معبد خاجوراهو در هند

به گزارش مجله نازلارا، داستان های بسیاری را می توان از دل معابد تاریخی بیرون کشید. معبد خاجوراهو در هند نیز، از همین دسته است. هندوستان تاریخ غنی و کهنی دارد و اولین تمدن ها در آن به 3000 سال پیش باز می گردد. در هر شهر این کشور که جستجو کنید، بناهای تاریخی بسیاری را می بینید که به زیبایی زندگی گذشته مردم هندوستان را به نمایش می گذارد. با معبد خاجوراهو در هند آشنا شوید.

معبد خاجوراهو در هند

معبد خاجوراهو کجاست؟

در دهکده ای خاجوراهو در ایالت مادهایا پرادش، در قسمت مرکزی هند، این معبد بنا شده است. این دهکده در جنوب شرقی دهلی نو، پایتخت هند با فاصله 635 کیلومتر، واقع شده است.

چرا به تماشای معبد خاجوراهو برویم؟

خاجوراهو از مجموعه معابدی است که در مادیا پرادش ساخته شده است و در واقع از 85 معبدی که در ابتدا توسط سلسله چاندلا بین سال های 900 میلادی تا 1130 میلادی ساخته شده است، تنها 25 اثر آن باقی مانده است که در خاجوراهو قرار گرفته است.

معبد خاجوراهو معبدی است که عشق و هوس و شهوت رانی را به خوبی به نمایش گذاشته است. مجسمه هایی که در این معبد به کار رفته است، دلیل شهرت خاجوراهو شده است. معبد خاجوراهو از جمله معابدی است که در آن امیال جنسی و زندگی شخصی هندی ها را در قرن ها پیش، به نمایش گذاشته است.

در سال های 500 پیش از میلاد، کشور هندوستان توسط مغول ها مورد تاخت و تاز قرار گرفت. مغول ها به ایالت مادهایا پرادش مهاجرت کردند و کار ساخت این معبد، از آن دوره آغاز شد. ماهایا پرادش به عنوان پایتخت فرهنگی کشور انتخاب شده بود و سلسله معابد که حدودا 80 عدد بودند، در این بخش ساخته شد.

در ساخت همه معابد هندی، از سبک معماری ناگارا استفاده شده است. در این سبک اغلب یک ساختمان اصلی وجود دارد که چندین سازه فرعی را در خود جای داده است. معبد خاجوراهو نیز به همین سبک ساخته شده است. سنگ های به کار رفته در این معبد از نوع ماسه سنگ و سنگ های زرد، صورتی و قهوه ای کمرنگ است. مجسمه سازان قرون وسطی به دلیل این که این سنگ ها راحت تر تراشیده می شوند و نرم تر از سنگ های گرانیت هستند، آن ها را انتخاب کرده اند و پس از آن، مجسمه ها را به زیبایی تمام ساخته اند.

معابد خاجوراهو

مجموعه معابد خاجوراهو مربوط به چندین خدای هندوها است. در 6 معبد خاجوراهو، به پرستش خدای شیوا، 8 معبد دیگر آن، به پرستش خدای ویشنو و 3 معبد آن، خدایان جینی پرستش می شوند. پرستش خدای گانشا و خورشید نیز در بخش های دیگر معبد انجام می شود. هر بخش از این معابد نام ویژه خود را دارند مثلا ماهادوا، پارواتی، ویشوانات و لاکشمانا که هر کدام میزبان خدای خود هستند.

بزرگترین معبد بخش غربی خاجوراهو، معبد خنداریا است که با 31 متر بلندی، حدودا 25 سال زمان برده است تا به طور کامل تکمیل شود. در سال های 1025 تا 1050، این معبد ساخته شده است و سنگ نگاره های اروتیک این مجموعه، متعلق به معبد خنداریا است. در مجموع 872 مجسمه در این معبد قرار گرفته که برخی از آن ها بیش از یک متر، بزرگی دارند.

معبد لاکشمانا نیز از دیگر معابد خاجوراهو است که در سال 954 میلادی، تکمیل شده است و تا به امروز بخش های آن در سلامت کامل به سر می برند. مجسمه هایی که در این معبد وجود دارد نشان از جنگ و فتح سرزمین های جدید دارد. برخی از اشکال آن نیز، نشان دهنده حرم سراهای هندی است.

مجسمه های معبد خاجوراهو

نکته جالب توجه این است که برخی از معابد این مجموعه، دارای دو دیواره هستند که در دیواره خارجی، مجسمه های شهوانی را به نمایش گذاشته اند و در بخش داخلی آن، خدایانی که زندگی روزمره را به نمایش می گذارند. این بدان معنا است که اگر وارد معبد شدید، باید تمام لذت های دنیوی را ترک کنید و فقط به خدای خود فکر کنید.

عکاسی در معبد خاجوراهو

باران درخشان و نقش و نگارهای معبد در خاجوراهو بی شک یکی از مهمترین مکان های عکاسی را در هند ایجاد کرده اند. در حال حاضر در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام، مسافران زیادی با هشتگ خاجوراهو، از سفر لذت بخش خود به این معبد، پُست گذاشته اند و مطمئنا هزاران لایک پر زرق و برق هم به دست آورده اند چرا که خاجوراهو، برای عکاسی، شگفت انگیز است.

منبع: سفرمی
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 343

به "معبد خاجوراهو در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد خاجوراهو در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید