دریاچه اوباری لیبی، بهشت گمشده در میان کویری سوزان

به گزارش مجله نازلارا، راه سرآغاز است و کویر مرا فرا می خواند. می روم به سمت بهشتی که در دل کویر پنهان است، نه آنجا که از خورشید سوزان به عطش می آیم و نه آن عصر که در میان برهوت بمانم. به سمت یک واقعیت در میان یک معجزه راهی هستم تا به تماشای شگفتی خلقت هستی بنشینم، آنگاه برای این آفرینش بی نقص و دغدغه بر زبانم شکر ایزد بنشانم. معجزه حضور دریاچه در کنار صحرایی سوزان، اتفاقی است که در صحرای فزان در سبها اتفاق افتاده و دریاچه اوباری لیبی را به ارمغان آورده است. با ما همراه شوید تا از راز شگفت انگیز بهشت گمشده را بدانید.

دریاچه اوباری لیبی، بهشت گمشده در میان کویری سوزان

اوباری، دریاچه ای شگفت انگیز در کویر

جایی درست در دل کویرآفریقا، حوالی فزان در لیبی بهشتی برپاست که از دست آدمیان به دور مانده و محدود جمعیتی به آنجا قدم نهاده اند. مجموعه اوباری نام سفر امروز است، دریاچه ای که در کنار عظمت یک صحرا واقع شده و از قدمتی 200 ساله بهره می برد. پس آفرودها را به راه بیندازید؛ کویر منتظر است تا قصه عجایب را برایمان بازگو کند.

اوباری، در میان صحرای فزان

خود را به لیبی برسانید، پس از آن راهی وادی الحیاه شوید و در جنوب غربی در سبها به منطقه فزان بیایید تا به بهشت گمشده دست پیدا کنید. پس از رسیدن به دریاچه اوباری لیبی به عظمت خالق هستی پی خواهید برد که در دل کویر دریاچه ای برپا شده و فضایی خاص را به ارمغان آورده است. پس از اقامت در چادرهای امن و خاص کویری شب فرا می رسد و وقت آن است که سنت کویر را با مردمان بومی منطقه به پایکوبی و شادی به جای آورید. پس همچنان با ما همراه باشید تا از راز دریاچه اوباری لیبی برای شما بگوییم.

شرایط آب و هوایی در سفر به بهشت گمشده

درست است که در کنار دریاچه اوباری لیبی، آب و هوا تا حدودی بهتر است؛ اما در کل در این صحرا و کویر با آفتاب سوزان و گرمایی شدید رو به رو خواهید بود که مشکل همه گردشگران است. پس، اگر در چنین اوضاع آب و هوایی ممکن است دچار بیماری خاصی شوید، به اوباری عزیمت نکنید. اوباری موقعیتی است که عده ای با توجه به نظریه باغ عدن در گذشته به آن تشبیه اش نموده اند، زیرا تمام منظقه حاکی از وجود آب و سرسبزی است. مجموعه دریاچه اوباری لیبی امروزه بسیار محدودتر و کوچکتر شد. ضروری است بدانید اگر تصمیم سفر به این زیبایی مطلق را داشتید، حتما باید به وسیله تورها اقدام کنید تا اتفاقی ناخوشایند برایتان رخ ندهد.

ثبت خاطرات و تفریحات به یاد ماندنی

اکنون شما در اوباری اقامت دارید و در ادامه با دریاچه های همجوار نیز آشنا خواهید شد. وقت آن است که در این مکان خاص به تفریحات ویژه بپردازید. از جمله تفریحات ویژه این منطقه اسکی روی ماسه را می توان نام برد. برای تجربه این بازی خاص کویری، حتما با لیدرهای بومی هماهنگ شوید. همچنین، می توانید برای تهیه وسایل لازم اسکی روی ماسه از جزیره گبرون استفاده کنید. همچنین وقت آن است که دوربین های خود را آماده نموده تا لذت یک عکاسی خاص را در این سفر ماندگار کنید. در کویر بهشتی موقعیت های ویژه عکاسی فراهم هستند، زیرا در طرفی صحرای سوزان قرار گرفته است و در طرفی دیگر دریاچه ای خوش رنگ بنام دریاچه اوباری لیبی.

اطلاعاتی از مجموعه دریاچه های اوباری

سال ها قبل با خشک شدن دریاها بر اثر گرما و آفتاب سوزان، در منطقه 11 دریاچه به وجود آمدند که به مجموعه دریاچه های اوباری شهرت یافتند. از مجموعه این دریاچه ها می توان به گمبرون، ام الماء و... اشاره نمود. در قدیم الایام مساحت این مجموعه با مساحت جمهوری چک برابری می کرد، اما به مرور کوچک و کوچکتر شد، اما همچنان از بی مثال ترین دیدنی های آفریقا به حساب می آید. وسیع ترین دریاچه در این مجموعه دریاچه گبرون نام دارد. در گبرون یک روستا با دو مسجد و یک مدرسه قرار داشته که شما می توانید از این روستا نیز دیدن کنید و با مردمان آنجا در ارتباط باشید.

عدم وجود امکانات در اوباری

آب دریاچه گبرون از دیگر دریاچه ها به نسبت گرمتر است و خیال شنا کردن را در تمام این سفر از ذهن بیرون کنید، چون از عدم حضور مراکز پزشکی و درمانی در نزدیکی آنجا رنج می برید. همچنین شاید تلخ باشد که بدانید اما اهالی اوباری و اطرافش به تازگی در 20 سال اخیر صاحب برق و سیستم فاضلاب شده اند. بعضی از مردمان آنجا با فروش خرچنگ های خشک شده به جهانگرد ها امرار معاش می نمایند. پس، لازم هست بدانید که برای سفر به اوباری اگر با تور هماهنگ نباشید، با مشکل کمبود امکانات روبرو می شوید.

راز شگفت انگیز در کویر بهشتی

عمده جهانگرد هایی که به آنجا سفر می نمایند، آمده اند تا به وقوع پیوستن حضور کویر و دریاچه را در کنارهم به تماشا بنشینند و از راز خلقت هستی مطلع شوند، زیرا که در این نقطه عجایبی شگفت انگیز رخ می دهند و همگان برای باور آنان عاجز هستند.

پیشینه ای جالب از موقعیتی خاص

فسیل هایی که از میان رسوبات بدست آمده اند؛ با آزمایش های فراوان از جمله رادیو کربن، صحتی بر قدمت 200 ساله این دریاچه می زنند. امروزه کشور لیبی براساس سطح بالاتری که از مناطق اطراف خود دارد؛ از سیاست و اقتصاد خوبی بهره مند است. اما در زمینه گردشگری ضعف های بسیاری دارد تا جایگاهی که سعی بر آن بود تا این دریاچه را با آب های زیرزمینی، چون گذشته به صورت وسیع و گسترده حفظ کند. اما، این پروژه با موفقیت رو به رو نشد و مجموعه دریاچه های اوباری رو به خشکی می فرایند.

بهترین وقت سفر به اوباری

شاید سال ها بعد این مکان شگفت انگیز برای همواره یک خاطره باورنکردنی برای آنان که ندیده اند، باشد یا اتفاقی شیرین در حافظه ماندگار جهانگرد ها. پس اگر به این دریاچه علاقمند شده اید؛ هر زمان که وقتتان آزاد بود، به آنجا سفر کنید، زیرا در کشوری که سالانه از 8 میلیمتر باران بهره مند می گردد، فرق چندانی ندارد که در تابستان بدان رجوع کنید یا زمستان.

منبع: همگردی
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 371

به "دریاچه اوباری لیبی، بهشت گمشده در میان کویری سوزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه اوباری لیبی، بهشت گمشده در میان کویری سوزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید