افزایش فضای نمایشگاهی موزه تخت جمشید با اجرای فاز دوم توسعه

به گزارش مجله نازلارا، با اجرایی شدن فاز دوم موزه تخت جمشید، فضای نمایشگاهی این موزه به دو برابر افزایش خواهد یافت.

افزایش فضای نمایشگاهی موزه تخت جمشید با اجرای فاز دوم توسعه

موزه تخت جمشید در دل محوطه باشکوه تاریخی در منتهی الیه جنوبی این صفه 128 هزار متری قرار گرفته است و اکنون فاز دوم توسعه موزه که بر اساس آن، مساحت نمایشگاه صد در صد افزایش خواهد یافت، اجرا خواهد شد. کرامت بردبار، مدیر موزه ملی تخت جمشید درباره این موزه گفته است:

در بخش نمایشگاهی 200 متر مربعی موزه، حدود 200 شی در معرض نمایش واقع شده است که به استثنای تابوت سفالی اشکانی، باقی اشیا هخامنشی هستند. اشیایی که مربوط به سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و دوران اسلامی در مخزن نگهداری می شوند.

او در ادامه اضافه کرد:

این موزه از نظر ایمنی و امنیتی مطابق استاندارد است، اما ویترین ها از نظر کیفیت و کاربرد در سطح پایینی قرار دارند، که امیدوار هستیم تا مسائل کیفیت نامطلوب آن ها در تغییر ساختار فاز دوم اصلاح گردد.

فاز نخست این موزه در سال های 1390 تا 1393 شمسی اجرا شده که در طی آن، 30 ویترین به مجموعه اضافه شده و در فاز دوم، امکان نمایش 200 اثر دیگر از اشیای گنجینه وجود خواهد داشت. علاوه بر آن، دالان های هوایی نیز افزایش یافته، سیستم های برودتی، سنسورها و تهویه ها بهبود یافته و محلی برای استراحت و مطالعه گردشگران نیز پیش بینی شده است.

ساختمان موزه تخت جمشید تنها مکان بازسازی شده در این منطقه است که به سبک باستانی بازسازی شده و ساختار سنگی موزه مثل ته ستون، شالی ستون، درگاه های ورودی و خروجی ها و دو سنگ یک پارچه که هریک 35 تن وزن دارند، هخامنشی اصل هستند. ساختمان این موزه در زمان خشایارشا، کاخ همسر پادشاه یعنی کاخ ملکه بوده است.

هم اکنون بیش از پنج هزار شی مطالعاتی در مخزن و چهار هزار شی موزه ای و شاخص در این موزه وجود دارد. گفتنی است که با اجرایی شدن فاز دوم توسعه موزه، هیچ ساختمانی به مساحت ان اضافه کرده نشده و تنها امکانات و فضای نمایشگاهی به دو برابر خواهد رسید.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1507

به "افزایش فضای نمایشگاهی موزه تخت جمشید با اجرای فاز دوم توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فضای نمایشگاهی موزه تخت جمشید با اجرای فاز دوم توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید