خیابان ها را با بیدود رکاب بزن

به گزارش مجله نازلارا، چند سالی است که به علت آلودگی هوا در شهرهای بزرگی چون تهران، بحث رواج استفاده از دوچرخه مطرح شده و تا به امروز طرح هایی هم دراین باره ارائه شده است.

خیابان ها را با بیدود رکاب بزن

در میان این طرح ها شاید پیروز ترین طرح سه، چهار سال اخیر را بتوان ترویج استفاده از دوچرخه های اشتراکی بیدود ارائه شده از سوی شرکت دانش بنیان پاک چرخ ایرانیان دانست.

دوچرخه های عمومی هوشمند و نارنجی رنگی که خیلی از شهروندان را دوچرخه سوار کرد. ایده اولیه پیاده سازی این کسب وکار از سال 96 آغاز شد.

مبدا اصلی اش دختری چینی بود که در سال 2014 این کار را راه اندازی کرد و در سال 2018، حدود 2.7 میلیارد دلار شرکتش را فروخت.

مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان به این فکر افتادند که چگونه می توانند این طرح را متناسب با شرایط ایران، بومی سازی نمایند تا احتیاجهای روز جامعه ما را برطرف و حتی مواردی را هم به آن اضافه نمایند.

ایده ترویج استفاده از دوچرخه های هوشمند اشتراکی و حمل و نقل اشتراکی باعث شد غلامحسین قاسمی، رئیس هیأت مدیره و یکی از دو مؤسس و صاحبان شرکت بیدود به همراه رضا باقری که در پی یک کار استارتاپی نو بودند بتوانند به یکی از احتیاجهای مهم شهروندان پاسخ دهند.

آنها در تحقیقاتشان متوجه شدند این ایده، احتیاج مبرم جامعه امروز است و در سال های آینده احتیاجی انکارناپذیر برای تمام شهرهای با تراکم بالای کشور خواهد بود.

لازم به ذکر است فناوری مدیریت هوشمند دوچرخه های اشتراکی به طور کلی در اختیار چهار برند دنیاست که به تمام شهرها و منطقه ها حوزه خود سرویس دهی می نمایند.

قاسمی دارای مدرک دیپلم است و حدود 17 سال در حوزه فراوری پوشاک فعالیت داشته است. او کارآفرین حوزه پوشاک و کیف و کفش محسوب می گردد و شریکش هم سال ها در حوزه خودرو کار نموده است. ایده اولیه فراوری چنین دوچرخه هایی هم از سوی قاسمی مطرح شد و بعد از صحبت های اولیه، آغاز به کار و تحقیق در این زمینه کردند.

آنها از همان روزهای نخست سراغ استادان و دانشجویان دانشگاه هایی مانند علم و صنعت، صنعتی شریف، تربیت مدرس و غیره رفتند و توانستند با دانشجویان و استادان دانشگاهی کار را به خوبی جلو ببرند و بخش تحقیق و توسعه شرکت را تقویت نمایند. آنها در ادامه به تحقیق درباره اینترنت اشیا، قفل هوشمند، حمل ونقل شهری و غیره پرداختند و همین راز بقای این کسب وکار است. رونمایی از نسخه پایلوت دوچرخه ها را هم در دانشگاه تربیت مدرس انجام دادند؛ به طوری که پیش از ورود به تهران، حدود یک ماه دوچرخه ها را در اختیار دانشجویان تربیت مدرس قرار دادند تا رایگان از آنها استفاده نمایند و بتوانند مسائل اولیه سیستم را شناسایی نمایند.

حل مسائل، ما را در برطرف احتیاج کمک کرد

در ادامه شرکت تأسیس شد و ارتباطات با شرکت های خارجی ایجاد و قرار شد بعضی ابزارها را در اختیار آنها قرار دهند تا دستگاه های اولیه ساخته گردد.

هدف اولیه شرکت این بود که ابتدا بتوانند در فراوری اپلیکیشن و قطعات هوشمند این دوچرخه ها خودکفا شوند تا به تنهایی و بدون احتیاج به کشور دیگری بتوانند مسائل احتمالی را برطرف نمایند. از این رو، از همان ابتدا سراغ دانشجویان مقطع دکتری در حوزه الکترونیک و مهندسان حوزه کنترل رفتند تا اطلاعات بیشتری درباره حوزه اینترنت اشیا کسب نمایند.

پس از شناسایی احتیاجها برای فراوری چنین قفلی، فراوری آن آغاز و پس از اتمام، ثبت اختراع و گواهی شرکت دانش بنیان صادر شد.

بنیانگذار این شرکت دانش بنیان می گوید: پیش از ورود به بستر شهر، به این فکر افتادیم اطلاعاتی درباره کنترل دوچرخه ها در سطح شهر کسب کنیم. طی صحبت هایی که با دانشجویان و استادان مرتبط با این حوزه داشتیم، دریافتیم باید پایش 24 ساعته، جی پی اس، مانیتورینگ و ناوگان 24 ساعته داشته باشیم. هرچه جلوتر رفتیم به مسائل بیشتری برخوردیم و یکی یکی آنها را حل کردیم.

فناوری های به کار رفته در بیدود

دوچرخه های بیدود، تاکسی - دوچرخه هایی شامل قفل هوشمند و خود دوچرخه هستند. قفل هوشمند از اجزای مختلفی تشکیل شده است؛ یک قسمت شامل صفحه خورشیدی است که انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل می نماید.

بردهای تعبیه شده داخل آن کار اینترنت اشیا، اطلاع رسانی و ارسال داده را انجام می دهد و یک موتور مکانیکی هم در آن وجود دارد. دوچرخه هم بسیار منحصر به فرد است به طوری که از پیچ های خاصی در ساختار آن استفاده شده که کاملا طراحی شرکت است، پره های متفاوتی دارد و به راحتی با هر پیچ گوشتی باز نمی گردد.

بعلاوه برای این دوچرخه ها لاستیک های منعطف و توپُری طراحی شده که پنچر نمی شوند. در این دوچرخه به جای لقمه ترمز که ممکن است خراب یا تمام گردد، از دیسک استفاده شده است. بعلاوه به جای پره از رینگ استفاده شده و داخل رینگ، لنت ها و ترمزهای دیسکی جاسازی شده اند. دوچرخه کاملا به صورت هوشمند طراحی شده و افراد با قد 120 تا 188 سانتی متر، امکان استفاده از این دوچرخه ها را دارند.

آینده بیدود

قاسمی در ادامه از رونمایی از یک نمونه اسکوتر برقی متعلق به این شرکت خبر می دهد که حدود یک سال و نیم از کار روی آن می گذرد و قرار است به زودی در سطح شهر از آن استفاده گردد. تا به امروز شش نمونه از آن ساخته شده و نسخه نهایی آن تکمیل شده است.

دوچرخه برقی هم محصول دیگری از بیدود است که ماه آینده از آن رونمایی خواهد شد؛ طراحی بسیار خاصی دارد و تمام شیب های تهران را می پیماید و با یک بار شارژ تا 50 کیلومتر حرکت می نماید و برای سفرهای بلندمدت تر استفاده می گردد.

قاسمی درباره رشد و توسعه استفاده از دوچرخه های بیدود می گوید: در سال 96 با 200دوچرخه کار را آغاز کردیم که حالا به 4500 دوچرخه رسیده است. طرح ما این است که تا سال 1405 بالغ بر 40 هزار وسیله نقلیه در تهران داشته باشیم. دو سالی است که به مردم شیراز هم خدمت رسانی می کنیم. بعلاوه برای ورود به رشت، یزد، قزوین و سمنان هم تفاهم نامه امضا نموده ایم و آماده نوشتن پیش قرارداد هستیم. با اصفهان و مشهد هم صحبت هایی نموده ایم.

او ادامه می دهد: در قالب این شرکت دانش بنیان، در حال حاضر حدود 85 نفر فهرست بیمه داریم و به طور مستقیم مشغول به کار شده اند و به طور غیرمستقیم برای 200 نفر شغل ایجاد شده است که در مجموع

285 نفر در قالب این شرکت کار می نمایند. البته تا چهار سال آینده و با توجه به روی کار آمدن محصولات دیگر شرکت، اندازه اشتغال زایی این شرکت به طور مستقیم به 650 نفر خواهد رسید.

از بیدود چطور استفاده کنیم؟

نرم افزار بیدود برای گوشی های اندروید به وسیله گوگل پلی، کافه بازار و وب سایت این شرکت قابل دریافت است. اما به این علت که سیستم عامل iOS نرم افزار بیدود را در اپ استور تحریم نموده، نسخه وب اپلیکیشن بیدود با استفاده از مرورگر بلوفای در دسترس کاربران iOS قرار گرفته است. پس از ثبت نام و پرداخت حق عضویت یک ساله 149 هزار تومانی که بیمه راکب و موکب و شخص ثالث هم شامل آن می گردد، کاربران در ازای هر نیم ساعت استفاده، باید 2900 تومان کرایه سفر را در خاتمه بپردازند. با باز کردن اپلیکیشن، محل قرارگرفتن دوچرخه ها روی نقشه نمایش داده می گردد و کاربر می تواند با پیدا کردن نزدیک ترین دوچرخه، بعد از اسکن QR Code درج شده روی قفل هوشمند وباز کردن قفل، از آن استفاده کند. در سرانجام هم می توانند در هر جایی که بخواهند، دوچرخه را پارک نموده و قفل را ببندند. دوچرخه های بیدود یک محدوده یا پولیگان دارند که در نقشه کاملا معین و به کاربر اطلاع رسانی شده در چه مکان هایی می توانند دوچرخه ها را پارک نمایند و در چه مکان هایی اجازه پارک ندارند.

راه های ارتباط با بیدود

وبسات:bdood.ir

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: bdood.bikes

تلفن: 66915553-021 و 66915554-021

آدرس: تهران، خیابان جمالزاده شمالی، پلاک 520، طبقه اول

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1152

به "خیابان ها را با بیدود رکاب بزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان ها را با بیدود رکاب بزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید