انباشت گل و لای خطر جدی در دریای خزر

به گزارش مجله نازلارا، لایروبی نشدن حوضچه بنادر شمالی و کاهش تراز آب دریای خزر فعالیت های دریایی را می تواند با چالش روبرو کند.

انباشت گل و لای خطر جدی در دریای خزر

سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: کاهش تراز آب دریای خزر به همراه لایروبی نشدن حوضچه های و کانال های دسترسی، سال های اخیر مشکلاتی را برای بنادر شمالی ایجاد نموده است.

او اضافه کرد: کاهش تراز آب دریای خزر، سبب افزایش رسوبات در حوضچه ها و کانال های ورودی آب به بنادر شده است و ادامه این روند پهلوگیری کشتی ها را با مشکل جدی روبرو می نماید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران لایروبی حوضچه های بنادر را احتیاج ضروری فعالیت های دریانوردی دانست و اضافه کرد: ساخت یک فروند شناور لایروب برای بندر نوشهر در شرکت صنایع دریایی صدرا شروع شده است.

کیاکجوری ادامه داد: این لایروب 70 متر طول دارد و با دارا بودن دو بیل مکانیکی می تواند عملیات لایروبی را در همه بنادر و منطقه ها دریای خزر انجام دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: برای ساخت این لایروب که تا دو سال دیگر تحویل داده می شود1500 میلیارد ریال از اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی هزینه خواهد شد.

او گفت: برنامه اصلی بنادر در حال حاضر لایروبی حوضچه برای افزایش عمق آب و ورود کشتی های تجاری با هدف تداوم فعالیت های کشتیرانی در دریای خزر است.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اردیبهشت ماه سال جاری اعلام نموده بود میانگین تراز آب دریای خزر در سال 2021 میلادی، 21 سانتی متر نسبت به دوره مشابه گذشته کاهش یافته و به منفی 27.43 متر رسید که معادل دو و نیم برابر حجم آب دریاچه ارومیه است.

خبرنگاران مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1401 بروزرسانی: 11 آبان 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1596

به "انباشت گل و لای خطر جدی در دریای خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انباشت گل و لای خطر جدی در دریای خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید