تعویق پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

به گزارش مجله نازلارا، تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از چند ماه تاخیر در پرتاب که قرار بود در مرداد ماه انجام گردد، سفرش به مهرماه و سپس به آبان ماه افتاد

تعویق پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

خبرنگاران| پرتاب تلسکوپ فضایی بعدی ناسا در هالوین بعید به نظر می رسد. با وجود تاخیر های اخیر، پیشرفت زیادی برای تلسکوپ وب -که به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل محسوب می گردد و مدت هاست که منجمان چشم به راه آن هستند. به طور پیوسته انجام می گردد. به عنوان مثال اخیرا در اردیبهشت، تیم ماموریت، آینه طلایی و بزرگ وب را برای آخرین بار گگرددند تا آخرین آزمایش اصلی سیستم آین های تلسکوپ را پیش از پرتاب انجام دهند.

مقرر شده بود که تلسکوپ جیمز وب در مرداد ماه توسط کشتی به کورو واقع در گویان فرانسه حمل گردد، جایی که تلسکوپ وب توسط موشک فضایی آریان 5 شرکت Arianespace از مرکز فضایی گویان فرانسه پرتاب می گردد. گرچه پرتاب برای تاریخ 9 آبان 1400 برنامه ریزی شده بود، اما به نظر می رسد ممکن است پرتاب تا ماه آذر اتفاق نیفتد.

طی یک کنفرانس خبری به میزبانی آژانس فضایی اروپا که روز سه شنبه 11 خرداد 1400 برگزار گردید یک خبرنگار از اسپیس اینتل پرسید که اگر وب در اواسط شهریور توسط کشتی حمل می گردد، پس با توجه به فرایند برنامه 10 هفته ای ماموریت، احتمالا تا اواخر آبان جهت آماده سازی تلسکوپ فضایی برای پرتاب، زمان ضروری است.

توماس تسوربوکن دستیار رئیس بخش علوم ناسا دوره زمانی پیشنهادی را تایید کرد، اما صراحتا تاریخ جدید پرتاب را اعلام نکرد. من فکر میکنم ارزیابی شما تقریبا درست است و تسوربوکن درباره پیش بینی پرتاب در اواخر آبان گفت: به روز هایی که اینجا هستند بستگی دارد، اما ارزیابی ای که بیان می کنید صحیح است.

بیل آکس، مدیر پروژه تلسکوپ وب در مرکز فضایی گودارد ناسا گفت: تاریخ های احتمالی زیادی وجود دارد و چندین پنجره پرتاب دیگر نیز وجود دارد.

تلسکوپ وب با کشتی به ایستگاه پرتاب خود در گویان فرانسه سفر خواهد نمود. به دلیل اندازه باورنکردنی این رصدخانه 9.8 میلیارد دلاری، آکس می گوید که انتخاب های زیادی جز سفر با کشتی وجود ندارد. ما کالیفرنیا را ترک می کنیم، از طریق کانال پاناما پایین می رویم و سپس به سوی ایستگاه پرتاب خواهیم رفت. همچنین با در نظر دریافت همه اقدامات لازم برای رساندن تلسکوپ به مرکز فضایی، احتمالا 15 روز برای رسیدن به مقصد زمان احتیاج است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در بهمن ماه سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است، چرا که در این ماه توانست تمامی آزمایش های عملکردی خود را به سرانجام برساند. این آزمایش ها که به عنوان آزمایش جامع سیستم ها شناخته می شوند، در شرکت Northrop Grumman واقع در کالیفرنیا انجام شد؛ همچنین عملکرد سیستم های کنترل از زمین (Ground Segment با همکاری موسسه علوم تلسکوپ فضایی، در بالتیمور مورد آزمایش قرارگرفت.

تیم های آزمایش، موفقیت دو مرحله مهم را تایید کردند، نتایج به دست آمده بیانگر آن است که تجهیزات الکترونیکی داخلی رصدخانه این تلسکوپ همان طور که انتظار می رفت، به خوبی کار می نمایند؛ همچنین این فضاپیما و چهار ابزار علمی آن میتوانند داده ها را از طریق شبکه ای که اکنون نیز در فضا از آن استفاده می گردد، به درستی ارسال و دریافت نمایند.

نتایج این آنالیز نقطه عطفی است برای نزدیک شدن وب به آمادگی برای پرتاب در آبان 1400. پیش از تست پرتاب محیطی، تکنسین ها از طریق آزمایش های جامع، ارزیابی کاملی را بر پایه عملکرد تجهیزات الکترونیکی رصدخانه و اجزای مکانیکی سازنده بدنه تلسکوپ انجام دادند؛ پس از آنالیز کامل داده ها، تیم تحقیقات تایید کرد که این تلسکوپ فضایی، از نظر مکانیکی و سخت افزار های الکترونیکی، از پرتاب جان سالم به در خواهد برد.

این آزمایش ها در 17 روز متوالی انجام شد؛ در طول تست تمامی دستورات به درستی وارد شدند، نتایج دریافتی تله متری (دور سنحی) صحیح بود و تمامی تجهیزات الکترونیکی و قسمت های پشتیبانی مطابق با طراحی شان به خوبی عمل کردند. تا به اینجا، این آنالیز ها نشان داد که جیمز وب در برابر شرایط محیطی پرتاب مقاوم است. در مرحله نهایی تست، برای آنالیز سیستم کنترل از زمین، یک برنامه شبیه سازی اجرا شد، در این شبیه سازی، فاصله تلسکوپ جیمز وب از مدار زمین حدود 1.6 میلیون کیلومتر تنظیم شده بود.

برای این کار تیم عملیات پرواز، فضاپیما را به شبکه فضای دوردست ناسا (Deep Space Network) متصل کردند، این شبکه مجموعه ای بین المللی از آنتن های رادیویی غول پیکر است که ناسا برای برقراری ارتباط با بسیاری از فضاپیما ها از آن استفاده می نماید.

اگر چه جیمز وب هنوز در فضا قرار نگرفته است، با این حال تجهیزات خاصی وجود دارد که میتوان از آن ها برای پیوند امواج رادیویی واقعی بین وب و شبکه فضای دوردست استفاده کرد. این تیم در حال آماده سازی برای مرحله بعدی آزمایشات فنی است که شامل جمع شدن نهایی آفتابگیر و استفاده از آینه قبل از انتقال به محل پرتاب خواهد بود. تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از پرتاب در سال 1400 و قرار دریافت در فضا، بزرگترین رصدخانه علوم فضایی دنیا خواهد بود که قادر است اسرار موجود در منظومه شمسی را حل نماید و با نگاه به ستارگان در دورست ها، ساختار و ریشه های مرموز دنیا هستی و صندلی ما در آن را آنالیز خواهد نمود.

جیمز وب یک برنامه بین المللی است که توسط ناسا و با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا، راهنمایی می گردد.

منبع: Space، NASA

منبع: فرادید
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1138

به "تعویق پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید