محور اخبار و رویدادهای کودک و نوجوان این هفته: نقش اساسی بچه ها و نوجوانان در فرهنگ سازی!

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، در هفته ای که گذشت مناسبت های موجود در تقویم ما را به سمت یادآوری های ارزشمندی سوق دادند: یادآوری جایگاه مهم پاکبانان، آثار ماندگار شاعر مشهور حوزه کودک و فراوری کتابی درباره شهید مصطفی چمران ویژه بچه ها. بعلاوه کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نشستی رسانه ای با حضور خبرنگاران حوزه فرهنگ برگزار کرد و برنامه های تابستانی خود در زمینه های مختلف را تشریح کرد. منتخب اخبار این هفته در ادامه آمده است:

محور اخبار و رویدادهای کودک و نوجوان این هفته: نقش اساسی بچه ها و نوجوانان در فرهنگ سازی!

از سوی انتشارات مهرک روانه بازار نشر شد؛ تقویت خودباوری در کوهیار

در نشستی رسانه ای با حضور مدیرعامل کانون؛ برنامه های تابستانی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اعلام شد

کتاب های پروانه (واحد کودک ونوجوان به نشر) منتشر کرد؛ روایتی از زیبایی های بخشش برای بچه ها در کتاب خوشه طلایی

رئیس بیست وپنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی: در گذر زمان شخصیت پردازی عروسک آقار تکمیل خواهد شد

در کانون پرورش فکری برگزار گردید؛ رونمایی از کتاب بازی شادی خلاقیت

همزمان با سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران؛ من مصطفی چمران هستم: مرد روزهای سخت منتشر شد

به کوشش انتشارات راه یار؛ چهل قُلپ کار منتشر شد/ 40 داستان از نوجوانان و اولین عایدی زندگی شان

به مناسبت یکم تیرماه، سالروز تولد شکوه قنام نیا؛ شعر را مانند شیر مادر قطره قطره به دهان کودک بریزیم

گفت وگوهای این هفته سرویس کودک و نوجوان مثل هر هفته سوژه های مختلفی را دنبال کرد؛ اما نکته ای که بیش از هر زمان دیگری به ما گوشزد شد، مهم دانستن خودِ بچه ها و نوجوانان برای ایجاد تغییر در هر وضعیتی بود: از مسئله ای درونی و روبروه با یک احساس ناخوشایند تا اثرگذاری اجتماعی. منتخب گفت وگوهای هفته به شرح زیر است:

مترجم کتاب رودخانه در گفت وگو با ایبنا عنوان نمود؛ بچه های که احساسات خود را می شناسند کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند

سمیه حیدری، مترجم کتاب رودخانه معتقد است: از نظر روان شناختی، برترین راه برای شناخت احساسات در بچه ها این است که احساسات، عواطف و تمایلات را با شخصیت های کتاب یا کارتون برایشان شرح دهیم؛ چرا که بچه های که احساسات خودشان را می شناسند، کمتر دچار کج خلقی و پرخاش می شوند و کمتر مخالفت می نمایند و بهتر می توانند با مسائل شان کنار بیایند یا با آنها مقابله نمایند.

مدیرمسئول انتشارات پیغام مشرق در گفت وگو با ایبنا: کتاب حمام مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه کتابخوانی در بچه هاست

تهمینه کرمانی، مدیرمسئول انتشارات پیغام مشرق درباره هدف فراوری کتاب حمام گفت: کودک باید بتواند کتاب را در دست بگیرد، آن را ورق بزند و با کتاب فیزیکی آشنا گردد. این کتاب ها مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه در بچه هاست که وقتی بزرگ تر می شوند هیجان و انگیزه بیشتری برای کتاب و کتابخوانی داشته باشند.

نویسنده کتاب کوچه را ما جارو می کنیم در گفت وگو با ایبنا: بچه ها می توانند نقش اساسی در ترویج فرهنگ پاکیزگیِ محله و شهر داشته باشند

علی الله سلیمی، نویسنده کتاب کوچه را ما جارو می کنیم گفت: بچه ها با رعایت پاکیزگی در شهر، می توانند این رفتار را در وجود خود نهادینه نمایند و با این عمل صحیح شهروندی، علاوه بر یاری به پاکبانان در تمیز نگه داشتن شهر، نقش اساسی در ترویج فرهنگ پاکیزگی در محله و شهر داشته باشند.

نویسنده کتاب آزاده کارآگاه می گردد در گفت وگو با ایبنا اعلام کرد؛ دغدغه نوشتن درباره پیشرفت های علمی کشور همواره با من بود

نورالهدی ماه پری، نویسنده کتاب آزاده کارآگاه می گردد گفت: من مادری بودم که همواره کوشش می کردم بچه ها را از مسائل روز دور نگه ندارم و درباره خیلی از موضوعات با آنها صحبت می کردم. به این علت، متوجه شدم مسئله ای که برای مخاطب کودک و نوجوان مفقود بوده و از آن غفلت شده، پیشرفت علمی در کشور بوده است.

چالش های تألیف ادبیات نوجوان-8/ کتاب های ترجمه در درازمدت ذائقه بچه ها و نوجوانان ایرانی و فرهنگ آنها را تغییر می دهند

سیده عذرا موسوی، نویسنده ادبیات داستانی معتقد است که پر شدن کتابفروشی ها و کتابخانه های کشور از آثار ترجمه ای باعث از دست رفتن سرمایه ها می گردد؛ بنابراین هر نویسنده و شاعری که توانایی خلق اثر ارزشمند و مناسب بچه ها و نوجوانان را دارد، باید در این زمینه کوشش کند.

مترجم رمان رهبر گرگ ها در گفت وگو با ایبنا اعلام کرد؛ مطالعه ادبیات کلاسیک مثل آموختن الفبای دنیای ادبی است

نازنین عرب، مترجم رمان رهبر گرگ ها معتقد است که مطالعه و آشنایی با ادبیات کلاسیک می تواند مثل الفبا و لزوم یادگیری آن تلقی گردد. چطور برای دانش اندوزی باید از آموختن الفبا آغاز کرد؛ برای آشنایی با رمان و رمان نویسی و برای کشف دنیای ادبیات نیز ضروری است تا حدی با ادبیات کلاسیک آشنا بود.

مسئول واحد هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان: روزهای داغ کتاب بازی در پیش است

مسئول واحد هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان از برنامه های این واحد گفت: در نیمه دوم تیرماه قرار است سامانه ای را برای کتاب بازی توسعه دهیم تا تبدیل به یک پلتفرم جامع برای پویش های کتاب مبتنی بر گیمیفیکیشن گردد.

مطبوعات کودک و نوجوان- 2/ حوزه کودک و نوجوان بسیار مهم تر از دیگر حوزه های علوم انسانی است

سردبیر مجله علمی تخصصی مطالعات ادبیات کودک معتقد است که ما باید حوزه های نرم افزاری و فکر و پژوهش را هم سطح ببینیم و فراوری یک اثر مفید و حرفه ای را صرفا تهیه یک مقاله فنی مهندسی یا پزشکی ندانیم؛ چرا که پرداختن به روح، اندیشه و روان انسان ها بویژه بچه ها و نوجوانان بسیار مهم تر است.

ادبیات کودک و نوجوان دنیا-2/ آیا باید کودکی داشته باشیم که فقط از زندگی لذت ببرد؟

نسیم یوسفی، مترجم کتاب کودک نام من بی حوصلگی است گفت: والدین بسیاری را دیده ایم که می گویند تنها هدف زندگی شان این است که همواره حال کودک شان خوب باشد؛ اما درواقع کودک در سال های نخست زندگی با غم و اندوه روبرو می گردد بدون آنکه ریشه های آن را بشناسد. این کتاب مهارت افزایی می نماید و به شکل کاملا خلاقانه مهار افسردگی را به خواننده آموزش می دهد.

منتخب یادداشت ها و معرفی کتاب های کودک و نوجوان هفته آخر خردادماه نیز در ادامه درج شده است:

کتاب های خانوادگی-1/ ماجراهای خانواده ای کوچک و فقیر اما شاد

اگر بخواهیم اهمیت خانواده را فقط به شیوه علمی یا توصیه گونه و نصیحت طور بیان کنیم احتمالا حتی بزرگسالان هم رغبت نمی نمایند گوش دهند یا بخوانند؛ پس دیگر از بچه ها و نوجوانان نباید انتظارهای ماورائی داشته باشیم برای درک مفهوم و ارزش خانواده. بنابراین همان طور که اشاره شد بهتر است برویم به سراغ ادبیات: این دنیای ساده نماینده همه چیز!

یادداشت؛ شاخه ای کوچک از امید

امید در داستان کوچک و مجذوب کننده دره آسیاب در اوج ناامیدی در حاشیه ها خفته است؛ آنجا گویی هنوز رویا و خیال هست.

کتاب و مدرسه-1/ پسر کاملا تازه چالشی بزرگ برای بچه های معمولی مدرسه!

تجربه ای که دانش آموز ایرانی در مدرسه کسب می نماید با تجربه دانش آموز هلندی یا اهل کره جنوبی فرق خواهد نمود؛ اما با وجود این تفاوت ها، یک نقطه مشترک بزرگ وجود دارد بین همه مدرسه های دنیا؛ اینکه ماجراهایشان مجذوب کننده، تعریف کردنی و خواندنی است. ما می خواهیم روزهای شنبه به سراغ کتاب و مدرسه برویم و از این ماجراها پرده برداریم. پیشنهاد مطالعه امروز ما داستانی به قلم دیوید آلموند است با حال وهوای مدرسه و دانش آموزان و یک شاگرد کاملا تازه!

به مناسبت روز دنیای پیک نیک؛ بازی های محلی ایرانی؛ فرصتی برای بودن در کنار خانواده

بچه ها و نوجوانان همان قدر که به تعلیم و تربیت نیاز دارند، نیازمند سرگرمی و بازی هم هستند. امروز روز دنیای پیک نیک است و برترین زمان برای یادگیری چند بازی محلی ایرانی که بتوانیم در گردش های خانوادگی انجام دهیم و از بودن در کنار هم بیشتر لذت ببریم.

پژوهش کودک و نوجوان-1/ داستان فانتزی کودک را حرفه ای تر بنویسید

برای ماندگار شدن در ادبیات کودک و نوجوان و نگارش کتاب هایی که مخاطب بخواند، بفهمد، درباره اش حرف بزند و به دیگران معرفی اش کند باید ساختار و قوانین و بایدها و نبایدهای این عرصه را شناخت تا طی مسیر ساده تر و حرفه ای تر پیش برود.

تئاتر و سینمای کودک و نوجوان-2/ در جست وجوی خانه

مهم نیست خانه شما کجاست. مهم آن است که خانواده شما کجا هستند! خانه، خانواده را نمی سازد؛ بلکه این خانواده است که به خانه معنا می دهد. کودکی هم که مخاطب کتاب یا انیمیشن پسرک، موش کور، روباه و اسب است حالا بعد از تماشا انیمیشن یا خواندن کتابش می تواند معنای آن را بفهمد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 تیر 1402 بروزرسانی: 2 تیر 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1697

به "محور اخبار و رویدادهای کودک و نوجوان این هفته: نقش اساسی بچه ها و نوجوانان در فرهنگ سازی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محور اخبار و رویدادهای کودک و نوجوان این هفته: نقش اساسی بچه ها و نوجوانان در فرهنگ سازی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید