راهنمای انواع وب سرویس های گردشگری ویژه آژانس ها
به گزارش مجله نازلارا، فرانگر به شما به عنوان یک آژانسی که می خواهید وارد کسب و کار آنلاین بشوید یک سری توصیه هایی را در این نوشته ارائه می دهد و پیش نیازهای لازم را بیان می دارد.
وب سرویس پروازهای داخلی
در ابتدای امر شما به غیر از اینکه باید دامنه بخرید، نمادهای مرتبط را تهیه کنید، درگاه پرداخت بانکی تهیه کنید و... موضوع مهم محصولی است که شما می خواهید در سایت عرضه کنید. آن پروازِ داخلی یا خارجی یا توری که در آژانستان می فروختید را در حال حاضر احتیاج دارید که در سایت تان هم داشته باشید. قبل از که شما به سراغ صحبت با شرکت های طراحی سایت آژانس هواپیمایی بروید احتیاج است تا وب سرویس های مورداحتیاج را تهیه کنید تا روی سایت شما پیاده سازی شوند. در این نوشته شرکت فرانگر برای انواع وب سرویس ها برای شما آماده نموده ایم، از پرواز داخلی آغاز می کنیم. کسانی که در حیطه کاری آژانس مشغول به کار هستند، می دانند که برای آژانس فروش پرواز داخلی باید از سازمان هواپیمایی کشور مجوز داشته باشد و سپس با تک تک ارلاین ها قرارداد ببندند، بعد از ثبت قرارداد و ارائه ضمانتنامه، پید و ساین شان را دریافت نمایند و آغاز به فروش دستی در داخل آژانس شان نمایند.
برای فروش آنلاین هم روال به همین صورت است. اگر شما پید و سایتی از ایرلاینی ندارید، قراردادی ندارید، باید همین روال را انجام بدهید، قرارداد ببندید چون یک سری از ایرلاین ها نسبت به اعتبارتان نسبت به بحث مالیتان و مقدار بحث فروشتان، وب سرویس ارائه می دهند. یک سری ایرلاین ها هستند که وب سرویس ندارند و شما باید از طرق دیگری دسترسی به پروازهایشان داشته باشید.
ما شش ایرلاین در کشور داریم که در حال حاضر با سیستم گابریل کار می نمایند. سیستم گابریل، سیستمی است که آژانس ها و ایرلاین ها در آن ردیف صندلی هایشان آن تعریف می نمایند و به اصطلاع یک نام کاربری و رمز به آژانس ها می دهند و آژانس ها از طریق آن خودشان می توانند وارد محیط شوند. یک محیطیست شبیه به داس. آژانسها پیدوساین را می گرفتند و به این شکل خیلی سنتی و برای صدور یک بلیط حداقل بین 3 تا 4 دقیقه زمان می برد تا درخواست بدهند، available چک کند، بعد از available درخواست بزند، رزرو بگیرد، بعد از رزرو باید اسامی مسافرانش را وارد می کرد و منتظر جواب می ماند.
بعد از اینکه رزرو بسته می شد، نام مسافر را وارد می کرد، یک پیام برایش می آمد که حالا شماره تلفن مسافر را وارد کند، بعد از شماره تلفن مسافر، یک پیام می آمد که حالا کانتنت کن آیا اطلاعات درسته؟ بعد یک ایمیل وارد کن و بعد صدرو نهایی را انجام بده. یک فرایندای بود که حالا یک کارمندی که دستش خیلی تند است، قاعدتأ چهار یا پنج دقیقه طول می کشد تا بخواهد کار را انجام دهد ولی اگر اینترنتی خرید کنید و اگر خیلی کند باشید من فکر نمیکنم زمان بیشتر از 1 دقیقه و 30 ثانیه طول بکشد اگر هم کند نباشید من فکر میکنم زیر یک دقیقه هم بتوانید آن کار را انجام دهید. شش مورد از ایرلاینهای کشور روی این سیستم هنوز فروش انجام می دهند و آژانس ها هم از طریق آن ها فروششان را انجام می دهند. ایران ایر، آسمان، آسا، قشم، تابان و کارون (نفت). روی سیستم گابریل فروششان را انجام می دهند.
شما وقتی که می خواهید فروشتان را آنلاین کنید، احتیاج دارید که این شش ایرلاینی که به این حالت به آژانس ها سرویس می دهند را هم داشته باشید.کاری که ما انجام دادیم این بود که از طریق یک سری کد برنامه ای نوشتیم که در آن کاری که کارمند آژانس داخل دفترش انجام می داد را انجام دهد البته با یکسری قابلیت های بیشتر. در حالت دستی که در واقع کارمند پرواز را چک می کرد از طریق یک پید و ساین امکان گرفتن یک available وجود داشت. ولی با این سیستمی که الان در بازار موجود است، شما هم زمان می توانید ده الی پانزده پرواز را هم زمان چک کنید available بگیرید و در نهایت بلیط تهیه کنید.
پس احتیاج اولتان برای فروش آنلاین این است که دسترسی به آن ربات ها داشته باشید تا بتوانید پروازهای شش ایرلاین اصلی کشور را در سایتتان داشته باشید. یک سری ایرلاینهای دیگر هستند که روی گابریل نیستند. به عنوان مثال اگر بخواهیم نام ببریم ماهان، معراج و کاسپین در این سرویس نیست.
خوب سوال این است که ما وب سرویس گابریل را از شرکت فرانگر تهیه می کنیم، بقیه را چکار کنیم؟ بقیه شرکت ها چون سیستم فروش روی گابریل نداشتند خودشان یک سیستم مجزا خریدند. هرکدام از این ایرلاین ها در حال حاضر یک سیستم مجزای فروش برای خودشان دارند که دقیقأ مانند همان روال قبلی یک نام کاربری و رمز به آژانس ها می دهند، بحث قرارداد دارند و ضمانت نامه.قبلا آژانس ها برای اینکه پرواز چک نمایند، خیلی کار سختی داشتند. وقتی می خواستند بلیط تهران-مشهد را چک نمایند،د یکبار باید با گابریل چک می کردند، یکبار نیز با ماهان، کاسپین و زاگرس و یکبار هم همه چارتری ها را چک می کردند ولی در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.
سازمان هواپیمایی کشوری به همه ایرلاین ها ابلاغ نموده که بخشی از صندلیهای شان را باید حتما به صورت سیستمی به فروش برسانند. پس شما اگر می خواهید وارد بحث آنلاین شوید و می خواهید پرواز داخلی راه بیندازید، احتیاج دارید که با همه ایرلاینهایی که در کشور فعالیت می نمایند قرارداد ببندید و از هرکدام که می توانید وب سرویس بگیرید. قاعدتأ اگر بخواهید فروش آنلاین داشته باشید باید یک شرکت نرمافزاری یا یک تیمی که مختص خودتان هست، قرارداد ببندید تا کارتان را انجام بدهد. این وب سرویسهایی که می گیرید یک فرایند فنی دارد که یک سری داکیومنت به شما می دهند، یک سری دستور است، یک سری کد است به شما می دهند که شما به تیم فنیتان منتقل کنید.
در بحث داخلی نکته مهم آن، این است که قراردادتان با همه ایرلاین ها باشد. چون شما وقتی در حال حاضر می خواهید وارد بازار شوید، دیگر نمیتوانید با یک محصول وارد بازار شوید. قاعدتأ اگر فقط پروازی ایرلاین های محدودی را داشته باشید نمی توانید مشتری جذب کنید به علت اینکه بیشتر سایت ها در حال حاضر با همه ایرلاین ها قرارداد دارند. وقتی مشتری پرواز تهران-مشهد را جستوجو می کند، دوست دارد همه پروازهایی که وجود دارد، همه ساعت ها و همه ایرلاین ها را آنالیز کند. بنابراین چیزی که شما احتیاج دارید این است که با همه ایرلاین ها داخلی قرارداد داشته باشید و حالا یک سریهایشان که گفتم ربات بتوانید بگیرید، یک سری هم، وب سرویس.
ما با ربات استرداد هم داریم انجام می دهیم در ماهان. یک نکتهای که وجود دارد این است که وب سرویسهایی که استرداد دارند می دهند هیچ کدامشان کامل نیست یعنی فقط کار فروش را انجام می دهد.
وب سرویس پروازهای چارتری
بخش بزرگی از بازار اختصاص به پرواز های چارتری دارد. در بحث چارتری ما سه تا سرویس فعال در کشور داریم که غالب آژانسهای چارترنماینده بزرگ کشور از این سیستم ها استفاده می نمایند. مقیم،سپهر، راویس یا فراسو، گوهر و پارس از جمله سیستم های موجود در بازار هستند. سپهر و مقیم نقش پررنگی در بازار دارند. شما وقتی می خواهید که دسترسی به پروازهای چارتری داشته باشید اولین قدمی که باید باید با شرکت مقیم یک قرارداد ببندید و وب سرویس مقیم را بگیرید که دسترسی ظرفیت پروازی آن داشته باشید. فرایند کار کردن با مقیم به این شکل است که شما یک قراردادی می بندید، محدودیتی هم ندارید یعنی خیلی راحت با همه سایتهای فروش آنلاین قرارداد می بندید. معمولأ برای دریافت سرویس از شما هزینهای نمیگیرند ولی برای هر رزرو هزینه ای دریافت می گردد.
در مدل مالی همکاری آژانس با ایرلاین شما یک ضمانت نامه بانکی می گذارید و هر دوره سرویس 15 روزه تان را به ایرلاین ها پرداخت می کند ولی در بحث چارتری این طور نیست. در بحث چارتری مثل سرویس مقیم شما باید روزانه پیش پرداخت بزنید. 50 میلیون 100 میلیون 10 میلیون 5 میلیون نسبت به آن ظرفیت فروشتان سرویس مبین را شارژ می کنید 24 ساعت بعد به شما حساب می دهد. هر موقع هم که شارژتان تمام گردد خرید نمیتوانید انجام دهید. در این مدل این طور نیست که شما بدون اعتبار بتوانید خرید کنید و بعد تسویه کنید.
خریدوفروش از طریق سرویس مقیم انجام می گردد ولی استرداد از طریق آژانس انجام می گردد یعنی اینکه اگر شما بلیطی را از سرویس مقیم می خرید با آژانس مثلأ کد 105 که نام آژانس روی آن هست اگر مسافر شما میخواست بلیط استرداد کند مقیم می گوید شما اینجا کاری ندارید باید زنگ بزنید به آن آژانس 105 و درخواست استرداد را بدهید. سپس آژانس استرداد را انجام می دهد و هزینه از طریق مقیم به شما بازگشت داده می گردد. انجام می گردد
در مقیم حدود 250 آژانس وجود دارند ولی در سپهر چیزی در حدود 1500 آژانس، هرچند با توجه به ظرفیت پروازهای تعریف شده تقریبا سهم بازار هر دو یکسان است نکته دیگر این است که سیستم مقیم گران تر از سپهر است است. یکی از دلایل تفاوت قیمت این است که شما برای سرویس مقیم باید یک سرور تهیه کنید ولی در سیستم سپهر، خیر.
سیستم سومی که در بازار هست سیستم روایس است که بیشتر فعالیتیش در اصفهام است. سیستم راویس است که دقیقأ ساختارش ساختار مقیم است یعنی یک پنل به شما می دهد یک سری آژانس به شما می دهد. تفاوتش این است برای فروش حتمأ خودتان یکی یکی باید با آژانس ها هماهنگ کنید.
وب سرویس پروازهای خارجی
در حال حاضر پرواز خارجی همچون داخلی بحث سیستمی و چارتری دارد. پرواز سیستمی آن را از چند طریق می تواندریافت کرد. بزرگ ترین منبعی می توانیم از آن پرواز دریافت کنیم آمادئوس است. سیستم آمادئوس سیستمی است که ایرلاینهایی از جمله ترکیش، امارات، قطری و ایران ایر در ایران روی آن کار می نمایند. تهیه وب سرویس آمادئوس کار سختی است و برای گرفتن وب سرویس احتیاج اولیه این است که شما با ایرلاین های داخلی در ارتباط باشید. پید و ساین داشته باشید، و حداقل یکسال با آن کار کنید.
اگر به حدی رسیدید که ایران ایر تایید کرد آن وقت شما را به آمادئوس ایران معرفی می نماید و شما همچون وب سرویس گابریل با یک نام کاربری و رمز به پرواز ها دسترسی خواهید داشت. پیاده کردن وب سرویس آمادئوس کار خیلی پیچیدهای ست و خود آمادئوس ایران به شرکت های کمی از جمله فرانگر مجوز پیاده سازی وب سرویس را ارائه نموده است.
شما باز به خاطر اینکه ظرفیت همه بازار را داشته باشید احتیاج است به وب سرویس دیگر دسترسی داشته باشید. دوسه تا سرویس دیگر هست که اصطلاحأ پروازهای low cost carrier، پروازهایی مقرون به صرفه هستند. وب سرویس پرتو، galileo و ایاتی iati از جمله دیگر وب سرویس هایی هستند که در بحث پروازهای خارجی باید تهیه شوند.
وب سرویس هتل
در بحث هتل، به مقدار پرواز، فروش آنلاینی وجود ندارد. زیرساخت فروش آنلاین هتل تازه آغاز شده است و تعداد هتلهایی که فروش آنلاین دارند خیلی پایین است. آمار در صنعت گردشگری خیلی غیرشفاف است شاید بیست درصد کل حجم هتلهای ایران در حال حاضر به صورت آنلاین به فروش می رسد در عوض تمام هتل های خارجی به صورت آنلاین هستند. از جمله ارائه دهندگان وب سرویس هتل داخلی می توان به مارکوپولو، علاءالدین، جاباما، اقامت 24، پین تا پین، سامیتا، لاماسو و HRC اشاره نمود. برای وب سرویس هتل های خارجی که در ایران امکان کارکردن با آن ها وجود دارد می توان به BetterBooking، GTA و Jupiter اشاره نمود.
وب سرویس قطار
از جمله ارائه دهندگان وب سرویس قطار می توان به شرکت رجا، سفیر و فدک اشاره نمود.
وب سرویس اتوبوس
از جمله ارائه دهندگان وب سرویس اتوبوس می توان به شرکت پایانه، سفر 724 و نیرا اشاره نمود.
منبع: کجارو