با انواع شغل های شیفت شب آشنا شوید

به گزارش مجله نازلارا، اغلب افراد صبح زود از خواب بیدار می شوند تا به موقع در محل کار خود حاضر باشند، اما در همین ساعات ابتدایی صبح، بعضی افراد به تازگی از محل کار خود برمی گردند و به خانه می فرایند تا خستگی کار را از تن درنمایند. این افراد در واقع شب کار یا شیفت شب هستند؛ کسانی که به علت شرایط شغلی خود، باید بعضی از شیفت های کاری را در شب سپری نمایند. احتمالا این افراد را در خانواده و اقوام خود دیده اید؛ در ادامه، با انواع شغل های شیفت شب و مزایا و معایب آنها آشنا می شویم.

با انواع شغل های شیفت شب آشنا شوید

دسته بندی شغل های شیفت شب

شغل هایی که در آن ها کارگران یا کارمندان باید ساعاتی از شب را هم مشغول کار باشند، تنوع بالایی دارد. اما می توانیم بیشتر آن ها را در دسته بندی شغل های خدماتی و فراوریی جای دهیم. برای مثال نگهبانان، پرستاران، کارکنان خانه های سالمندان و رانندگان اتوبوس های بین شهری و افرادی این چنین خدماتی را به مردم ارائه می نمایند که لازم است در شب ها بر سر کار خود حاضر شوند.

از سویی افرادی که در کارخانه ها و کارگاه های فراوریی کار می نمایند یا در میدان های میوه و تره بار و رستوران های بیرون بر مشغول به کار هستند در دسته شغل های شبانه فراوریی فعالیت می نمایند.

انواع شغل شیفت شب

می توانیم شب کاری را به دو نوع مهم تقسیم بندی کنیم:

- شب کاری نوبتی: در این نوع از شب کاری چند فرد به صورتی گردشی و فقط برای چند شیفت در هفته شب ها کار خواهند کرد.

- شب کاری دائم: که در آن یک فرد برای هرشب در سر کار خود حاضر می گردد. حقوق این افراد طبق قانون کار باید 35 درصد بیشتر از افراد روزکار در همان شغل باشد.

معرفی چند نمونه از انواع مشاغل شیفت شب

کار کردن در شب، برای برخی افراد غیرممکن است، چراکه نمی توانند از ساعت خواب خود بگذرند و سختی آن را تحمل نمایند. اما برخی دیگر از افراد با شغل های شیفت شب مسئله ای ندارند و به وظایف خود رسیدگی می نمایند. مشاغلی که شیفت شب دارند، مختلف هستند و شرایط متفاوتی هم دارند. برخی از این مشاغل شامل موارد زیر هستند

  • آتش نشانی

یکی از مشاغلی که حضور و فعالیت آن در هر بیست وچهار ساعت شبانه روز ضروری و مهم است، آتش نشانی بوده که شغل بسیار حیاتی و مهمی است. مگر می گردد که آتش نشانی فقط در ساعات اداری و روز فعال باشد؟ حادثه هیچ وقت از قبل خبر نمی کند و در هر ساعتی امکان رخ دادن آن وجود دارد. به همین خاطر، آتش نشانان باید شیفت شب را هم به خوبی انجام دهند.

شیفت های آتش نشان ها به صورت 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت است. پس تعدادی از ساعات یک روز کاری برای آتش نشانان در ساعت شب است. در طول این ساعات آتش نشان ها موظف هستند بیدار و هشیار باشند تا در صورت بروز حادثه سریعاً به محل اعزام شوند. در قرارداد کاری آتش نشان ها حق شیفت جداگانه ای برای ساعات شب تعریف نشده است. پس اگر حداقل حقوق یک آتش نشان 3 میلیون در ماه باشد، حضور در ساعات شب در افزایش این اندازه حقوق تأثیری نخواهد داشت.

  • پرستاران و پرسنل بیمارستان

بیمارستان یکی دیگر از مکان هایی است که فعالیت آن به صورت شبانه روزی است و چرخ آن نباید هیچ گاه از حرکت باز بماند. چراکه این بخش با جان و سلامتی افراد ارتباط دارد و باید به صورت مداوم به فعالیت بپردازد. به همین خاطر، پرستاران و پرسنل بیمارستان ها باید در شیفت شب هم فعالیت نمایند.

مطابق قانون کار یک پرستار در هفته موظف به انجام 44 ساعت کار است. البته بسته به سختی کار، سابقه خدمت و مواردی این چنین تا 8 ساعت کسری کار در هفته نیز به پرستاران مختلف تعلق می گیرد. البته باید توجه داشت که تعداد ساعات شیفت کاری یک پرستار بسته به مرکز در حال خدمتش و کمبود یا عدم کمبود نیرو، می تواند بیشتر هم بگردد. باید درنظر داشت هر شیفت شب برای پرستاران برابر با 19 ساعت از 44 ساعت کارکرد هفتگی محاسبه می گردد.

حدود عایدی پرستاران در ایران 5 میلیون تومان در ماه است و این مبلغ ممکن است بر اساس اضافه کاری در شیفت شب یا روز بیشتر گردد.

برترین آگهی های استخدام پرستار برای شیفت شب را ببینید

  • نگهبانی و حراست

ساختمان ها و مراکز دولتی، خصوصی، ساختمان های مهم اداری، ساختمان های تجاری و مسکونی به نگهبانی و مراقبت احتیاج دارند. به همین خاطر، افرادی به عنوان نگهبان باید به صورت بیست و چهار ساعته وظیفه خود را در این پست انجام دهند. این شغل به افرادی امین و مورد اعتماد احتیاج دارد که به خوبی وظیفه خود را انجام دهند و از مال و جان افراد مراقبت نمایند. افراد تحت شیفت های مختلف، این وظیفه را هرچند ساعت یکبار به یکدیگر محول می نمایند اما مهم است که در شب ها نیز نگهبانان در پست های خود حاضر باشند.

شیفت های نگهبانان می توانند به صورت 24/48 باشند یعنی فرد 24 ساعت در محل کار حاضر بوده و 48 ساعت آزاد باشد. در روش دیگر هر یک از نگهبانان در ساعات مشخصی از روز و شب سر کار می آیند و پس از آن به صورت دوره ای جایشان را عوض می نمایند. میانگین عایدی نگهبانان بسته به محل نگهبانی و ساعات آن فرق دارد و حضور در شیفت های شب معمولاً در آن تأثیری ندارد.

برترین آگهی های استخدام نگهبان را ببینید

  • نیروی انتظامی

نیروی انتظامی به عنوان نهادی که وظیفه برقراری امنیت و آرامش را در سطح شهر دارد، باید به طور مداوم به فعالیت بپردازد؛ بنابراین در دسته شغل های مهمی است که برای خدمت به مردم و جلوگیری از بروز جرم، شیفت شب هم دارد.

تعداد و نوع شیفت های مامورین نیروی انتظامی بسته به شهر و سازمان محل خدمت آنان فرق دارد. یک مامور پلیس می تواند به صورت شیفت های 24/48 مشغول به کار باشد یا به صورت 15 روز کار 15 روز استراحت خدمت نماید. عایدی کارکنان نیروی انتظامی نیز به همین روش فرق دارد.

  • کارمندان و کارکنان صداوسیما

در هر ساعت از شبانه روز که تلویزیون یا رادیو را روشن کنید، برنامه هایی در حال پخش هستند؛ بسیاری از برنامه هایی که در طول شب پخش می شوند، از قبل ضبط شده اند و زنده نیستند اما برخی برنامه ها، مانند برنامه های مخصوص سحر در ماه مبارک رمضان یا برنامه های مربوط به شب های احیا، به صورت زنده اجرا می شوند. بعلاوه در زمان پخش برنامه های ضبط شده، بخشی از نیروهای فنی و ناظران کیفی مشغول کارند. به همین خاطر، در صداسیما هم دسته بندی هایی برای شغل های شیفت شب وجود دارد. مقدار عایدی هر کدام از این دسته ها بسته به نوع فعالیت و سختی کارشان فرق دارد.

برترین آگهی های استخدام در حوزه هنر و رسانه را ببینید

  • کنترل نماینده ترافیک هوایی

با توجه به اینکه پروازها در هر ساعتی از شبانه روز انجام می شوند، افرادی که وظیفه کنترل ترافیک هوایی را دارند، باید خطوط هوایی را به صورت مداوم آنالیز و کنترل نمایند. بعلاوه خلبانان و مهمانداران هواپیما هم با توجه به فعالیت شبانه روی خطوط هوایی، باید شیفت شبانه را هم انجام دهند تا مسافران به سلامت به مقصد خود برسند.

افرادی که کنترل ترافیک هوایی را بر عهده دارند معمولاً در شیفت های منظم بر سر کار می فرایند اما مهمانداران و خلبانان بسته به احتیاج شرکت محل کار خود، در شیفت شب و روز فعالیت خواهند کرد. حقوق هر کدام از این مشاغل نیز به شرکت محل کار و ساعات آن ها بستگی دارد

  • کارگران و کارکنان کارخانه ها

افرادی که در کارخانه های فراوریی فعالیت می نمایند، باید به صورت شبانه روزی فعالیت نمایند و بر فراوری و فعالیت دستگاه های موجود در کارخانه نظارت داشته باشند. بنابراین کار در کارخانه می تواند یکی از شغل های شیفت شب به حساب بیاید. دلیل وجود شیفت شب در کارخانه ها، بالا بردن بهره وری و استفاده حدبیشتری از دستگاه ها است. همانطور که گفتیم کار در کارخانه ها اگر به صورت شب کاری دائم باشد عایدیی حدود 35 درصد بیشتر از افراد روزکار دارد.

  • داروخانه های شبانه روزی

احتیاج به دارو در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است اتفاق بیفتد. به همین خاطر، اغلب داروخانه ها به صورت شبانه روزی فعالیت می نمایند تا اگر در طول ساعات شب فردی به صورت اضطراری به دارو احتیاج داشت به راحتی بتواند آن را پیدا کند. معمولاً افراد در داروخانه های شبانه روزی به صورت شب کاری نوبتی فعالیت می نمایند و این امر در افزایش حقوق ثابت آن ها نقشی ندارد.

  • رانندگان اتوبوس و کامیون

حتماً برای شما پیش آمده که شبانه به مکان دیگری سفر کنید. برای همین متوجه شده اید که رانندگان اتوبوس هم به صورت شبانه روزی فعالیت می نمایند. بعلاوه رانندگان کامیون ها به این دلیل که به حمل ونقل بارهای سنگین در بین شهرها می پردازند، معمولاً در ساعاتی از شب به رانندگی مشغول هستند. شب کاری برای رانندگان این مزیت را دارد که از ترافیک های سنگین در امان هستند.

انتخاب زمان کار رانندگان اتوبوس ها بسته به احتیاج شرکت آن ها است و عایدی آن ها معمولاً در سرویس های شب و روز یکسان است. مقدار عایدی رانندگان اتوبوس و کامیون نیز بسته به نوع شرکت استخدامی آن ها و راستا و سختی کارشان فرق دارد

برترین آگهی های استخدام در حوزه حمل و نقل را ببینید

  • رستوران های بین راهی

برای رانندگان اتوبوس ها و کامیون ها، بعلاوه افرادی که شبانه در جاده ها تردد می نمایند، وجود و فعالیت رستوران های بین راهی بسیار لازم است. چراکه رانندگان در این رستوران ها کمی استراحت می نمایند و با خوردن غذا انرژی می گیرند تا به ادامه راستا خود بپردازند. پس بیشتر رستوران های بین راهی ترجیح می دهند تا در شیفت شب هم خدمات ارائه نمایند. در هر رستوران بین راهی برای افراد حقوق مختلفی در نظر گرفته می گردد و معمولاً حضور در شیفت شب تأثیری در این حقوق ندارد. البته این امر بستگی به نوع قرار داد ابتدایی بین کارگر و کارفرما نیز دارد

  • افراد مشغول در پذیرش هتل و مهمانسرا

افرادی که به شهر دیگری سفر می نمایند، ممکن است شبانه به مقصد خود برسند. برای همین نیمه شب به هتل و مهمانسرایی که رزرو نموده اند مراجعه می نمایند. به همین خاطر، افرادی که وظیفه پذیرش مهمانان در هتل را دارند، باید شیفت شبانه را هم انجام دهند. حال این شیف به صورت شب کاری دائم باشد یا به صورت گردشی بین افراد جابه جا گردد.

شیفت شب چه مزایایی دارد؟

  • حقوق بیشتر
  • رقابت و تنش شغلی کمتر
  • رفت و آمد راحت تر به دلیل ترافیک کمتر
  • داشتن زمان آزاد در طول روز
  • حجم کار و چالش های کاری کمتر

شیفت شب چه معایبی دارد؟

  • اختلال در ساعت خواب
  • بروز مشکلاتی در سلامتی افراد به دلیل به هم خوردن ساعت خواب
  • کاهش ایمنی به دلیل خواب آلودگی
  • خستگی و کمبود انگیزه برای فعالیت

جمع بندی

در این مطلب از وبلاگ خبرنگاران به معرفی انواع مشاغلی که دارای شیفت شب هستند پرداختیم. گفتیم که عایدی کار در شیفت شب به نوع آن (دائمی یا نوبتی بودن) بستگی دارد و نوع قرارداد و آن نیز در این مقدار حقوق تأثیرگذار هستند.

شما چه تجربه ای از کار کردن در شیفت شب دارید؟ آیا مزایای آن نسبت به معایبش برای شما بیشتر بوده است؟ اگر در پی استخدام در شغل شیفت شب هستید می توانید به بخش استخدام خبرنگاران مراجعه کنید.

برترین آگهی های استخدام برای شغل های شیفت شب را ببینید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1542

به "با انواع شغل های شیفت شب آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با انواع شغل های شیفت شب آشنا شوید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع شغل های شیفت شب آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید