خیابان لاله زار تهران در انتظار ثبت ملی است

به گزارش مجله نازلارا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، خیابان لاله زار تهران در انتظار ثبت ملی است.

خیابان لاله زار تهران در انتظار ثبت ملی است

جریان چیست؟

خیابان لاله زار یکی از خیابان های قدیمی و مرکزی پایتخت محسوب شده که از جنوب به میدان امام خمینی (ره) و از شمال آن به خیابان انقلاب منتهی می گردد.

لاله زار در اواخر دوره قاجار و در زمان احمد شاه و اوایل پهلوی به عنوان نماد نوگرایی و هنر ایران محسوب می شد که شانزلیزه تهران لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستوران ها، تجارتخانه ها، پیاله فروشی ها، خیاط خانه ها، سینماها و فروشگاه های معروف ایران در این خیابان قرار داشته و بعضی موسیقی سبک کوچه بازاری در این منطقه به دنیا آمد.

بر این اساس، بسیاری از این بناهای شاخص فعلی این خیابان را می توان به گراند هتل، کافه افق طلایی، کافه ری، کافه لاله زار و سینما لاله، سینما نادر، سینما رودکی، سینما کریستال، سینما سارا، سینما البرز، سینما خورشید نو و .... برشمرد.

همچنین در خیابان عصر نوگرایی تهران می توان به ضمن چند کمپانی های مختلف قدیمی؛ خانه های تاریخی از جمله خانه اتحادیه، خانه مشخص التجار بوشهری، خانه مشیرالدوله، خانه اتابک و فروشگاه پیرایش، فروشگاه جنرال مد، مسجد راهنمایی، انبار ببرازخان نام برد.

خانه اتحادیه، خانه بوشهری ها، تئاتر نصر، سینما متروپل، خانه های پیرنیا در لاله زار جنوبی و شمالی بازسازی و تبدیل به کاربری احسن فرهنگی گردد، خود به خود با توجه به نزدیکی این خیابان به خیابان 30 تیر یک هاب گردشگری- فرهنگی- تاریخی در این محدوده شکل می گیرد.

پرهام جانفشان اظهار کرد: با توجه به قدمت و ارزشمند بودن بعضی از بناهای آن، در نظر داریم تا با همکاری وزارت میراث فرهنگی از این میراث تاریخی حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه در این طرح می خواهیم بدنه این خیابان را حفظ کنیم، گفت: در این طرح لبه و جداره ساختمان ها را با بازسازی و بازسازی حفظ خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: در ساختمانهای کم ارزشتر نیز مالکان می توانند با حفظ پوسته ظاهری در داخل بنا تعمیرات و بازسازی خود را انجام دهند.

جانفشان همچنین در مورد موضوع سینما ایران نیز اشاره نمود و گفت: هم اینک شهرداری و میراث فرهنگی در حال مذاکره با مالک ساختمان هستند تا با کاربری بهتر و فرهنگی، وی را از این اقدام منصرف نمایند.

وی در پاسخ به این سوال برای حفظ حریم و منظر ساختمان های تاریخی و واجد ارزش در سطح پایتخت چه برنامه ای خواهید داشت تا از خطر تخریب حفظ شوند گفت: طبق بخشنامه ای که وزارت میراث فرهنگی که اردیبهشت سال جاری مصوب نموده است، هر گونه تعرض به حریم این بناها را جلوگیری خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران افزود: در این طرح ساختمان هایی که داری حریم نبوده اند نیز محدودیت ارتفاع برای آنها در نظر گرفته شده تا ساخت و سازهای جدید دید و منظر آنها را مخدوش ننمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 841

به "خیابان لاله زار تهران در انتظار ثبت ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان لاله زار تهران در انتظار ثبت ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید