خبرنگاران زنگشاهی روایتگر عظیم موسیقی بلوچستان بود

به گزارش مجله نازلارا، تهران- خبرنگاران- دبیر فستیوال موسیقی آیینه دار از مرحوم رسول بخش زنگشاهی با عنوان یکی از ستون های سترگ موسیقی بلوچی یاد کرد و او را از راویان عظیم موسیقی بلوچستان نامید.

خبرنگاران زنگشاهی روایتگر عظیم موسیقی بلوچستان بود

استاد رسول بخش زنگ شاهی آدینه (سوم مرداد) بر اثر بیماری قلبی و ریوی درگذشت تا فرهنگ و موسیقی ایران در سوگ یکی دیگر از عظیمان فرهنگی خود بنشیند.

علی مغازه ای در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران ضمن ابراز تاسف از درگذشت استاد رسول بخش زنگ شاهی گفت: او نوازنده عظیم قیچک یا سرودی (نام بلوچی ساز قیچک) بود. که بعد از اساتید بی بدیل نظیر پهلوان بلند زنگ شاهی از ستون های موسیقی اصیل بلوچی بود.

تکنیک بی بدیل و تبحر نوازندگی مرحوم زنگ شاهی مورد اجماع تمام اساتید موسیقی بلوچستان بود و به راستی باید از این هنرمند فقید با عنوان یکی از راویان عظیم موسیقی بلوچی یاد کرد.

مغازه ای اضافه کرد: امروزه در بلوچستان نوازندگان عظیم سرود (قیچک) به تعداد انگشتان دو دست رسیده و چندی پیش هم استاد علی محمد بلوچ، دیگر نوازنده نامی قیچک بلوچستان دار فانی را وداع گفت. امروز احمد وطن خواه و خداداد زنگ شاهی از معدود اساتید باقی مانده موسیقی بلوچی هستند و امیدوارم بیشتر از قبل قدر این عزیزان را بدانیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی اضافه کرد: هرچند مرحوم رسول بخش زنگ شاهی از مدت ها قبل به دلیل کهولت سن و بیماری توانایی نوازندگی نداشت؛ اما فقدان این عظیم مرد موسیقی بلوچستان ضایعه ای عظیم و جبران ناپذیر برای موسیقی نواحی ایران و مخصوصا بلوچستان خواهد بود.

رسول بخش زنگشاهی (زادهٔ 1320 در آشار مهرستان - درگذشتهٔ 2 مرداد 1399) نوازندهٔ قیچک و هنرمندِ موسیقی نواحی بلوچستان، از سن 14 سالگی فراگیری ساز قیچک (سرود) را نزد پدرش شروع کرد و بیش از 61 سال به نوازندگی و آموزش موسیقی در بلوچستان پرداخت. از میان 22 فرزندِ وی، 2 پسرش ندیم و سهیل در حیطهٔ نوازندگی فعالیت می نمایند. وی در کشورهایی مانند فرانسه، سوئد، بلژیک، آلمان، سوئیس، ایتالیا، پرتغال، کویت و امارات متحده عربی کنسرت برگزار کرد.

استاد زنگشاهی در سال 1382 مدرک دکتری افتخاری نواختن ساز و قیچک را از کشور انگلستان کسب کرد. او همچنین از دانشگاه پاریس دکترای افتخاری دریافت نمود. وی دارای مدرک درجهٔ یک هنری از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در هشتمین جشنوارهٔ موسیقی نواحی ایران مورد تقدیر نهاده شد و تندیس جشنواره را دریافت کرد. همچنین در سی و دومین جشنوارهٔ موسیقی فجر، به عنوان چهرهٔ برتر قیچک ایران تجلیل شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 579

به "خبرنگاران زنگشاهی روایتگر عظیم موسیقی بلوچستان بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنگشاهی روایتگر عظیم موسیقی بلوچستان بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید