44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم)

به گزارش مجله نازلارا، شاید عکاسی در نگاه اول به چهار مرحله گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر محدود گردد. اما دنیای عکاسی مخصوصا عکاسی دیجیتال شامل هزاران ترفند، نکته و ظرافت است که آموختن آن های احتیاج به سالها تجربه و آزمون و خطا دارد. اما گاهی پس از صحبتی کوتاه با فردی با تجربه، پند هایی دریافت می کنیم که سختی های زیادی را از پیش رویمان بر می دارد. با

44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم)

مقاله مرتبط:

44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول)

10. دوربین را بدون سه پایه ثابت کنید

برای ثابت نگه داشتن دوربینتان الزاما به سه پایه احتیاجی ندارید. با تکیه دادن خودتان یا دوربین به یک دیوار، درخت، نرده یا ... نیز می توان جلوی لرزش دوربین را گرفت. حتی می گردد از یک کیسه کوچک پر از برنج به عنوان پلتفرمی برای قرار دادن دوربین بر روی آن بهره برد.

11. دوربین را صاف کنید

یک دنیای افقی فقط در یک تصویر کاملا افقی قابل درک است. پس باید برای ثبت افق کاملا خط افق را رعایت کرد. اگر دوربین تان تراز سنج داخلی دارد از آن بهره ببرید. اگر نه یک تراز سنج متصل به کفشک بالای دوربین خریداری کنید. با این کار در ساعت هایی که بعدا مجبور خواهید شد در فتوشاپ ترازی افق تصویر را تصحیح کنید صرفه جویی می گردد. برخی از دوربین ها جداولی داردند که با فعال کردنشان بر روی حالت Live view قرار می گیرند و تصحیح تراز را بسیار آسان می نمایند. در آخر اگر هیچ کدام در دسترس نبود، سعی کنید با استفاده از ترتیب نقاط فکوس اتوماتیک (که معمولا به صورت موازی در مرکز وجود دارند) دوربینتان را در افق یا عمود بر آن تنظیم کنید. مترجم: همانطور که در مقالات قبلی خبرنگاران به آن اشاره شد، منظور از هماهنگ کردن تراز، موازی کردن کادر با سطح زمین نیست چرا که ممکن است زمین شیب داشته باشد. برای کادر بندی بهتر است دوربین را با سطح افق تراز کنیم.

12. کیت عکاسی تان را دبل چک کنید

ممکن است خیلی تعیین به نظر برسد ولی تاکید می کنیم اگر قرار است دور از خانه عکاسی کنید، چند بار کیت عکاسیتان را چک کنید. ممکن است دوربین، لنز ها و سه پایه را همراه داشته باشید اما آیا کفشک اتصال سه پایه به دوربین متصل است یا به خود سه پایه یا هیچ کدام؟ آداپتور مناسب برای اتصال فیلتر مربعی را آورده اید؟ همین تجهیزات و اشیا کوچک هستند که بیشتر فراموش می شوند و نبودشان سفرتان را خراب می نماید.

13. فوکوس اتوماتیک بهتر است یا دستی؟

خیلی ساده می توانیم به فکوس اتوماتیک دوربین متکی و حتی معتاد شویم. ولی برخی از موقعیت ها هستند که استفاده از فکوس دستی بسیار بهتر است. برای مثال پیش-فکوس بر روی اجسام متحرکی مثل ماشین های مسابقه ای یا فکوس دقیق بر روی جزئیات مدنظرمان در عکاسی ماکرو. مقاله مرتبط: 60 ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت نهم)

14. کدام حالت فوکوس اتوماتیک بهتر است؟

دوربین های DSLR تازه تعداد گیج نماینده ای از نقاط فکوس اتوماتیک دارند اما در بیشتر عکس ها شما فقط به یکی از آن ها احتیاج دارید: نقطه مرکزی. نقطه مرکزی فکوس را بر روی جایی از کادر که می خواهید فکوس گردد قرار دهید، شاتر را تا نیمه بفشارید تا فکوس قفل گردد و بدون رها کردنش کادر خود را اصلاح کنید. مقاله مرتبط: دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش هفتم: حالت های فوکوس)

15. لنز تازه خریداری کنید

لنز بد لنز بد است، فرقی ندارد چه دوربینی به آن متصل باشد. پس پیش از آن که به این فکر بیافتید که دوربینتان برای سطح عکاسی شما قدیمی شده و یک بهترش را احتیاج دارید، از خود بپرسید که آیا بهتر نیست بر روی یک لنز بهتر به جای دوربین تازه سرمایه گذاری کنید؟ چند پیکسل بیشتر یا تعیینات هوشمند تر ممکن است اغوا نماینده باشند اما دیافراگم بازتر یا عدسی های باکیفیت تر در لنز تازه بر روی همین دوربینی که دارید به شما یاری بسیار زیادتری در افزایش کیفیت عکاسیتان خواهند کرد.

16. لنز های قدیمی هنوز خوب هستند؟

پس از اتمام دوران عکاسی بر روی فیلم های 35 میلی متری، هزاران لنز قدیمی از رده خارج شدند اما برخی از دوربین های دیجیتال تازه هنوز به آن ها متصل می شوند از جمله دوربین های نیکون و پنتاکس. به علت قیمت بسیار ناچیز لنز های قدیمی نسبت به لنز های تازه، خریدشان می تواند یاری زیادی در افزودن به فواصل کانونی در دسترس شما باشند. اما نقاط ضعفی هم وجود دارند. برخی از این لنز ها بهتر از بقیه عمل می نمایند و تنها راه اطمینان از عملکردشان، تست کردنشان بر روی دوربین است. به طور کلی لنز های زوم و واید قدیمی بر روی دوربین های دیجیتال بدترین عملکرد را دارند. به علاوه، فکوس لنز های قدیمی فقط دستی است و نوردهی اتوماتیک دوربین نیز ممکن است با آن ها دچار سردر گمی گردد. با این وجود، برخی لنز های قدیمی هستند که در برخی موقعیت ها لنز های زوم مقرون به صرفه دیجیتال را در وضوح شکست می دهند .

17. به فاصله کانونی دقت کنید

لنز های واید در فاصله بین عناصر دور و نزدیک را بهتر نشان می دهند در حالی که لنز های تله پرسپکتیو را فشرده نموده و در تصاویرشان فواصل کمتر به نظر می رسند. پس وقتی که می خواهید کادر بندی کنید، به جای اینکه فقط فاصله کانونی برایتان مهم باشد، به نکته گفته شده نیز توجه کنید. مقاله مرتبط: دوربین دیجیتال را بشناسیم (بخش پایانی: شرحی بر انواع لنز)

18. از فاصله هایپر فوکال برای فوکوس بی نهایت بهره ببرید

اگر در یک فاصله کانونی تعیین می خواهید بیشترین اندازه عمق میدان را داشته باشید، بر روی فاصله هایپر فوکال (Hyperfocal Distance) به صورت دستی فکوس کنید. در این حالت هر چیزی از میانه نقطه هایپر فوکال تا بی نهایت در فکوس واقع شده است و شارپ است. مترجم: فاصله هایپر فوکال کمترین فاصله ای است که لنز می تواند بر روی آن فوکوس کند. برای مثال در لنز 105-24 کانن در فاصله کانونی 24mm، نزدیک ترین فاصله ای که دوربین می تواند بر روی آن فوکوس کند 45 سانتی متر است. اگر می خواهید به فوکوس بی نهایت برسید، می توانید به صورت دستی بر روی نقطه ای مثلا در 25 سانتی متری فوکوس کنید. با این کار بقیه تصویر تا بی نهایت در فوکوس واقع شده است. البته دیافراگم نیز در این موضوع موثر است. شاخص هایی برای تشخیص این فاصله بر روی لنز وجود دارد که در این بحث به علت ترجمه بودن نمی گنجد. نظر شما مخاطبین دوست داشتنی خبرنگاران چیست، آیا تا کنون از این نکات بهره برده اید؟ با مقالات بعدی با خبرنگاران همراه باشید. منبع: Digital Camera Worldمنبع: کجارو
انتشار: 10 آبان 1403 بروزرسانی: 10 آبان 1403 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1782

به "44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "44 نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید