250 روستای دارای بافت تاریخی در کشور شناسایی شد

به گزارش مجله نازلارا، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد که 250 روستای دارای بافت تاریخی و با ارزش شناسایی شده که از این تعداد برای 86روستا طرح تهیه شده است.

250 روستای دارای بافت تاریخی در کشور شناسایی شد

به گفته علیرضا تابش، از این مجموعه عملیات اجرایی 63 طرح آغاز شده و تا به امروز در 45 روستا به بهره برداری رسیده است. وی هدف از اجرای این طرح ها را بهسازی بافت های باارزش روستا و حفظ هویت تاریخی آن با استفاده از نظرات کارشناسان خبره بیان نمود و اضافه کرد: در این طرح ها هویت فرهنگی و تاریخی روستا حفظ می گردد و مهمتر از آن نیز بحث رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار در روستا از این طریق است. وی ادامه داد که طرح بهسازی و احیای بافت های باارزش در راستای حفظ و احیای سنت ها و فرهنگ روستاها و تحکیم عمومی و مالی این مناطق، حفظ و تکریم ویژگی های کالبدی، فضایی و تاریخی بافت و نیز تقویت و ایجاد جاذبه های گردشگری با ارتقای توان های محلی و منطقه ای انجام می گردد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در این روستاها علاوه بر انجام کارهای عمرانی عمومی به هریک از واحدهای مسکونی که اقدام به بهسازی واحد براساس بافت تاریخی با نظر کارشناسان فنی کنند، گفت:

مبلغ 150 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین (5 درصد) و نیز مبلغ 20 تا 50 میلیون ریال براساس متراژ واحد یاری بلاعوض پرداخت می گردد.به گفته تابش، در راستای توسعه گردشگری در روستاهای دارای بافت با ارزش و تاریخی به مالکان واحدهایی که بخواهند واحدی جدید نیز به سبک و معماری قدیمی برای اقامت گردشگران ایجاد کنند، تسهیلات ویژه (همانند تسهیلات بهسازی) پرداخت می گردد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به منظور شرکت در آیین افتتاح طرح بهسازی و بازسازی بافت با ارزش روستای فارسیان شهرستان آزادشهر به این منطقه سفر نموده است همچنین با تحسین مدل اجرایی بازسازی در این روستا توضیح داد:مدل این روستا در سایر روستاهای با ارزش اجرا می گردد.طرح بازسازی و بهسازی بافت با ارزش روستای 1300 ساله فارسیان شهرستان آزادشهر روز دوشنبه با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار گلستان به بهره برداری رسید. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:هدف از این طرح بهسازی و احیای بافت های باارزش، حفظ و احیای سنت ها و فرهنگ روستاها و تحکیم عمومی و مالی روستا است.محمد تقی زمانی نژاد با اشاره به اینکه مطالعات بازسازی بافت با ارزش روستای فارسیان از سال 86 آغاز و فاز اجرایی آن در سال 89 آغاز شده، گفت:16 میلیارد ریال از محل منابع استانی و ملی بنیاد مسکن برای اجرای این طرح هزینه شده است.به گفته وی فارسیان دومین روستای استان گلستان پس از زیارت است که بافت باارزش آن بهسازی و احیا می گردد و طرح بهسازی و بازسازی بافت با ارزش دو روستای دیگر شامل شاهکوه سفلی از توابع گرگان و ساسنگ از توابع مینودشت نیز در حال انجام است. مدیر بنیاد مسکن شهرستانهای آزادشهر و رامیان با اشاره به اینکه روستای فارسیان از توابع شهرستان آزادشهر است گفت:در مجموع 36 هکتار وسعت دارد که بخشی از مساحت این روستا با تلفیق اصول فنی و مهندسی جدید و معماری قدیم مورد بازسازی نهاده شد.مرتضی احمدی هدف از اجرای این طرح را معرفی معماری قدیمی این روستا و جذب گردشگر داخلی و خارجی اظهار داشت. روستای فارسیان درفاصله 35 کیلومتری شهرستان آزادشهر واقع بوده و دو هزار و 200 نفر جمعیت دارد. آزادشهر در شرق استان گلستان واقع است و با گرگان افزون بر 75 کیلومتر فاصله دارد. منبع: ایرنامنبع: کجارو
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 261

به "250 روستای دارای بافت تاریخی در کشور شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "250 روستای دارای بافت تاریخی در کشور شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید