آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو برگزار گردید

به گزارش مجله نازلارا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو برگزار گردید.

آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو برگزار گردید

آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو با حضور مسئولان اداره کل پست مازندران، مدیران دستگاه های اجرایی، اهالی فرهنگ، هنر و شهروندان آملی برگزار و از تمبر ویژه این جشنواره نیز به نام شهرستان آمل رونمایی شد.

کنس پزان و کنس دشو که روزگاری در کنار طعم شیرین، ترش و ملس میوه آن میان مردم بومی و خانواده های مازندرانی وحدت و هم صدایی را به کام می آورد، امروز به موازات زندگی مدرن، تنها کهنسالان این مراسم را اجرا می نمایند.

اجرای موسیقی محلی، خواندن شعرهای مازندرانی، همخوانی گروه های موسیقی استانی و سخنرانی بعضی چهره های فرهنگی و اجتماعی درباره اهمیت حفظ و احیای خرده فرهنگهای رایج در روستاهای مازندران از برنامه های این جشنواره بود.

در جشنواره آیینی کنس دشو، مراحل عملی چگونگی تهیه رب و دیگر فرآورده های ازگیل که هم تازه خوری و به عنوان چاشنی غذا مصرف می گردد، در حاشیه این جشنواره برای بازدید حاضران به نمایش گذاشته شد.

در این جشنواره بعلاوه به وسیله یکی از فعالان بومی دهستان چلاو آمل، فرآیند تهیه و پخت دشو به نمایش عایدی.

در این فرآیند، میوه ازگیل که از میوه های جنگلی محسوب می گردد، پس از برداشت، برای شست و شو در داخل تشت بزرگی قرار داده و پس از جدا کردن شاخ و برگ و تمیز کردن کامل، آن را به همراه مقداری آب روی حرارت آتش قرار داده تا کاملا پخته یا به زبان محلی پتکا شده و برای تسریع در عمل آوری آن به تناوب چندین بار با کفگیر هم زده تا همه قسمتهای آن بطور کامل بپزد.

بعد از این مرحله ازگیل پخته شده داخل کیسه ای قرار گرفته و با ضربه زدن به آن و جداکردن دانه و پوست، آب حاصل از آن را درون ظرف دیگری ریخته و پس از حرارت دوباره و تغییر رنگ آن به شکل قهوه ای، رب ازگیل یا کنس دشو از آن بدست می آید.

کنس در زبان محلی مازندرانی نام گونه میوه جنگلی بوده که نام فارسی آن ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی و هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است.

میوه ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نگردد، قابل خوردن نبوده و گوشت آن پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه ای تغییر نموده، نرم و شیرین می گردد.

رب کنس یا ازگیل در تهیه انواع غذاهای محلی مانند آش ترش و گزناآش، فسنجان، پخت نوعی ته چین مرغ محلی، مرغ ترش و نیز تهیه نوعی نان پیازی استفاده می گردد.

میوه ازگیل سرشار از ویتامین های C و B، اسید سیتریک و اسید مالک بوده و برای آرامش و تقویت اعصاب، درمان عفونت روده بزرگ مفید و در درمان زخم دهان و تورم مخاط گلو موثر است. بعلاوه از برگ آن برای درمان زخم های پوستی به ویژه سالک استفاده می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در این خصوص با بیان اینکه بیشترین سطح درختان جنگلی ازگیل وحشی یا کنس در محدوده ارتفاعات جنگلی بخشهای امامزاده عبدالله و لاریجان این شهرستان با مساحت تقریبی 100 هکتار را شامل می گردد، گفت: فصل برداشت این میوه جنگلی از اواخر مهر شروع تا اویل فصل زمستان نیز ادامه دارد.

مهرداد فولاد اضافه نمود: در سالهای اخیر با اصلاح رقم های ازگیل، سطح کشت این میوه نیز پیشرفته و استقبال خوبی هم از این بخش شده است.

وی اضافه نمود: از میوه ازگیل یا کنس وحشی برای تهیه رب ازگیل که در چاشنی های انواع غذاها کاربرد دارد، در مازندران مورد استفاده زیادی است.

وی یادآور شد: برداشت این محصول در فصل پاییز در دهه های گذشته به وسیله بومیان روستاها، با برگزاری جشن و آیین های خاص ازجمله کنس دشو همراه بوده که متاسفانه با بی توجهی های انجام شده رو به فراموشی رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت: با همکاری این مدیریت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، قدمهای ارزشمندی در راستای احیای خرده فرهنگهای مرتبط با بخش کشاورزی در سطح این شهرستان در حال برداشتن است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1402 بروزرسانی: 2 آذر 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1735

به "آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین رونمایی از تمبر ملی جشنواره کنس دشو برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید