رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط جنگنده های چینی

به گزارش مجله نازلارا، جنگنده های چینی یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای شرقی چین رهگیری کردند.

رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط جنگنده های چینی

با ما همراه باشید و با تور ترکیبی چین زمستان 99 از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، مقر فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام اعلام نمود که یک جنگنده چینی توانسته است یک هواپیمای جاسوسی ایالات متحده را در حریم هوایی بین المللی و در فراز دریای شرقی چین رهگیری کند. این دومین مورد روبرو هوایی هواپیماهای دو کشور در ماه اخیر به شمار می رود.

مقر فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه اقیانوس آرام اضافه کرد: این جنگنده چینی یکی از دو جنگنده جی-10 محسوب می گردد که توانسته است در روز سه شنبه یک هواپیمای جاسوسی آر سی-135 ایالات متحده را طی گشت زنی هوایی معمول خود رهگیری کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که در همان روز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به منظور شرکت در مذاکرات سالانه امنیتی و مالی که به مباحث تنش های منطقه ای نیز می پردازد در پکن حضور داشت.

این رهگیری از زمان توافق پکن- واشنگتن، دومین مورد از موارد رهگیری جاسوسی محسوب می گردد. توافق مذکور که در ماه سپتامبر گذشته مورد توافق طرفین نهاده شد بر قوانین رفتاری در هنگام بروز روبروه هوایی تاکید دارد.

پنتاگون در ماه گذشته اعلام نموده بود که یک فروند هواپیمای جنگی چینی در حین پرواز به صورت بسیار خطرناکی به یک هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای جنوبی چین نزدیک شده است.

چین نیز پرواز مخاطره آمیز جنگنده خود در نزدیکی هواپیمای جاسوسی آمریکا را تکذیب کرده و این کشور را به دلیل تهدید امنیت خود به وسیله گشت زنی های پی در پی در امتداد سواحل چین محکوم کرد.

وزیر دفاع چین نیز در روز چهارشنبه گفت که کشورش این حادثه را آنالیز خواهد نمود اما در عین حال ایالات متحده را به تحریک عمدی و مکرر موضوع پروازهای جاسوسی ارتش این کشور در نزدیکی چین محکوم کرد.

وی اضافه کرد: خلبان های نظامی ارتش چین همیشه مطابق قانون و مقررات عمل می نمایند و بسیار حرفه ای و مسئولیت پذیر هستند.

وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه ای اعلام نمود که این موضوع را به وسیله دیپلماتیک و رسمی با چین در میان خواهد گذاشت.

روبروه هواپیماهای دو کشور که در ماه های اخیر رجحان یافته سوالاتی را در ذهن بعضی از مقامات رسمی و نظامی در خصوص اقدامات پکن بر اساس توافق روبروه هوایی برانگیخته است و هر دو طرف را ترغیب کرده تا گام های مهمی در راستای تحکیم و تثبیت روابط نظامی بردارند.

این رویارویی های هوایی در ماه های اخیر نگرانی مقامات رسمی هر دو کشور را در خصوص برخورد هوایی هواپیماهای آنان در برداشته است. یک نمونه از این برخوردها در سال 2001 بر فراز دریای جنوبی چین به وقوع پیوست که طی آن یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا با یک جنگنده جت چینی برخود نمود که منجر به کشته شدن خلبان چینی شد.

همچنین نگرانی هایی در میان مقامات آمریکایی و آسیایی وجود دارد مبنی براینکه چین میخواهد تا یک منطقه هواییِ رهگیری-دفاعی ملقب به ADIZ را بر فراز دریای چین جنوبی ایجاد نماید که بر اساس آن تمامی هواپیماهای خارجی ملزم به شناساندن خود به مقامات رسمی چین باشند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز یکشنبه ایجاد منطقه هوایی مذکور برفراز دریای جنوبی چین را تحریک آمیز و بی ثبات نماینده خواند. وی پس از دو روز مذاکره در پکن در قبال هر گونه اقدام یکجانبه برای تغییر وضع موجود در دریای جنوبی چین ابراز نگرانی کرد.

طی دو سال اخیر چین دعاوی دریایی گسترده ای در دریای جنوبی این کشور مطرح کرده است که توسط کشورهایی مانند فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان با ساخت چندین جزیره مصنوعی و باندهای فردوگاهی نقض شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 224

به "رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط جنگنده های چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط جنگنده های چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید