ارزیابی و خرید 9 مجموعه اسناد آرشیوی غیردولتی برای حفظ اسناد ملی

به گزارش مجله نازلارا، تهران (پانا) - سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور جمع آوری و حفظ اسناد ملی، 9 مجموعه اسناد ارزشمند را که شامل تعدادی اسنادی طوماری با قدمتی بیش از 350 سال است را پس از کارشناسی و ارزیابی، خریداری کرد.

ارزیابی و خرید 9 مجموعه اسناد آرشیوی غیردولتی برای حفظ اسناد ملی

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جلال طاهری، مدیرکل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد این سازمان در تشریح جزئیات خرید این مجموعه سندی گفت: در جلسه 135 کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی با حضور معاون اسناد ملی و اعضای کارگروه، 15 مجموعه (81 ردیف) اسناد مورد آنالیز و ارزیابی کارشناسی و قیمت گذاری نهاده شد که از این تعداد 9 مجموعه (44 ردیف) خریداری شد.

طاهری در تشریح این مجموعه ها گفت: این اسناد شامل احکام، عکس، آلبوم قطعات خوشنویسی، آلبوم قطعات کارت پستال، دفاتر سیاقی و تجاری، دفتر یادبود، نقاشی، شعر، لوح فلزی، تصاویر میناتوری، کارت و پاکت از مناطق مختلف کشور می گردد که آنالیز و قیمت گذاری شد.

مدیرکل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد درباره جزئیات تاریخی اسناد خریداری شده اسناد آرشیوی غیر دولتی گفت: طغرا حکم/رقم متعلق به شاهزاده خانلر میرزا (درگذشته 1278 هـ.ق) و ملقب به احتشام الدوله، پسر هفدهم عباس میرزا، جلد دفاتر روزنامه تجارتخانه ثبت اسناد و املاک یزد؛ که این دفاتر در ابتدا و خاتمه، طبق ماده 11 قانون تجارت گواهی و امضاء شرکت ها و ... پلمب دفاتر تجارتی یزد را دارد بخشی از آثار خریداری شده است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از اسناد در مورد موقوفات شهر ری و تجارتخانه ای در قزوین است. اسناد متعلق به موقوفات میرزا عیسی وزیر و موقوفات قریه اندرمانی مزرعه علابن در شهرری است که جاده شاهی دوره هخامنشیان از آن می گذشته است. گمان بر این است که در گذشته نام آن آب اندر میان بوده و به علت داشتن آب فراوان و رونق مالی و اجتماعی یکی از روستاهای مهم شهر ری به شمار می رفته است. موقوفه محمد اندرمان از قدیمی ترین موقوفات شهرستان ری است که شش دانگ روستای اندرمان را در برمی گیرد. سواد دستخط میرزاعیسی وزیر؛ پسر میرزا موسی وزیر تفرشی که پس از فوت پدرش در سال 1282 قمری به جای او به عنوان نایب الحکومه تهران و وزیر و پیشکار کامران میرزا منصوب شد.

طاهری گفت: همچنین اسنادی متعلق به تجارتخانه به نام حاجی محمد تاجر قائنی قزوینی مشهور به ارباب و همچنین اسناد پراکنده ای از منطقه شیراز، اردکان و درجزین است. بخش پایانی مجموعه های خریداری شده، آلبومی حاوی قطعات خوشنویسی از تعدادی از خوشنوسان شهیر ایرانی است؛ از جمله: میرزا محمدحسین سیفی قزوینی (1240-1315خورشیدی) ملقب به عمادُالکُتّاب و از استادان خوشنویسی خط نستعلیق در یک صد سال گذشته بود که پیرو و گسترش دهنده سبک و شیوه خاص میرزای کلهر است. سید حسین میرخانی 1286-1361 از خوشنویسان و نستعلیق نویسان معاصر و از بنیان گذاران انجمن خوشنویسان ایران ، رئیس و استاد ارشد این انجمن و از اساتید صاحب سبک در خط نستعلیق معاصر ایران به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 922

به "ارزیابی و خرید 9 مجموعه اسناد آرشیوی غیردولتی برای حفظ اسناد ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی و خرید 9 مجموعه اسناد آرشیوی غیردولتی برای حفظ اسناد ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید