فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری

به گزارش مجله نازلارا، براساس آخرین خبرهای واصله، فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری بر اثر بارش باران بهاری شامگاه دوشنبه چهارم فروردین صورت گرفت.

فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

وقتی که خواب بودیم، فرو ریخت

این منزل تاریخی که به سبک منازل اواخر دوران قاجار و در همسایگی مسجد مقدس زاده و آب انبار تخریب شده آن ساخته شد، به این دلیل که از آخرین خانه های قدیمی، ارزشمند و زیبای ساوه به شمار می رود، مورد توجه حامیان میراث فرهنگی ساوه و استان مرکزی بود. به گفته مهدی کتابدار از فعالان فرهنگی ساوه، بسیاری از فرهنگ دوستان ساوجی در سال های اخیر در خصوص این خانه به مسئولان فرهنگی و مدیران شهری مراجعه کردند تا با تملک و مرمت آن، این بنای اصیل برای شهر تاریخی ساوه حفظ گردد، اما با بی مهری بعضی مدیران، صحنه تلخ تخریب بخشی از این بنا با اولین باران بهاری را شاهد هستیم. وی با انتقاد از تخریب انبوهی از خانه های محلات تاریخی ساوه در 10 سال گذشته گفت: متاسفانه، تصمیمات اشتباه بعضی برنامه ریزان شهری باعث شده که خانه های تاریخی و بافت با هویت ساوه بعضا برای ساخت پارکینگ فضاهای تجاری، مورد هجمه لودرهای شهرداری قرار بگیرند و بسیاری معتقدند که میراث فرهنگی، در صیانت از این منازل، منفعلانه عمل نموده است. کتابدار گفت: در خصوص خانه نادری، شخصیت های فرهنگی و دغدغه مند شهر، بارها پیشنهاد تملک این منزل توسط شهرداری یا سایر ادارات را مطرح کردند، حتی گروهی از حامیان میراث فرهنگی پیگیر بودند که مرمت این بنا را با وجود مالک خصوصی، بر عهده بگیرند که به انتها نرسید و بخشی از این خانه بر دل های دوستداران معماری سنتی، آوار شد. این فعال فرهنگی گفت: توقع زیادی نیست که نهادهای مسئول به فوریت اقدامات لازم را برای جلوگیری از تخریب بیشتر این خانه انجام دهند و اجازه ندهند که به بهانه کمبود منابع اقتصادی، یک اثر دارای هویت به تلی از خاک تبدیل گردد. وی اضافه نمود: بادگیر خانه نادری یکی از آخرین بادگیرهای مرتفع ساوه است که روزگاری لک لک ها بر آن لانه می ساختند، اگر این بادگیر به سرنوشت سایر بادگیرهای ساوه دچار گردد، با دنیایی از خاطرات یک محله باید خداحافظی کنیم.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 262

به "فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید