چگونه برای سفر خارجی خود صحیح برنامه ریزی کنیم؟

به گزارش مجله نازلارا، آشنایی با فرهنگ ها، آداب و رسوم، نوع زندگی، زبان مواردی است که افراد را تشویق به برنامه ریزی برای سفر خارجی می نماید. درست است که ایران مکان های بسیار زیبا و دیدنی برای سفر دارد، اما گردش در یک کشور خارجی و تماشای دیگر نقاط دنیا نیز خالی از لطف نبوده و جذابیت بسیاری دارد. این سفر نه تنها با هدف گردش و سرگرمی، بلکه با اهداف دیگری چون کار، تحصیل، زیارت انجام می گردد. اگر قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید، باید یک برنامه صحیح و حساب شده برای آن انجام دهید. برنامه ریزی برای سفر خارجی تفاوت هایی با سفرهای داخلی دارد که آن را کمی خاص تر می نماید. برای آشنا شدن با نکات مهم در سفرهای خارجی، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

چگونه برای سفر خارجی خود صحیح برنامه ریزی کنیم؟

توجه به تاریخ انقضای پاسپورت

پاسپورت، مهمترین مدرکی است که شما برای خروج از کشور و ورود به کشوری دیگر به آن احتیاج دارد. پس همواره تاریخ انقضای آن را چک نموده و در صورت منقضی شدن، برای تعویض آن اقدام نمایید، در این صورت در هر زمانی آمادگی رفتن به یک سفر خارجی را خواهید داشت. ممکن است فرصتی برای شما پیش آید که بتوانید یک پرواز مقرون به صرفه قیمت پیدا کنید یا اینکه موقعیت و شرایط ویژه ای برای رزرو مناسب هتل نصیبتان گردد، در این صورت می توانید سریعا چمدان خود را بسته و راهی سفر شوید. توجه داشته باشید که پاسپورت شما باید 6 ماه پس از بازگشت اعتبار داشته و حداقل 2 صفحه خالی برای ویزا و مهرهای ورود و خروج داشته باشد.

اقدام به موقع برای دریافت ویزا

علاوه بر پاسپورت، شما باید ویزای کشور مقصد را نیز برای ورود به خاک آن داشته باشید. اقدام برای درخواست ویزا و دریافت آن مقداری زمان می برد. در این فاصله ممکن است شما یک شرایط ایده آل برای پرواز داشته باشید، ولی ویزای شما هنوز حاضر نشده باشد. در این صورت اگر بلیط را تهیه کنید و ویزای شما به موقع به دستتان نرسد، پولتان از بین رفته و یک موقعیت خوب را نیز از دست می دهید. پس در میان نکات مهم در سفرهای خارجی توصیه می کنیم گرفتن ویزا را به آخرین لحظه موکول نکنید و زودتر برای دریافت اقدام نمایید.

کشورهای بدون ویزا

بعضی از کشورها ویزا نمی خواهند و تعدادی نیز ویزا را پس از ورود دنیاگرد به خاک خود صادر می نمایند. به عنوان مثال شهروندان آفریقای جنوبی می توانند بدون ویزا به 97 کشور دنیا سفر نمایند. با توجه به اینکه دریافت ویزا دارای هزینه بوده و سفر به کشورهای بدون ویزا برایتان مقرون به صرفهتر در می آید، می توانید این نکته را مورد توجه قرار داشته و کشورهای بدون ویزا را در الویت قرار دهید.

گرفتن به موقع بلیط

اگر قرار باشد برای رویداد خاصی به جایی سفر کنید، عاقلانه است که با توجه به برنامه ریزی برای سفر خارجی، بلیط خود را زودتر تهیه نمایید، اما در شرایط عادی این کار چندان منطقی نیست، زیرا ممکن است اتفاق غیر قابل پیش بینی برایتان رخ دهد و دلایل مختلفی باعث گردد تا شما نتوانید سفر خود را به موقع انجام دهید. در این صورت بلیط شما از بین رفته و پولتان هدر خواهد رفت.

پیدا کردن پروازهای مقرون به صرفه

هزینه رفت و آمد، خصوصا اگر سفرتان به صورت هوایی انجام گردد، یکی از نکات مهم در سفرهای خارجی محسوب می گردد. از این رو، اگر بتوانید پروازهای مقرون به صرفهتری پیدا کنید، این امکان را دارید تا به مقدار قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. برای پیدا کردن چنین پروازهایی باید در زمان سفر خود انعطاف پذیر بوده و بتوانید چند روز آن را جابجا نمایید. آنگاه این فرصت را خواهید داشته که بلیط های خود را با قیمت مناسب تری نسبت به حالت های عادی بخرید. به عنوان مثال در بعضی از کشورها در روزهای آدینه سیزدهم ماه بلیط هواپیما با قیمت مناسب تری عرضه می شوند. براساس تحقیقی که موسسه موموندو انجام داد، بلیط هواپیما در روزهای سه شنبه مقرون به صرفه تر از روزهای دیگر بوده و پروازهای شب نیز قیمت مناسب تری نسبت به پروازهای روز دارند. اگر به این موارد در برنامه ریزی برای سفر خارجی توجه کنید، می توانید بلیط های خود را با قیمت پایین تری خریداری نموده و به مقدار قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی نمایید. برای یافتن این پروازها پیشنهاد می کنیم با کارمندان آژانس و افرادی که در این زمینه تخصص دارند، مشورت نمایید. آن ها می توانند زمان های ارائه بلیط مقرون به صرفه را به شما گفته و اطلاعات خوبی در خصوص فصل های سفر و موقعیت های ویژه در اختیارتان قرار دهند. براساس تحقیقی که موسسه موموندو انجام داد، اگر بتوانید زمان پرواز خود را از دو ماه قبل معین نموده و بلیطتان را تهیه نمایید، می توانید تا 30 درصد در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

پروازتان را از دست ندهید

اگر بلیط خود را به صورت آنلاین تهیه می کنید، به فواصل بین پروازهایتان توجه کنید. شما زمانی را برای تحویل گرفتن بارها و انتقال از فرودگاهی به فرودگاه دیگر احتیاج دارید و این انتقال چیزی حدود دو و نیم تا چهار ساعت وقت شما را می گیرد. پس به این موارد از نکات مهم در سفرهای خارجی توجه داشته باشید تا پروازتان را به راحتی از دست ندهید.

مقایسه قیمت های پرواز

مقایسه قیمت های پروازهای مختلف نیز از جمله مواردی است که پیشنهاد می کنیم قبل از برنامه ریزی برای سفر خارجی انجام دهید. برای این کار می توانید از سایت های مسافرتی بهره ببرید. آنگاه خواهید دید که لیستی از پروازهای مختلف با قیمت آن ها در اختیارتان قرار گرفته و اجازه انتخاب های متعددی را به شما می دهد. بعلاوه پیشنهاد می گردد تا بلیط رفت و برگشت را به صورت جداگانه تهیه کنید و بهتر است برای این کار از خطوط پروازی متفاوت استفاده نمایید.

پیگیری تخفیف ها

توجه داشته باشید که سفر بدون برنامه ریزی و بدون رزرو می تواند هزینه های سنگینی به همراه داشته باشد. بعضی از هتل ها در سفرهای خارج از فصل به علت کمبود مسافر تخفیف های خوبی به دنیاگردان می دهند. اگر پیگیر باشید، در این زمان ها می توانید به مقدار قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. بعلاوه هتل ها برای اقامت های بیشتر از 3 روز و پرداخت نقدی، تخفیف های خوبی به مسافران می دهند.

انتخاب هتل مناسب

انتخاب یک هتل با قیمتی مناسب، با توجه به امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهد، یکی از نکات مهم در سفرهای خارجی بوده و می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه های سفر شما داشته باشد. قبل از اینکه بخواهید اتاق خود را رزرو کنید، حتما تمامی امکانات آن را مورد آنالیز قرار داده و قیمت هتل ها را نیز باهم مقایسه نمایید. بعضی از هتل ها ادعا می نمایند 4 یا 5 ستاره دارند، اما ابتدایی ترین امکانات را نیز در اختیار مسافران خود قرار نمی دهند. بعلاوه داشتن یک ویژگی ممکن است چندان نیز خوب نباشد یا حتی باعث از بین بردن آرامش شما گردد. به عنوان مثال، داشتن بالکن یا تهویه در اتاق گاهی اوقات بسیار خوب بوده و گاهی نیز باعث از بین بردن آرامش می گردد. پس حتما تمامی امکانات هتل را چک کنید و اتاقی را انتخاب نمایید که احتیاج شما را رفع سازد. برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته و هتل مناسب تری را برگزینید، پیشنهاد می کنیم حتما با افراد با تجربه در این زمینه مشورت داشته باشید.

غذا خوردن در هتل

غذاهایی که در رستوران هتل سرو می شوند، گاهی اوقات گران تر از رستوران ها و غذاخوری های خارج از هتل در می آیند. ضمن اینکه بعضی از کشورها گزینه های خاصی نیز دارند که می تواند هزینه های شما را بیشتر یا کمتر کند. به عنوان مثال در اسپانیا اگر شما قبل از ساعت 8 شب شام خود را در رستوران هتل بخورید، می توانید هزینه کمتری بپردازید. در پرتغال، نان های برشته ای مانند اسنک روی میزها گذاشته می شوند که رایگان نیستند و در صورت خوردن آن ها باید پولش را در هنگام تسویه حساب بپردازید. پس حتما یک برنامه ریزی دقیق و درست برای غذا خوردن خود داشته و برای این کار نیز از مشاوران سفر و افراد باتجربه یاری بگیرید.

خرید پول خارجی

اگر می خواهید پول به همراه داشته باشید، بهتر است از قبل و در کشور خودتان آن را تهیه نمایید. توجه داشته باشید که فقط به مقدار احتیاج خود ارز تهیه کنید و از خرید بیشتر آن جدا خودداری نمایید، زیرا در صورتیکه بخواهید ارز اضافه خود را مبادله کنید، مقدار قابل توجهی از پولتان کاهش می یابد.

هزینه های اینترنت و تلفن

در بین نکات مهم در سفرهای خارجی به یاد داشته باشید که شما به یک کشور خارجی سفر نموده اید و هزینه های تماس و اینترنت شما مانند ایران نیست. پس تا جایی که برایتان امکان دارد، از ایجاد تماس تلفنی و جواب دادن به آن خودداری نموده و گوشی خود را طوری تنظیم کنید که فقط بتوانید پیامک ها را دریافت نمایید. باز کردن برنامه اینستاگرام و مانند آن نیز هزینه های شما را بالا می برد. پس بهتر است شبکه های اجتماعی گوشی خود را فقط در صورت احتیاج باز کنید. برای چک کردن ایمیلتان نیز می توانند از وای فای رایگان که در بعضی از هتل ها یا رستوران ها در اختیارتان گذاشته می گردد، استفاده نمایید.

رزرو اتاق در قطار

یک فرد باتجربه در زمینه سفر مدعی شد که توانسته سراسر اروپا و بخشی از آسیا را با هزینه ای بسیار کم بگردد. او از اتوبوس و قطار برای طی مسافت استفاده نموده و تجربیات خود در این زمینه را در اختیار علاقمندان قرار داد. از نظر او برترین زمان برای سفر با اتوبوس یا قطار شب هاست، زیرا قیمت بلیط ها در شب مقرون به صرفه تر است و شما می توانید شب را در اتوبوس یا قطار بخوابید و احتیاج به کرایه اتاق برای خواب و استراحت ندارید. شاید خوابیدن در قطار چندان راحت نباشد، اما درصد زیادی از هزینه های سفر کم می نماید. پس اگر با قطار سفر می کنید، یک اتاق با امکانات خواب رزرو نمایید تا از پرداخت هزینه های اقامت در امان باشید.

استفاده از تجربه دیگران

سعی کنید از افرادی که زیاد سفر می نمایند و نقاط مختلف دنیا را از نزدیک دیده اند، سوال نموده و از تجربیاتشان استفاده نمایید. آن ها به شما خواهند گفت به چه جاهایی سر بزنید، چه بخورید و در کجا اقامت کنید. دانستن جواب این سوال ها به شما یاری می نماید تا برنامه ریزی برای سفر خارجی خود را صحیح انجام دهید. تماشا فیلم و سریال نیز می تواند اطلاعات خوبی در خصوص شهرها و مکان ها به شما بدهد. پس اگر اهل فیلم و سریال هستید، از امروز با دقت بیشتری آن ها را ببینید تا بتوانید از نکاتی که مطرح می گردد، در سفرهای خود بهره ببرید. به عنوان مثال در فیلم شیاطین و فرشتگان، اطلاعات خوبی در خصوص شهر رم عنوان شده که می تواند در شناخت این شهر به شما یاری کند.

استفاده از منابع محلی

حتی اگر سایت های زیادی را دیده اید و مطالب زیادی در خصوص مقصد مورد نظر خود خوانده اید، وقتی به آنجا رفتید، سعی کنید منابع محلی را نیز آنالیز نموده و در خصوص شهری که در آن حضور دارید، اطلاعات بیشتری کسب کنید. پیدا کردن یک رستوران خوب و مقرون به صرفه، ویژگی های خاص هر شهر و مکان های تماشای آن از جمله مواردی بوده که بهتر است در خصوص آن ها از مردم محلی نیز سوال کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1632

به "چگونه برای سفر خارجی خود صحیح برنامه ریزی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برای سفر خارجی خود صحیح برنامه ریزی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید