امضای تفاهم نامه همکاری بنیاد سعدی با دانشگاه هانکوک کره جنوبی

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگاران (ایبنا)، در جلسه امضای این تفاهم نامه که در محل بنیاد سعدی برگزار گردید، معاونان و کارشناسان بنیاد، نماینده و استادان گروه مطالعات ایران شناسی و زبان فارسی دانشگاه هانکوک و استاد زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند.

امضای تفاهم نامه همکاری بنیاد سعدی با دانشگاه هانکوک کره جنوبی

در ابتدای این جلسه، شهروز فلاحت پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی، نقش مهمی در توسعه همکاری های دوجانبه دو کشور دارد، گفت: ایران کشوری با تنوع فرهنگی بالاست و در کنار آن گویش ها و زبان های محلی متنوعی در نقاط مختلف کشور ما به چشم می خورد که همگی زیر چتر زبان ملی فارسی به یکدیگر پیوند خورده اند.

وی ادامه داد: مطمئن ترین روش آشنایی با جامعه و فرهنگ ایران برای مردمان کره از مسیر زبان فارسی است؛ چرا که این زبان به میراث فرهنگی غنی این کشور یعنی ادبیات فارسی مرتبط می گردد و از دریچه این ادبیات، مردم کره می توانند ایران را از زمان تاریخ کهن تا ایران امروز به خوبی بشناسند.

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی با اشاره به پرچم کشور کره جنوبی و نقش و نشانه های روی آن، به تفسیر معانی هر یک از این نشانه ها پرداخت و گفت: معنی هر یک از این نقش ها در تاریخ مکتوب ایران وجود دارد و این مورد به خوبی نشان می دهد که زبان فارسی پل ارتباطی برای راه یابی مردم کره به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور است.

فلاحت پیشه بعلاوه مکتوبات تازه موجود در ایران امروز در حوزه های مختلف از جمله حوزه ادبیات معاصر، مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را منبع مهم شناخت دقیق و صحیح از ایران امروز برای مردم کره دانست.

وی ضمن معرفی فعالیت های بنیاد سعدی و اشاره به تشابه این فعالیت ها به بنیاد کره در کشور کره جنوبی، بر استفاده از ظرفیت های همکاری های دو سویه و فعالیت های تخصصی بنیاد سعدی برای ترویج و آموزش زبان فارسی در دنیا بویژه کشور کره جنوبی تأکید کرد.

در ادامه، امیر احمدی، مدیر آموزش بنیاد سعدی ضمن اعلام آمادگی بنیاد برای اجرای این تفاهم نامه، برگزاری دوره های دانش افزایی (تربیت مدرس) ویژه دانشگاه هانکوک کره، دوره های مترجمی زبان فارسی، دوره های بازرگانی زبان فارسی، سمینارها و همایش های مشترک، فراوری کتاب فارسی بازرگانی ویژه تجار کره ای، فراوری کتاب های دانشگاهی ویژه ایران شناسی و…، تهیه پیکره زبان فارسی دانشجویان کره ای و تسهیل امور ویزا، اقامت و… را از جمله موارد مهم در این تفاهم نامه عنوان نمود.

در این نشست، سارا کواک، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هانکوک با بیان اینکه جلسه امروز فرصت مبارکی برای گروه فارسی دانشگاه هانکوک است که از تجربه آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی بیشترین بهره را ببرد، عنوان نمود: یکی از نکات مهم در آموزش زبان، انتقال فرهنگ است و زبان آموزی باعث می گردد کشورها به فهم مشترک فرهنگی دست یابند.

وی ادامه داد: دولت کره، پنج زبان را به عنوان زبان های استراتژیک انتخاب نموده که یکی از آن زبان ها، زبان فارسی است. تعداد استادان گروه بسیار کم است و ما در برنامه ریزی و منابع احتیاج به یاری بنیاد سعدی داریم.

کیم، دیگر استاد زبان و و ادبیات فارسی دانشگاه هانکوک نیز در این جلسه گفت: معتقد هستم با امضای این تفاهم نامه دانشجویان ما فرصت بهتری برای آموزش زبان فارسی پیدا می نمایند.

در خاتمه این نشست، مزدک بلوری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی مواردی از جمله برگزاری دوره های تربیت مدرس، بحث اشتغال فارسی آموزان و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه هانکوک کره را اقدامات مؤثر در جهت تقویت همکاری های دوجانبه برشمرد.

لازم به ذکر است، برگزاری سمینارهای مشترک، سمپوزیوم ها و سایر جلسات پژوهشی، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک در زمینه زبان شناسی و آموزش زبان فارسی، تبادل اسناد و مواد پژوهشی در زمینه های آموزش زبان فارسی، تبادل پرسنل پژوهشی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی پیشرفته، توسعه استانداردهای یادگیری زبان و چارچوب برنامه درسی، توسعه یک آزمون استاندارد مهارت زبان خارجی، تدوین برنامه درسی و مواد آموزشی برای دوره زبان خارجی در دانشگاه و توسعه برنامه های زبان آکادمیک ویژه برای دانش آموزان دانشگاه، به عنوان اهداف این تفاهم نامه قید شده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1710

به "امضای تفاهم نامه همکاری بنیاد سعدی با دانشگاه هانکوک کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه همکاری بنیاد سعدی با دانشگاه هانکوک کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید