تور ارمنستان: 10 جاذبه ارمنستان که حیرت زده تان می نماید

به گزارش مجله نازلارا، در ارمنستان به تماشای چه جاذبه هایی برویم؟

ارمنستان یک کشور باستانی است که در فصل مشترک اروپا و آسیا واقع شده است. این کشور کوچک دارای 3500 سال تاریخ، فرهنگ غنی و منظره ها کوهستانی بسیار زیباست. هر سال تعداد زیادی از جهانگردان، با تور به گشت و گذار در این سرزمین جالب می پردازند و خودشان را در آداب و سنن باستانی اش غرق می نمایند. آنها بعلاوه در خصوص تاریخ رنگارنگ ارمنستان هم مطالب جالبی می آموزند و به تحسین منظره ها تماشایی آن می پردازند. اهالی ارمنستان بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و هر کاری از دستشان بربیاید، می نمایند تا بازدیدنمایندگان از اقامت شان در این کشور زیبا لذت ببرند. اگر برنامه ای برای بازدید از این کشور دارید، توصیه می کنیم به این 10 جاذبه گردشگری ارمنستان نگاهی بیندازید. با خبرنگاران همراه باشید.

تور ارمنستان: 10 جاذبه ارمنستان که حیرت زده تان می نماید

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

1- مرکز شهر ایروان

ایروان، مرکز ارمنستان، شهری دنج است و به داشتن بناهای زیبا معروف است. این شهر دارای قرن ها تاریخ است و بنابر سنگ نوشته های خط میخی مربوط به پادشاه آرگیشتی (Argishti)، در سال 782 قبل از میلاد بنا شده است که نشان می دهد ایروان حتی از رم هم قدیمی تر است! برای کسانی که برای اولین بار به ایروان می فرایند، پیشنهاد می کنیم که از مرکز آن تماشا نمایند چرا که سرشار است از شاهکارهای معماری منحصربه فرد، کافه ها و رستوران های دنج و پارک هایی عالی. میدان جمهوری نیز در قلب این شهر واقع است که در سال 1924 به وسیله معمار مشهور ارمنستانی الکساندر تامانیان (Alexander Tamanyan) طراحی شد. این میدان را ساختمان های مهمی همانند موزه تاریخ ارمنستان و ساختمان ریاست جمهوری آن احاطه نموده اند.

یکی از خیابان های منشعب از این میدان، خیابان شمالی (Northern Avenue) نام دارد که با داشتن بوتیک ها و فروشگاه های شیک، ساختمان های اداری و هتل های لوکس، مدرن ترین بخش از مرکز ارمنستان را تشکیل می دهد. این خیابان به جاذبه گردشگری دیگری از ایروان منتهی می گردد که تئاتر اپرا و باله نام دارد. خیابان شمالی جایگاه ویژه ای در زندگی فرهنگی اهالی این کشور دارد و همیشه شاهد اجرای اپراهای ملی و سمفونی های عالی است. مرکز شهر پر از اقامتگاه هایی است که برای رزرو هتل ارمنستان ایروان می توانید از آن ها انتخاب کنید.

2- اچمیادزین (Echmiadzin)

شهر اچمیادزین تقریباً در 20 کیلومتری ایروان (30 دقیقه رانندگی) واقع شده است. تور ارمنستان بدون بازدید از اچمیاد-زین ناقص خواهد ماند! ارمنستان نخستین کشور در دنیا بود که در سال 301 پس از میلاد، مسیحیت را به عنوان دین رسمی پذیرفت و کلیسای بزرگ اچمیادزین نیز برای بزرگداشت همین امر مهم ساخته شد. اچمیادزین مرکز مذهبی تمام ارمنی ها به شمار می رود.

3- تاتو (Tatev)

اگر با ماشین از ایروان حرکت کنید، چهار ساعت (253 کیلومتر) طول می کشد تا به صومعه تاتو برسید که واقعاً ارزشش را دارد! بازدید از تاتو، فراموش نشدنی است! یک بنای مربوط به قرن نهم پیش از میلاد است که در لبه یک دره عمیق قرار گرفته و با کوهستان های زیبای اطراف احاطه شده است. برای رسیدن به این بنا، می توانید سوار ماشین کابلی بشوید (که به خاطر داشتن طولانی ترین جهت در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است). در این صورت برای مدت 20 دقیقه بر فراز این دره عمیق حرکت خواهید کرد و از منظره ها آن لذت خواهید برد.

4- دریاچه سوان (Sevan)

سوان در 66 کیلومتری شمال شرقی ایروان واقع شده و به خاطر داشتن دریاچه زیبای سوان، یکی از محبوب ترین شهرها در ارمنستان به شمار می رود. این دریاچه به ویژه در تابستان چه در میان افراد محلی و چه در میان گردشگران از مجذوب کنندهیت زیادی برخوردار است. دریاچه سوان که در ارتفاع 1900 متری واقع شده، به عنوان یکی از مرتفع ترین دریاچه های دنیا مشهور است و بعضی اوقات به نظر می رسد آب های آن آسمان را لمس می نمایند! زیبایی این دریاچه باعث شده تا به آن لقب مروارید طبیعت ارمنستان داده گردد. وقتی به این دریاچه می روید، می توانید با قایق به گردش در آن بپردازید. سوان بعلاوه به خاطر داشتن ماهی ایشکسان (ishxan) یا قزل آلای ارمنی نیز مشهور است. بنابراین فرصت را از دست ندهید و حتماً در یک کافه محلی یا رستوران، یک ماهی خوشمزه سفارش بدهید!

5- گذرگاه سلیم (Selim)

در جهت سوان به ایروان، می توانید توقف نموده و از زیباترین منظره ها طبیعی با نام گذرگاه سلیم لذت ببرید. این گذرگاه زمانی بخشی از جاده ابریشم معروف بود که اروپا را به خاور دور وصل می کرد. کاروانسرای باستانی که برای استراحت بازرگانان در جاده ابریشم درنظر گرفته شده بود، هنوز هم در آنجا دیده می گردد. تماشا دره زیر این گذرگاه هم، بسیار جالب توجه است.

6- یرموک (Jermuk)

یرموک یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای اسپا در ارمنستان است؛ چرا که دارای آب معدنی شفابخش و نیز آب و هوای معتدل است. این شهر دارای بیش از 40 چشمه آب معدنی است! در یرموک می توانید از گالری آب نیز تماشا کنید و به طور مجانی به امتحان کردن آب های معدنی شفابخش بپردازید. بعلاوه نباید فراموش کنید که از محبوب ترین جاذبه آن، یعنی آبشار یرموک هم تماشا کنید که دومین آبشار بزرگ در ارمنستان محسوب می گردد. در این آبشار، آب از ارتفاع نزدیک به 70 متری به سمت پایین روانه می گردد.

7- کاراهونی (Karahunj)

در ناحیه سیونیک (Syunik) که تقریباً در فاصله 200 کیلومتری ایروان واقع شده، یکی از قدیمی ترین و مجذوب کننده ترین مکان های سنگی ارمنستان با نام کاراهونی یا زوراتس کارر (Zorats Karer) به معنای ارتش سنگ ها دیده می گردد. این مکان در یک جلگه با ارتفاع 1770 متر واقع شده دارای بیش از 200 سنگ می باشد که هریک از آنها حفره هایی به قطر 5 سانتیمتر دارند. این بنا هنوز هم برای دانشمندانی که در پی منشأ و موارد استفاده آن هستند، یک معما است اما یک روایت می گوید این بنا مربوط به قرن ششم پیش از میلاد و در واقع یک رصدخانه بوده است.

8- شهر غار خندزورسک (Khndzoresk)

در همان ناحیه سیونیک، جاذبه دیگری هم وجود دارد که در میان گردشگران بسیار محبوب است: روستای قدیمی خندزورسک. به نظر می رسد که زمان در این روستای قدیمی متوقف شده است! بخش قدیمی این دهکده تشکیل شده است از غارهای بزرگ که تا دهه 50 میلادی هم افراد در آنها ساکن بودند. یک پل تازه، دو بخش روستا را به هم متصل می نماید و البته تماشای منظره ها اطراف از روی این پل هم، بسیار جالب است.

9- سمفونی سنگ ها

در ناحیه کوتایاک (Kotayk) در ارمنستان، یک دره زیبا با نام گارنی (Garni) وجود دارد که معروفیت آن به خاطر داشتن ستون های منحصربه فرد از جنس مرمر سیاه است. سال ها پس از فرایندهای زمین شناسی، ستون های متقارن طبیعی جالب توجهی شکل گرفتند و این روزها نام سمفونی سنگ ها را به خود اختصاص داده اند. در واقع، اگر از دور به این دره نظری بیندازید، بسیاری از صخره ها را به شکل ارگ های بزرگی خواهید دید!

10- آبشار مامروت قار (Mamrot Qar)

علاوه بر مکان های محبوب فوق، تعداد زیادی از مکان های کشف نشده دیگری هم در ارمنستان وجود دارند که واقعاً ارزش تماشا را دارند. در میان این مکان های جالب می توان به آبشارهای زیبای مامروت قار یا زونتیکنر (Zontikner) به معنای چتر اشاره نمود. این مکان طبیعی جالب، در ناحیه ای با نام ناگورنو-کارابخش (Nagorno-Karabakh) و در قسمت شرقی ارمنستان واقع شده است. منبع آبی عمیق آن از دره یودوز (Jrduz) سرچشمه می گیرد و آبشاری همیشگی به شکل یک چتر بزرگ پدید می آورد که با خزه پوشیده شده است. بازدید از این بنای طبیعی زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1376

به "تور ارمنستان: 10 جاذبه ارمنستان که حیرت زده تان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: 10 جاذبه ارمنستان که حیرت زده تان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید