یکسان سازی فونت ها بزرگترین اشتباه است

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ، امروز 22اردیبهشت در غرفه کتاب آرا نمایشگاه کتاب 1402 کارگاه فونت و نشر به میزبانی کاظم طلایی و تدریس حجت نورالهی و جمشید کاظمی برگزار می گردد. موضوع این کارگاه کاربرد امروزی فونت در صنعت نشر است. فونت ها از نکات ریز و جزئی هستند که شاید در نگاه اول آنچنان اهمیتی نداشته باشند ولی در بطن ماجرا بسیار به فروش کتاب و رشد کیفی آن یاری می نمایند. در این نشست، اساتید به تبیین انواع فونت و راهکارهای استفاده از آن می پردازند.

یکسان سازی فونت ها بزرگترین اشتباه است

حجت نورالهی درباره این نشست می گوید: هر قدم و حرکتی به هر حال مؤثر و مفید است. مخصوصاً سیستم امروزی که خود را درگیر جریان فونت تازه نمی داند. در چهارپنج سال اخیر اتفاقات بسیاری اتفاق افتاده که تداوم آن می تواند یاری بسیاری به این عرصه کند. ما نهالی را می کاریم و صدها و هزاران بار به آن آب می دهیم. این آب دادن است که آن نهال را به درخت تبدیل می نماید. این سلسله نشست ها دقیقاً همان آب دادن است. طراحان تایپ چالش های بسیاری دارند.

مدرس کارگاه کاربرد امروزی فونت در صنعت نشر توضیح داد: اول از همه ما آموزش مدونی نداریم برای طراحی تایپ و همه اطلاعات در این زمینه تجربی هستند. این دوربودن از فضای آموزش آکادمیک و بین المللی مشکل ساز است. بحث دیگر سفارش دهنده ها هستند که دقیق نمی دانند چه می خواهند. افراد سفارش دهنده، به طراح گرافیک و تایپ این دید و نما را می دهند که دقیق چه می خواهند و نبود این فهم دردسرساز خواهد بود. چیزی که امروز در تایپ می بینیم.

وی اضافه نمود: یکسان سازی فونت ها بزرگ ترین اشتباه است. برخی فونت ها برای رمان طراحی شده اند، برخی برای کتاب های تاریخی، برخی برای کتاب های آموزشی. نمی توان انتظار داشت زبان واحدی را برای کتاب در نظر بگیریم. حتی هر ناشر که در چند زمینه کار می نماید، بهتر است که از چند سبک تایپ استفاده کند. ما امروزه در فونت لوتوس گیر نموده ایم. البته فونت لوتوس خوب است اما اینکه همواره به این روش پیش برویم آزاردهنده خواهد بود.

نورالهی ادامه داد: من در این نشست می خواهم برخی چالش ها را آنالیز کنم. ما در این سال ها در حال استفاده از فونت هایی هستیم که از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 استفاده می کنیم، فونت هایی مثل لوتوس یا فونت سری بی.

من فکر می کنم ما مقداری در قضیه کاربردهای طراحی تایپ و چیزی که می تواند تنوع و انحرافی به تایپوگرافی ایجاد کند، کم کاری نموده ایم.

غرفه کتاب آرا در نمایشگاه کتاب 1402 هر روز در دو نوبت صبح و عصر به برگزاری نشست های تخصصی فراوری کتاب می پردازد. در نوبت عصر امروز نشست فونت، از طراحی تا کاربرد با حضور همین اساتید برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1678

به "یکسان سازی فونت ها بزرگترین اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکسان سازی فونت ها بزرگترین اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید