نگاهی به جزئیات پرونده تخلف اقتصادی منچسترسیتی، CAS آخرین امید دار و دسته شیخ منصور

به گزارش مجله نازلارا، اتحادیه فوتبال اروپا حکم انضباطی پرونده تخلف اقتصادی باشگاه منچسترسیتی را اظهار داشت؛ حکمی که می تواند ضربه سنگینی به آرزوی های مالکان قهرمان فصل گذشته لیگ برتر انگلیس وارد آورد.

نگاهی به جزئیات پرونده تخلف اقتصادی منچسترسیتی، CAS آخرین امید دار و دسته شیخ منصور

به گزارش خبرنگاران، اتفاقی که بسیاری از اهالی فوتبال اروپا شاید خیلی پیشتر از اینها منتظر رخ دادنش بودند، انتها به وقوع پیوست. اتهام باشگاه منچسترسیتی به سندسازی و اعلام غیرواقعی رقم درآمدهایش برای توجیه خریدهای نجومی چند فصل گذشته خود، توسط کمیته نظارت و کنترل اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به اثبات رسید و به این ترتیب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر انگلیس برای دو فصل آینده از شرکت در لیگ قهرمانان اروپا محروم و به پرداخت 30 میلیون یورو جریمه نقدی محکوم شد.

در حال حاضر موضوع اینست که حکم صادره از سوی یوفا چه پیامدهایی می تواند داشته باشد و چه سرنوشتی را برای تیمی که با بودجه شیوخ اماراتی رؤیای فتح اروپا را در سر می پروراند، رقم خواهد زد. در ادامه به آنالیز سؤالات و ابهاماتی که حکم انضباطی یوفا برای آینده باشگاه منچسترسیتی به وجود آورده است، می پردازیم:

راه نجات باشگاه منچسترسیتی چیست؟

یوفا در حکمی که برای پرونده تخلف اقتصادی باشگاه منچسترسیتی صادر نموده، جای هیچگونه بحث و اعتراضی باقی نگذاشته است. حکم صادره قطعی و لازم الاجرا است. این یعنی که سیتی اکنون تنها یک راه بیشتر ندارد و آن دست به دامن دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) شدن است. چیزی که منچسترسیتی را به بخگرددگی مجازات یا حداقل تخفیف آن امیدوار می نماید، لطف CAS به باشگاه هایی مانند چلسی و رئال مادرید در سال های اخیر در کاهش مجازات های در نظر گرفته شده از سوی نهادهایی مانند فیفا برای این دو باشگاه بوده است، البته با توجه به تفاوت ماهیت تخلفات این باشگاه ها و مدارکی که یوفا آنها را برای اثبات اتهام سیتی مستدل می داند، تعیین نیست که کاری از دست CAS برای نجات سیتیزن ها ساخته خواهد بود یا نه؛ به خصوص که این اولین باری نیست که سیتی به دلیل نقض و تخطی از قانون بازی جوانمردانه اقتصادی متهم می گردد. انتظار می رود که نتیجه فرجام خواهی باشگاه منچسترسیتی نسبت به حکم کمیته انضباطی یوفا علیه این باشگاه تا پیش از خاتمه فصل اعلام گردد.

مسئولیت رسیدگی به اتهامات باشگاه منچسترسیتی با کدام نهاد بوده است؟

مسئول رسیدگی کننده به پرونده اتهام باشگاه منچسترسیتی به دور زدن قانون بازی جوانمردانه اقتصادی، کمیته کنترل اقتصادی یوفا است. ریاست این کمیته بر عهده ایوه لترنه است که اعضای دیگری مانند یاکوبو بلتران اسپانیایی، ایوه ورلی، کنستانتین سونین، ایگور فرانک و پترا استانونیچ دارد.

آیا پیش از این هم کمیته کنترل اقتصادی تیمی را به خاطر تخطی از قانون بازی جوانمردانه اقتصادی از شرکت در رقابت های یوفا محروم نموده است؟

بله، آخرین نمونه باشگاه میلان بوده است که برای یک فصل از حضور در رقابت های تحت نظارت یوفا محروم شد. پاناتینایکوس یونان و اف سی سیون سوئیس هم دیگر تیم هایی بوده اند که به دلایل مشابه محروم شده اند. در همین حال پرونده اقتصادی 15 باشگاه دیگر از جمله زسکا صوفیه بلغارستان، گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش ترکیه، اینتر و رم ایتالیا، کلوژ رومانی، مارسی و پاری سن ژرمن فرانسه هم توسط کمیته کنترل اقتصادی یوفا در دست آنالیز واقع شده است و فعالیت های اقتصادی آنها توسط ان سازمان رصد می گردد.

دلیل مجازات باشگاه منچسترسیتی چیست؟

اتهامات علیه باشگاه منچسترسیتی با قرارداد اسپانسری میان این باشگاه و شرکت خطوط هوایی اتحاد شروع شد. این خطوط هوایی جزو دارایی های مالکان منچسترسیتی (خانواده شیخ منصور بن زاید آل نهیان) محسوب می گردد و همین موضوع بهانه ای برای نگاه موشکافانه تر به تراکنش های اقتصادی باشگاه منچسترسیتی شد. خطوط هوایی اتحاد به موجب قرارداد اسپانسری با منچسترسیتی نامش را روی پیراهن این تیم درج نموده و نام خود را روی استادیوم این تیم هم گذاشته است؛ با این حال آمارهای فاش شده توسط سایت فوتبال لیکس و نشریه اشپیگل از قراردادهای تجاری باشگاه منچسترسیتی، ارقامی که این باشگاه به عنوان درآمدهایش از محل عقد این قرارداد ها ذکر نموده، غیرواقعی است. به عنوان مثال باشگاه منچسترسیتی مدعی شده که از عقد قرارداد اسپانسری با شرکت اتحاد در فصل 16-2015 رقمی معادل 75 میلیون یورو درآمد داشته، در حالی که رقم واقعی این قرارداد به 10 میلیون یورو هم نمی رسد.

آیا امکان مجازات باشگاه منچسترسیتی توسط لیگ برتر انگلیس هم وجود دارد؟

بله، اگر اتهامات وارده به این باشگاه اثبات گردد، کمیته انضباطی لیگ برتر انگلیس می تواند با کسر امتیاز آبی های شهر منچستر را مجازات کند.

آیا باشگاه منچسترسیتی قبلاً هم سابقه تخلف از قانون بازی جوانمردانه اقتصادی را داشته است؟

بله، این باشگاه سال 2014 به خاطر خرید بازیکن با بودجه ای بیش از درآمدهایش و منفی شدن تراز اقتصادی اش 55 میلیون یورو جریمه نقدی شد و تا سال 2015 هم برای خرید بازیکن محدودیت داشت. همچنین این باشگاه برای یک فصل با فهرستی محدود در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کرد.

آیا محتمل است باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه هم به سرنوشت منچسترسیتی دچار گردد و پرونده مختومه اش دوباره به جریان بیفتد؟

دادگاه حکمیت در ورزش این موضوع که یوفا می تواند پرونده انضباطی مختومه علیه یک باشگاه را دوباره به جریان بیندازد، رد ننموده است؛ پس پاری سن ژرمن هم که الان زیر نظر کمیته کنترل یوفا واقع شده است، ممکن است مجازات گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 269

به "نگاهی به جزئیات پرونده تخلف اقتصادی منچسترسیتی، CAS آخرین امید دار و دسته شیخ منصور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به جزئیات پرونده تخلف اقتصادی منچسترسیتی، CAS آخرین امید دار و دسته شیخ منصور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید