سال گذشته 49 هزار متر مربع فرش در استان همدان بافته شد

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگاران، احمد علی بابایی ظهر پنجشنبه در آیین تجلیل از برندگان مسابقه بزرگ قالیبافی همدان با تأکید بر اینکه دومین سال برگزاری مسابقه بزرگ قالیبافی در استان سپری شد، گفت: این مسابقه با این وسعت برای نخستین بار در سال 93 برگزار شد.

سال گذشته 49 هزار متر مربع فرش در استان همدان بافته شد

وی برگزاری این مسابقه را همزمان با برگزاری نمایشگاه فرش دستباف دانست و اظهار داشت: مهرماه امسال 500 نفر برای حضور در این مسابقه متقاضی وجود داشت.

بابایی با بیان اینکه این مسابقه با هدف شناساندن فرش دستباف برگزار شد، به آمار 50 هزار نفری بافندگان استان در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: 80 درصد از این تعداد بانوان و 20 درصد آقایان هستند که نشان از توان فضای کار بسیار بالا در این حوزه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 49 هزار متر مربع فرش در استان بافته شد، بیان نمود: هر بافنده در استان توان بافت دو متر مربع فرش را دارد.

19 هزار بافنده در استان همدان از مزایای بیمه استفاده می کنند

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان همچنین با اشاره به اینکه 19 هزار بافنده در استان همدان از مزایای بیمه استفاده می کنند، گفت: توقف سیر صعودی بیمه قالیبافان جای تأسف دارد که این امر به دلیل تعریف نشدن ساز و کار لازم بود.

بابایی با اشاره به قطع بیمه 700 نفر از افراد غیر مرتبط با فرش بیان نمود: این افراد تنها از مزایای بیمه استفاده می کردند و شغل آنها بافت فرش نبود.

وی از اختصاص اعتبار یک میلیارد و 660 میلیون تومانی مشاغل خانگی در صنعت فرش خبر داد و اضافه کرد: این اعتبار در اختیار تعاونی ها و کارگا ه های شهرستانی قرار گرفته است.

بابایی حوزه فرش استان همدان را نیازمند حمایت دانست و تأکید کرد: اگر در خانه شغلی برای بانوان ایجاد کنیم در اصل سرمایه گذاری در بخش فرهنگی و تربیتی خانواده داشته ایم چرا که زنان اساس و بنیان خانه و خانواده هستند.

سیاست گذاری و حمایت، لازمه تقویت حوزه فرش استان همدان است

وی با بیان اینکه سیاست گذاری و حمایت، لازمه تقویت حوزه فرش استان همدان است، گفت: 8 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار به مشاغل خانگی اختصاص یافت که باید یک سوم آن به مشاغل خانگی در حوزه فرش اختصاص می یافت.

بابایی به صادرات 17 تنی فرش در هفته گذشته اشاره کرد و اضافه کرد: هفته گذشته یک محموله 17 تنی فرش توسط تجار همدانی به نیویورک و تورنتو انجام شد.

وی ضربه به صنعت فرش را محصول ممنوعیت صادرات به دلیل تحریم ها بیان کرد و یادآور شد: 82 میلیون دلار صادرات فرش در سال 88 بود که 16 درصد صادرات کل را به خود اختصاص می داد که در سال 89 ممنوع شد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به برداشته شدن تحریم ها اکنون می توانیم به بازار دنیای برگردیم، ادامه داد: آمریکا ظرفیت پذیرش 200 میلیون دلار فرش را دارد که زمانی 40 درصد آن سهم ایران بود و برای دستیابی دوباره به این جایگاه باید تلاش کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز اضافه کرد: برخی مسائل و اتفاقات در برخی دولت ها باعث افزایش تعداد بیکاران شد که دست و پای دولت کنونی را بسته است که نتواند این مهم را مهار کند.

طاهره دوروزی با تأکید بر اینکه بعد از برجام و با ایجاد فرصت های صادرات، تعامل با دنیا و سرمایه گذاری ها در کشور به حل مشکل اشتغال جوانان امیدوارم اظهار داشت: دولت بستر را فراهم می کند و NGO ها باید از بستر های فراهم شده در ایجاد اشتغال استفاده کنند.

صنعت فرش مورد ظلم واقع شده است

وی فرش را بهترین زینت هر خانه برشمرد و بیان نمود: پایگاه فرش در ایران است اما در چند سال اخیر به لحاظ بی تدبیری ها صنعت فرش مورد ظلم واقع شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه فرش یک هنر دارای خلاقیت، ایده و نوآوری است نه یک مهارت و به دلیل اینکه به آن به عنوان یک صنعت نگاه شد مورد آسیب قرار گرفت، گفت: نبود بازاریابی خوب سبب تولید کور می شود.

دوروزی با تأکید بر اینکه فرش از دیدگاه هنری در دست فراموشی است، به استفاده از فرش های ایرانی در خارج از کشور به دلیل طرح های ناب اشاره کرد و اضافه کرد: نباید رنگ های غیر اصیل در بافت فرش غالب باشد.

وی با بیان اینکه در صورت ادامه فرایند کنونی نسل آینده از فرش ایرانی مطلع نخواهد بود، تأکید کرد: با توجه به آغاز تعاملات، صادرات به یکی از بهترین کشور های خریدار آغاز می شود و درآمدزایی قابل توجهی خواهیم داشت.

در سرانجام این مراسم از 31 نفر از برندگان، داوران، رابطین و پیشکسوتان تقدیر شد و آمنه جمالی، پروانه سلیمی و زهرا ابوالقاسمی به ترتیب عناوین اول تا سوم نقشه خوانی را کسب کردند.

در بخش تندبافی نیز مصطفی ذوالفقاری، اشرف چزانی و معصومه بهزاد زرین در رده های اول تا سوم قرار گرفتند.

حبیب یاری، مرضیه زارعی و حسین اسفندیاری نیز به عنوان برترین ها در بخش چله کشی معرفی شدند و از حسن سماواتی به عنوان پیشکسوت بافت، حسین حسین آبادی به عنوان بافنده خردسال و علی شاکری به عنوان رفوگر پیشکسوت نیز تقدیر به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 334

به "سال گذشته 49 هزار متر مربع فرش در استان همدان بافته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال گذشته 49 هزار متر مربع فرش در استان همدان بافته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید