طرح پژوهشی جشن نوروز در میان قوم ایرانی ترکمن، مردم نگاری و مستندسازی آیین نوروز

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگاران، علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی گفت: مجری این طرح منصور مرادی از مردم شناسان ترکمن ایران و عضو هیئت علمی و مدیر گروه مطالعات قومی و اجتماعی پژوهشکده مردم شناسی است.

طرح پژوهشی جشن نوروز در میان قوم ایرانی ترکمن، مردم نگاری و مستندسازی آیین نوروز

وی افزود: در این طرح نظام اعتقادی مرتبط با آیین در نزد ترکمن های ایران، اساطیر نوروزی آنان از دیرباز تا به امروز و آیین ها و خرده آیین های مردم ترکمن در جشن نوروز ثبت شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

حسن زاده اظهارکرد: بخش مهمی از مطالعات یلدا و نوروز این پژوهشکده در اطلس مردم نگاری سرزمین بارگزاری و در دانشنامه آیین های ایرانی این پژوهشکده مکتوب شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: امسال در حوزه فرهنگی ترکمن تقارن آیین نوروز و رمضان با توجه به جایگاه برجسته هر دو آیین در نزد قوم ایرانی ترکمن می تواند ما را در برابر جلوه های جذابی قرار دهد که این موضوع نیز در چارچوب مطالعات پژوهشکده مردم شناسی قرار گرفته است.

رییس پژوهشکده مردم شناسی افزود: عید فطر و نوروز در میان ترکمن های ایران جایگاه برجسته دارد و در برنامه تدوین منشور تنوع فرهنگی و همبستگی ملی از چند سال قبل مورد توجه این پژوهشکده بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1656

به "طرح پژوهشی جشن نوروز در میان قوم ایرانی ترکمن، مردم نگاری و مستندسازی آیین نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پژوهشی جشن نوروز در میان قوم ایرانی ترکمن، مردم نگاری و مستندسازی آیین نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید