آیا ناسا زمین دوم را کشف نموده است؟

به گزارش مجله نازلارا، همانطور که پیشتر در خبر ها خواندید سوخت تلسکوپ کپلر در سال 2018 تمام شد و از کار افتاد، اما دانشمندان حالا مشغول آنالیز دیتای مربوط به مشاهدات این تلسکوپ از سیارات فراخورشیدی هستند و در آنالیز هایشان به یک سیاره فراخورشیدی جدید برخورده اند.

آیا ناسا زمین دوم را کشف نموده است؟

این اگزوپلنت که کپلر 1649c نام دارد در فاصله 300 سال نوری از زمین قرار گرفته است و به گفته مقامات ناسا در میان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر بیشترین شباهت را از نظر ابعاد و متوسط دما به زمین دارد. از طرف دیگر این سیاره در محدوده قابل سکونت ستاره خود قرار گرفته؛ ناحیه ای که امکان وجود آب به شکل مایع در سطح سیاره وجود دارد.

اگزوپلنت جدید اندکی از زمین عظیم تر است و 75 درصد مقدار نور دریافتی زمین از خورشید را دارد؛ این یعنی کپلر 1649c از نظر دمایی در سطحی تقریبا برابر با زمین قرار می گیرد.

این سیاره فراخورشیدی گرچه به خاطر معیناتش بسیار امیدبخش به نظر می آید، اما کشف آن لزوما به معنای پیدا شدن زمین دوم نیست.

کپلر 1649c در مدار پیرامونی یک کوتوله سرخ قرار گرفته است؛ ستاره ای که به گفته ناسا به خاطر زبانه های آتشی که در سطحش وجود دارد محیط اگزوپلنت کشف شده را به فضایی چالش برانگیز برای زندگی بدل می نماید. سازمان فضایی آمریکا همچنین خاطرنشان نموده که جو این اگزوپلنت همچنان ناشناخته است و این احتمال وجود دارد که محاسبات انجام شده در خصوص ابعاد آن اشتباه از آب درآیند.

تیم تحقیقات بین المللی که این سیاره فراخورشیدی را کشف نموده پیش تر مقاله ای را در نشریه اخترشناسی آمریکا در این رابطه منتشر کرد.

اندرو وندربرگ مولف ارشد این مقاله از دانشگاه تگزاس آستن در این باره گفت: از آنجا که کوتوله های سرخ در هر نقطه ای پیرامون کهکشان راه شیری پیدا می شوند و به خاطر وجود سیارات کوچک و احتمالا قابل سکونت صخره ای پیرامون آنها، شانس آنکه یکی از این سیارات تفاوت چندانی با زمین نداشته باشد بسیار بالاست.

هنوز معین نیست که آیا در میان سیارات فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر سیاره دیگری شبیه به زمین وجود دارد یا خیر، اما کشف کپلر 1649c امید ها برای پیدا کردن حیات خارج از منظومه خورشیدی را تقویت می نماید.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 414

به "آیا ناسا زمین دوم را کشف نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ناسا زمین دوم را کشف نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید