حمل و نقل عمومی رایگان در اروپا برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش مجله نازلارا، شهرهای اروپایی در حال آنالیز طرح جدیدی برای مقابله با آلودگی هوا هستند.

حمل و نقل عمومی رایگان در اروپا برای مقابله با آلودگی هوا

شهرهای اروپایی در حال آنالیز طرحی مربوط به رایگان سازی حمل و نقل عمومی هستند تا بتوانند با مشکل آلودگی هوا مبارزه نمایند. آن هیدالگو، شهردار پاریس، می خواهد تا بازی های المپیک 2024 از آلودگی شهر بکاهد. او آخرین رهبر محلی است که امیدوار است بتواند خدمات حمل و نقل عمومی را در سرتاسر شهر رایگان کند. او این کار را به تقلید از عملکرد موفقیت آمیز چند شهر کوچک فرانسوی انجام می دهد که استفاده از اتوبوس ها و تراموا را برای عموم رایگان نموده اند.

دولت آلمان نیز در نظر دارد که آن ها هم مانند فرانسه و در راستای کاهش آلودگی هوا و در صورت موفقیت طرح آزمایشی که سال جاری در پنج شهر بزرگ در حال اجرا است ، حمل و نقل عمومی را در سرتاسر کشور رایگان کند.

نیورت، شهری در غرب فرانسه ، ا ین طرح را ا ز سپتامبر گذشته برای 125 هزار ساکن خود اجرا نموده است.

شهردار ژرومه بالوگ گفت:

اجرای این طرح ، موفقیت بزرگی برای ما بوده، تعداد مسافران در بعضی از مسیرها تا 130٪ افزایش یافته، تعداد اتومبیل ها در جاده ها با کاهش روبه رو شده و هزینه های شهری نسبت به زمانی که مردم ملزم به خرید بلیط بودند، کاهش یافته است.

او بر این نکته اذعان می نماید که رایگان سازی متروها ، اتوبوس ، تراموا و قطارهای حومه ای در یک شهر بزرگ را اگر ایده ای انقلابی ندانیم، باید کاری بسیار رادیکال بنامیم.

او می گوید:

عایدی حاصل از فروش بلیط تنها 10٪ از هزینه حمل و نقل عمومی را در نیورت جبران می نماید و این رقم در پاریس تقریبا به نصف می رسد... ولی اتوبوس های نیورت تقریبا نیمه خالی هستند، در حالی که متر و و اتوبوس های پاریس شلوغ و پر ازدحام هستند.

هیدالگو هفته گذشته گفته بود که او در حال انجام تحقیقاتی در خصوص حمل و نقل رایگان است و از مقامات و کارشناسان می خواهد تا سرانجام سال 2018 گزارشی در خصوص قابلیت اجرایی اقتصادی این طرح ارائه بدهند.

به دستور شهردار ، پیدا کردن راهی برای مقابله با دود در اولویت قرار گرفته است و استفاده از خودروهای دیزلی در مرکز تا سال 2024 که پاریس میزبان بازی های المپیک تابستانی خواهد بود، ممنوع می گردد. بعلاوه، این احتمال وجود دارد که عوارضی مثل عوارض ترافیک و راهبندان لندن معین گردد تا رانندگان را از رانندگی در پاریس دلسرد کند.

حامیان طرح معین عوارض می گویند که می توان از عایدی ناشی از آن برای جبران هزینه های حمل و نقل رایگان استفاده کرد.

هیدالگو تنها مسئولیت شهر پاریس را به عهده دارد که با 2 .2 میلیون نفر تنها بخش کوچکی از منطقه بزرگ پاریس و حومه را تشکیل می دهد که جمعیتی بالغ بر 12 میلیون نفر دارد ؛ 4.2 میلیون نفر از آن ها از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند.

والری پترسی، رئیس محافظه کار منطقه بزرگ پاریس و حومه که رقیب خانم هیدالگو محسوب می گردد گفت که او از همه ایده های نو با آغوش باز استقبال می نماید، اما به شهردار هشدار می دهد که این کار را باید تنها و بدون هیچ حمایتی از جانب او انجام بدهد.

او با ذکر این موضوع که فروش بلیط در هر سال، 3٬000٬000٬000 (3 میلیارد) یورو عایدی به همراه دارد که کل بودجه حمل و نقلی 10٬000٬000٬000 (10 میلیارد) یورویی کل منطقه را تامین می نماید، خاطرنشان می نماید که این کسری بودجه باید به گونه ای جبران گردد و حتی یک یورو به خانم هیدالگو پرداخت نخواهد شد.

ماه پیش هم که دولت آلمان در پی راهی برای رایگان ساختن حمل و نقل عمومی بود تا ترافیک و سطح آلودگی را کاهش دهد، هراس مشابهی در خصوص معین مسئولی برای پرداخت هزینه های این طرح وجود داشت.

وزیران می گویند که طرح حمل و نقل رایگان به صورت آزمایشی در پنج شهر آلمان، شامل شهرهای صنعتی اسن و مانهایم، اجرا شد و تا سرانجام سال ادامه خواهد داشت. در صورت موفقیت آمیز بودن آن، در شهرهای دیگر هم اجرا می گردد. اما هلموت ددی، رئیس شورای شهرهای آلمان، هشدار می دهد که در صورت رایگان شدن حمل و نقل عمومی، دولت فدرال مجبور به تامین هزینه های اقتصادی آن خواهد شد. بیشترین بخش حمل و نقل محلی در آلمان متعلق به شهرداری ها است.

Greenpeace ایده ای نو مطرح نموده است - او می گوید که دولت باید کاری کند تا خودروسازان، هزینه های ضروری مربوط به حمل و نقل رایگان را تامین نمایند.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1392

به "حمل و نقل عمومی رایگان در اروپا برای مقابله با آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی رایگان در اروپا برای مقابله با آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید