سینمایی امروز، ملایم نبودند. به عبارت دیگر، افرادی که در فیلم های دیزنی پرورش یافته اند ممکن است آمادگی لازم برای آنچه را که در سرانجام افسانه شاهدخت کاگویا ساخته ایسائو تاکاهاتا که بر اساس یک افسانه ژاپنی قرن دهم ساخته شده را نداشته باشند. این انیمیشن به مقدار مدفن کرم های شب تاب (Grave of the Fireflies) ساخته تاکاهاتا غمگین و تأثیرگذار است.

تصاویر به سبک آبرنگ و با کم رنگی و تلخی کشیده شده است، اما داستان افسانه ای درباره دختری افسون شده که از ماه می آید و از طریق هیزم شکن های فروتن پرورش می یابد، فراموش نشدنی و پر از زندگی است. اما شاید غم انگیزترین نکته درباره این شاهکار فوق العاده این باشد که این اثر به اسم یکی از آخرین آثار از استودیوی عظیم جیبلی به دست آمده است.

4. مرد عنکبوتی؛ به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spiderverse)

  • کارگردان: باب پرسیچتی، پیتر رمزی، رودنی روثمن
  • صداپیشه ها: شمیک مور، لیو شرایبر، ماهرشالا علی
  • محصول: 2018
  • امتیاز متاکریتیک: 87 از 100

آیا دنیا به فیلم مرد عنکبوتی دیگری نیاز دارد؟ درباره پیتر رمزی و باب پرسیچتی و رودنی روتمن با الهام از سفر انیمیشن مرد عنکبوتی؛ به درون دنیای عنکبوتی، این جواب مثبت است. فیلم که با نام دنیای عنکبوتی شناخته می شود به زیبایی قصه های مختلفی را روایت می نماید و مجموعه شوخی های طولانی را در خود دارد که می توانند به اسم یک فیلم مستقل جهت خود را رقم بزنند.

مایلز مورالس (با صدای شیمیک مور)، مانند بسیاری از مردهای عنکبوتی که قبل از او بودند، یک بچه عادی است که پس از یک نیش از عنکبوت، زندگی اش تغییر می نماید. آنچه که همواره درباره مرد عنکبوتی مجذوب کننده بوده این است که زندگی او بعد از آن نیش عنکبوت جالب تر می شود و مایلز از این حیث فرق دارد؛ در آستانه بقیه دوران نوجوانی خود، و از یک خانواده پیچیده و مجذوب کننده، مایلز حتی بدون همه چیزهای ابرقهرمانی هم جالب است.

چیزهای ابرقهرمانی، خیلی هم عالی است. این انیمیشن پر جنب و جوش، رنگارنگ و مبتکرانه قهرمانان را به سمت بلندی های تازه سوق می دهد (که اغلب به معنای واقعی کلمه این اتفاق می افتد) این امکان را برای به درون دنیای عنکبوتی فراهم می نماید تا از جنبه های مغذی تری برخوردار شود که ناگهان به درس عظیمی منتج می شود. این انیمیشن نه تنها یکی از پیروز ترین فیلم های مرد عنکبوتی در تمام دوران است و نه تنها به صورت کامل در زمینه مفاهیم جالب یک مولتی ورس کاوش می نماید، بلکه انیمیشنی است که خوشبختانه جهت خود را می پیماید در حالی که به اصل خود وفادار می ماند.

3. لاکپشت قرمز (The Red Turtle)

  • کارگردان: مایکل دودوک دیویت
  • صداپیشه ها: پاسکال فرن، امانوئل گاریجو، ایسائو تاکاهاتا
  • محصول: 2016
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100

انیمیشن هلندی مایکل دودوک دیویت برای استودیوی جیبلی که در طول مدت زمان کوتاه خود به یک افسانه مجذوب کننده تبدیل می شود، توانست با انیمه های این کمپانی در یک سطح قرار بگیرد. هنگام اکران فیلم، حتی عظیم ترین هواداران آن هم متذکر شدند که این فیلم داستان خوبی را روایت می نماید، اما تسلط کامل بر بخش بصری ندارد. در عوض، لاک پشت قرمز از فرم یک داستان آشنا استفاده می نماید در حالی که آن را از داخل و بیرون بازآفرینی می نماید.

وقتی که مردی در میان طوفانی هولناک به یک جزیره خالی از سکنه پرتاب می شود، برای ما یادآور داستان رابینسون کروزو است، اما وقتی مرد به موجود باشکوه این اسم برخورد کرد، ماجراهای او مجموعه ای از پیچش های تازه غیرمعمول را در پی خواهد داشت. مرد فکر می نماید در جزیره محکوم به مرگ است و تنها خواهد ماند اما وقتی لاک پشت ناگهان به یک زن تبدیل می شود، ماجراجویی متعاقب آن از سنت های روایی خود فراتر رفته و به یک مراقبه عمیق درباره مرگ و همراهی تبدیل می شود. لاک پشت قرمز بلافاصله با تصاویر مغناطیسی استودیوی میازاکی و مختصرتر در دیدگاه آن، ماهیتی پیچیده و روح انگیز دارد که به سادگی فریبنده ای در طراحی خود وارد می شود و آن را در یک کلاس خاص خود از عظیم ترین فیلم های انیمیشن تاریخ قرار می دهد.

2. آقای فاکس شگفت انگیز (Fantastic Mr. Fox)

  • کارگردان: وس اندرسن
  • صداپیشه ها: جورج کلونی، مریل استریپ، جیسن شواتسمن
  • محصول: 2009
  • امتیاز متاکریتیک: 83 از 100

فیلم های لایو اکشن وس اندرسون اغلب و عمدا می توانند مانند ژرف نماهای (نوعی ماکت های سه بعدی) دست ساز باشند، بنابراین تعجب آور نبود که او به سمت انیمیشن استاپ موشن گرایش پیدا کند، جایی که به معنای واقعی کلمه همه چارچوب ها با طراحی و دست هنرمندان در آنجا قرار می گیرد. آقای فاکس شگفت انگیز اندرسون اقتباسی از رمان محبوب رولد دال است و نقطه عطفی برای کارگردان که دنیای داستان خود را تصور کند که یک تعمق و تعجب فلسفی عظیمسالانه درباره انسان بودن در قرن 21 است.

در عین حال فیلم داستانی دارد که با اجرای صدای کمدی جورج کلونی، مریل استریپ، بیل موری، جیسون شوارتزمن، اوون ویلسون، مایکل گامبون، جارویس کوکر، می تواند مجذوب کننده تر هم باشد.

1. شهر اشباح (Spirited Away)

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • صداپیشه ها: رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو
  • محصول: 2001
  • امتیاز متاکریتیک: 96 از 100

به دست آوردن دقیقا همان چیزی که آرزو می کنید چیزی زیبا و ترسناک است. این انیمه شیهیرو جوان را در یک غربت خارق العاده در سرزمین حیوانات نفرین شده، جادوگران بدخواه و حباب های بی شکل دنبال می نماید. این کتاب درسی میازاکی ترکیبی از شگفتی و خطر است که این داستان را به یک افسانه مدرن تبدیل می نماید.

چه درسی بهتر برای کودکی که به یک سفر عجیب می رود که قهرمانان و اشرار می توانند در یک لحظه جاهایشان را با هم عوض نمایند، دستی که با حسن نیت دراز شده می تواند برای رعب و وحشت استفاده شود و یک دشمن شیطانی می تواند روزی فداکار شود؟ بی چهره (No-Face)، یوبابا (Yubaba) و زنیبا (Zeniba ،) و هاکو (haku) همه مهمانداران غنی این داستان هستند که می تواند به اسم مثالی برای عظیمسالی، رابطه مدرن ما با طبیعت، نحوه رفتار ما با عظیمان یا خیلی چیزهای دیگر در یک مجموعه در نظر گرفته شود. از نظر لحن، رنگ و ایده های موضوعی، این انیمه به همان مقدار چشم نواز است که استودیو جیبلی ارائه می دهد، همه با لطف و کنترل استاد داستان سرایی یعنی میازاکی ارائه می شود.

سرانجام آن یک تقطیر کامل از معنای آن است که به یک دنیا بصری ناآشنا و جادویی می رود و برمی شود. چیزی تغییر نموده است که نمی توانید آن را توصیف کنید. این نوید عظیم فیلم، انیمیشن یا فیلم های دیگر است که در اینجا با همان صداقت که تخیل اجازه می دهد، ارائه می شود.

منبع: Indiwire

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1172

به "13 فیلم انیمیشن برتر قرن 21 از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 فیلم انیمیشن برتر قرن 21 از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید