توصیه های یک استاد مشاوره درباره برخورد با قربانیان تجاوز

به گزارش مجله نازلارا، خبرنگاران/خوزستان با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه و ارزش بودن آبرو در فرهنگ شرقی، بسیاری از افرادی که قربانی تجاوز می شوند ممکن است تا خاتمه عمر از تجربه تلخ خود صحبتی به میان نیاورند و از طرفی شخص متجاوز هیچ گاه به سزای عمل خود نرسد و چه بسا به کار خود ادامه دهد و افراد بسیاری را قربانی کند.

توصیه های یک استاد مشاوره درباره برخورد با قربانیان تجاوز

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، عمدتا افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند به دلایل فرهنگی و عدم حمایت جامعه، این درد را مانند یک راز درون خود نگه می دارند و برای سال های طولانی مجبور به حمل آسیب های روحی عمیقی می شوند که طبیعتا فرد را دچار مسائل مختلفی از جمله افسردگی، اقدام به خودکشی، بی میلی به ازدواج، اختلال در روابط زناشویی و ... می نماید.

ذبیح اله عباسپور عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: تجاوز جنسی یکی از شدیدترین رفتارها و آزارهای جنسی است، زمانی که فردی بدون خواست و اراده دیگری به حریم فیزیکی وی نزدیک می گردد، تجاوز انجام داده است. این پدیده در همه جای دنیا رخ می دهد و به نظر می آید که در بیشتر موارد تجاوزهای جنسی، مردان به زنان تجاوز می نمایند.

تاثیر فرهنگ جامعه در شیوع آسیب اجتماعی تجاوز

وی اضافه کرد: وقوع تجاوز جنسی ممکن است فراگیر باشد و در این زمینه، فرهنگ و جامعه در شیوع آن تاثیر بسزایی دارد. باید دید که در یک جامعه چه قوانین بازدارنده ای وجود دارد؟ به عنوان مثال در کشور ما اتوبوس های عمومی را به دو بخش خانم ها و آقایان تقسیم نموده اند که این عامل می تواند بازدارنده باشد و تماس فیزیکی بین زن و مرد را به حداقل برساند.

این استاد مشاوره گفت: برای اینکه تجاوزهای جنسی در جامعه رخ ندهند باید آنالیز کرد که قوانین جزایی برای شخص متجاوزگر چیست؟ برداشت مردم نسبت به این مساله چیست؟ جامعه برای برطرف احتیاجهای عادی افراد چه امکاناتی در نظر گرفته است؟ برطرف نشدن احتیاجهای طبیعی یک فرد ممکن است فرد را به سمت تجاوز سوق دهد اما یک شخص نباید برای برطرف احتیاج جنسی دست به تجاوز بزند. باید به این موضوع توجه کرد که بسیاری از جوانان به سن تجرد رسیده اند و ممکن است هیچ گاه ازدواج ننمایند، بنابراین متولیان باید به این موضوع توجه نمایند.

پنهان ماندن آسیب به دلیل حفظ آبرو

عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام کرد: هنجارهایی که به عنوان ارزش و بی ارزش در یک جامعه تعریف می شوند؛ مانند ناموس و آبرو می توانند در رفتارهای جنسی و تجاوزها تاثیرگذار باشند. بسیاری از تجاوزها توسط افراد نزدیک و خویشاوندان اتفاق می افتد اما به دلیل مساله آبروداری پوشیده شده و پنهان می ماند که این باعث تکرار تجاوز می گردد و احتمالا این مساله خود می تواند انگیزه ای برای فرد متجاوزگر برای انجام تجاوزهای بعدی باشد.

نقش رسانه ها و آموزش و پرورش در این آسیب اجتماعی

عباسپور با اشاره به اهمیت آموزش افراد در کاهش تجاوز گفت: باید رسانه ها و آموزش و پرورش فرهنگ سازی نمایند و به افراد در مورد حق و حقوق، رفتار جنسی و آزارهای جنسی آموزش دهند. به عنوان مثال بسیاری ممکن است متلک انداختن به خانم ها در مکان های عمومی را بی اهمیت نشان دهند، درحالی که این خود نوعی آزار است.

دلایل روانشناختی تجاوز جنسی

وی با اشاره به دلایل وقوع تجاوزها اعلام کرد: یکی از دلایل وقوع تجاوز جنسی، اختلالات شخصیتی افراد است. اختلالات شخصیتی، الگوهای عاطفی و رفتاری بسیار پایداری هستند که در روابط بین فردی خود را نشان می دهند؛ به عنوان مثال اختلال شخصیتی ضداجتماعی؛ افرادی که دارای این اختلال هستند اساسا با هنجارها و قواعد موجود در جامعه مشکل دارند و از آن ها پیروی نمی نمایند. این افراد رفتارهای مطلوب جنسی نیز ندارند و با شیوه های مخصوص به خود ممکن است به حریم شخصی افراد تجاوز نمایند. هم چنین ممکن است اشخاصی که اختلال دو قطبی دارند، مرتکب این رفتار شوند اما این مورد کاملا اثبات نشده است.

عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز توضیح داد: یکی دیگر از اختلالات روانی که منجر به وقوع تجاوز می گردد، اختلال در میل جنسی است؛ افرادی که اختلالات جنسی دارند ممکن است به صورت غیرعادی احتیاج خود را برطرف نمایند. هم چنین افرادی که اعتیاد جنسی دارند، ممکن است دست به تجاوز جنسی بزنند. در مورد افرادی که دارای اختلال سادیسم هستند نیز این احتمال وجود دارد که مرتکب تجاوز شوند. هم چنین افرادی که تجربه های دردناکی در گذشته داشته اند و در کودکی قربانی خشونت های جنسی شده اند ممکن است در آینده تبدیل به افرادی سوء استفاده گر شوند.

آسیب هایی که قربانیان تجاوز، سال ها با خود حمل می نمایند

عباسپور با اشاره به آسیب هایی که به قربانی ها وارد می گردد، گفت: نمی توان با قاطعیت گفت همه این افراد به صورت جدی آسیب می بینند اما در بیشتر مواقع قربانی ها آسیب می بینند. به عنوان مثال، زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند دچار اضطراب و بعضا حتی حمله اضطراب بسیار شدید شده و در روابط خود با دیگران با مشکل روبرو می شوند. قربانی های تجاوز در روابط زناشویی با همسر خود دچار مشکل جدی می شوند و اگر در دوران مجردی مورد تجاوز قرار گیرند، ممکن است نسبت به ازدواج دید منفی پیدا نمایند و میلی به ازدواج نداشته باشند. بسیاری از قربانی های تجاوز دچار افسردگی های بلندمدت می شوند و نسبت به جامعه، خانواده و مردان خصومت پیدا می نمایند.

وی ادامه داد: در یک پژوهش علل خودکشی در حدود 100 نفر آنالیز شد که خودکشی این افراد ناموفق بوده، در این آنالیز معین شد درصدی از این افراد که اقدام به خودکشی ناموفق نموده اند مورد تجاوز جنسی از طرف نزدیکان قرار گرفته اند و به دلیل حفظ آبرو، سکوت و خودکشی نموده اند. البته باید به این نکته اشاره نمود که همه افرادی که مورد تجاوز قرار می گیرند دچار آسیب های ذکر شده نمی شوند و واکنش به این پدیده به عوامل متفاوتی بستگی دارد اما بیشتر این افراد دچار آسیب های عاطفی می شوند.

بعضی از آسیب های تجاوز قابل درمان است، اگر ...

این استاد مشاوره با بیان اینکه تجاوز در جوامع مختلف اتفاق می افتد اما اگر در جامعه قوانین جزایی، سیستم درمانی خوب و خانواده و جامعه حمایتگر وجود داشته باشد، بعضی از آسیب ها قابل درمان هستند، بیان کرد: متاسفانه افرادی که دچار آسیب می شوند بعضا ممکن است این اتفاق را مانند یک راز سال های سال با خود نگه دارند و وقتی فرد درد را درون خود نگه می دارد قطعا دچار اختلال در زندگی، روابط، تحصیل و... می گردد. افشای تجاوز به جامعه یاری می نماید، باعث نجات دیگر افراد می گردد و می تواند پیشگیری کند.

عباسپور با بیان اینکه حمایت از افراد مورد تجاوز قرار گرفته باعث می گردد که آسیب ها کمتر شوند، گفت: نمی توان گفت آسیب های ناشی از تجاوز کاملا مرتفع می شوند اما کمرنگ تر می شوند. این موضوع با فرهنگ یک جامعه و نحوه دید افراد جامعه به قربانی مرتبط است. اما اگر در جامعه ای تجاوز به صورت یک راز نگه داشته گردد و مساله آبرو مطرح گردد، قربانی باید سال ها این راز را درون خود نگه دارد و هیچ کس هم نمی تواند به او یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 636

به "توصیه های یک استاد مشاوره درباره برخورد با قربانیان تجاوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های یک استاد مشاوره درباره برخورد با قربانیان تجاوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید