به گزارش مجله نازلارا، در پاسخ به احتیاج تولیدکنندگان شربت افرا در کانادا، محققان با استفاده از نانوذرات طلا ابزار حسگری ساختند که می تواند به سرعت طعم شربت را معین کند.

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یکی از اساتید رشته شیمی با استفاده از نانوذرات طلا اقدام به فراوری ابزار حسگری نموده که می توان از آن به عنوان زبان مصنوعی برای چشیدن طعم شربت افرا استفاده کرد. این ابزار به فراورینمایندگان در ارزیابی کیفیت یاری خواهد نمود.

گفته می گردد که شربت افرا طلای مایع در ایالت کبک کانادا است. به تازگی محققان دانشگاه مونترال نشان دادند که چگونه می توان از نانوذرات طلا برای یافتن سریع طعم این شربت استفاده نمایند.

نتایج کار روی این روش جدید که نوعی زبان مصنوعی است، در نشریه Analytical Methods به چاپ رسیده است.

این دستگاه در واقع یک ابزار سنجش رنگ است که نشان می دهد انواع شربت های افرا چگونه از نظر طعم با هم تفاوت دارند. نتیجه این آزمایش در مدت زمان چند دقیقه با چشم غیرمسلح قابل تشخیص خواهد بود و فراورینماینده می تواند از نتایج آن استفاده نماید.

ژان فرانسوا ماسون، پژوهشگر این پروژه می گوید: زبان مصنوعی ساده تر از زبان طبیعی انسان است، این زبان نمی تواند طعم های پیچیده را تشخیص دهد، طعم هایی که ما به سادگی آن ها را تشخیص می دهیم. این دستگاه به طور خاص می تواند اختلاف طعم موجود در شربت های افرا را در هنگام فراوری تشخیص دهد.

این زبان مصنوعی با تجزیه وتحلیل پیروز به تفکیک 1818 شربت مختلف شده است که از نواحی مختلف کبک جمع آوری شده است. این زبان مصنوعی نمایه های مختلف معطر و رنگ شربت ها را از طلایی تا قهوه ای تیره تعیین می نماید.

سیمون فارست، از محققان این پروژه می گوید: ما بنا به درخواست فراورینمایندگان شربت افرا در ایالت کبک اقدام به طراحی این زبان مصنوعی کردیم. این حسگر بو و طعم محصول را مورد نظر قرار می دهد.

شربت افرا دارای پیچیدگی های مولکولی است که برای فراوری از تست انسانی برای سنجش کیفیت استفاده می گردد. اما با ساخت این زبان مصنوعی، فراورینمایندگان می توانند طبقه بندی و دسته بندی محصولات را با سرعت انجام دهند.

برای این کار، تنها کافی است که چند قطره از این شربت داخل معرف نانوذرات طلا ریخته و در مدت زمان ده ثانیه نتیجه تعیین می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو