علی دایی سوختنی نیست

به گزارش مجله نازلارا، فدراسیون فوتبال ایران روز هایی بحرانی را تجربه می کند؛ این بحران که پیش از این فقط می توانست ورشکستگی به دلیل بستن قرارداد عجیب و غریب با مارک ویلموتس بلژیکی باشد، حالا جایش را به سوژه دیگری هم داده و قرار است ساختمان این نهاد در مزایده به فروش برسد؛ اگرچه این مزایده به عقب افتاده تا مسائل فدراسیون با شستا حل وفصل شود، ولی مدرکی در دست نیست که نشان دهد مسئولان کنونی فدراسیون توانایی تأمین بدهی به شستا را داشته باشند و دوباره اگر دولت به داد این ساختمان نرسد، احتمالا باید شاهد فروشش بود.

علی دایی سوختنی نیست

در این بین حیدر بهاروند، سرپرست کنونی سازمان لیگ هم بعد از مدت ها سکوتش را شکسته و آن هایی را که از فدراسیون انتقاد کرده اند، به بی دانشی متهم کرده و دست آخر هم خط ونشان کشیده که احدی حق انتقاد از اعضای مجمع را ندارد. چه بهاروند و دوستانش در فدراسیون خوششان بیاید چه نه، آن ها با کم دانشی در مدیریت فوتبال، این نهاد را به سمتی برده اند که دیگر امیدی به نجاتش نیست، مگر با ورود چهره های جدیدتر و البته توانا.

فارغ از اینکه در این چند سال اسامی مختلفی برای ریاست بر فدراسیون فوتبال ذکر شده، همیشه از علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی ایران، به عنوان یکی از گزینه های جدی ریاست بر این فدراسیون نام برده شده است. دایی اگرچه هر بار این موضوع را رد می کند، ولی به صورت مکرر، هر زمان که به انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک می شویم، نامش مطرح می شود؛ او البته به دلیل بند های عجیب و غریب تکمیلی که در اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال گنجانده شده بود، توانایی شرکت در این انتخابات را نداشت؛ اما حالا با اصلاح اساسنامه، نه تنها علی دایی بلکه چند چهره ورزشی دیگر هم فرصت این را دارند تا در انتخابات شرکت کنند.

حالا که قرار است 10 اسفند دوباره انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود، نام علی دایی مطرح و شایعه شده که او قرار است برای انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند؛ اما دایی همین روز گذشته و در گفت وگویی که با میزان داشته این موضوع را برای بار چندم رد کرده است. از طرف بزرگان فوتبال آسیا در خارج از ایران و همچنین بزرگان فوتبال در داخل ایران با من صحبت شد که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم و برنامه های خود را هم به فدراسیون بدهم، اما هرگز حاضر به حضور در چنین انتخاباتی نیستم و به هیچ عنوان قبول نمی کنم در انتخابات شرکت کنم. من به درد ریاست فدراسیون فوتبال نمی خورم.

اتفاقا اگر کسی از بین چهره های ورزشی به درد ریاست فدراسیون فوتبال بخورد همین علی دایی است؛ تأثیر پررنگ علی دایی در عرصه بین المللی و نفوذش در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا می تواند فدراسیون به قهقهرا نزدیک شده فوتبال ایران را به یکی از بهترین فدراسیون های آسیا تبدیل کند؛ به ویژه اینکه علی دایی با روابط اقتصادی مهمی که دارد می تواند بحران بی پولی را یک بار برای همیشه از سر فدراسیون فوتبال بردارد.

البته علی دایی باهوش تر از آن است که اسیر چنین اتفاقی شود؛ او هر آن که اراده کند می تواند رئیس فدارسیون فوتبال ایران شود، به شرط آنکه فضا برای رقابت سالم مهیا باشد. دایی به خوبی می داند جریانی قوی علیه او در فوتبال کشور به راه افتاده که دستش از رسیدن به صندلی سرمربیگری در تیم های مختلف را هم کوتاه کرده است، چه برسد به آنکه بخواهد اجازه فعالیت دایی در سطحی بالاتر را دهد.

علی دایی همین چند وقت پیش تأیید کرد که مهدی تاج برای انتخاب او به عنوان سرمربی دو بار مذاکره مستقیم داشته، ولی یکباره غیب شده و دیگر سراغش نیامده است. برای پیداکردن علتش نیاز به جست وجوی زیادی نیست؛ چراکه بسیاری ماجرای محرومیت علی دایی از فوتبال در ایران را می دانند. پیش تر البته شرق در گزارشی تحت عنوان چرا علی دایی نباید رئیس شود، به سختی های پیش روی شهریار فوتبال ایران در این جهت اشاره کرده است و اصرار برای رئیس شدن دایی و انکار از سوی او دیگر مورد چندان پیچیده ای نیست.

واقعیت این است که علی دایی این روز ها پیشنهاد های خارجی اش را سبک سنگین می کند و به احتمال زیاد اگر با اورتون به توافق برسد، راهی انگلیس می شود تا از فضای فوتبال ایران فاصله بگیرد؛ البته دایی نشان داده به سختی تصمیم به انجام کار های متفاوت می گیرد و باید پیشنهاد اورتون به او آن قدری جذاب و مهیج باشد که دایی را راغب به سفر انگلیس کند. تا آن زمان، اما بعید است او خودش را به مهره ای سوخته در فوتبال بی قاعده ایران تبدیل کند. دایی به خوبی می داند حتی اگر به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم در این برهه انتخاب شود، باز آن قدر موانع بر سر راهش وجود دارد که ممکن است تصویر چندان درخشانی از او در آینده باقی نگذارد.

فارغ از اینکه او اصلا تمایلی به نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ندارد، به نظر می رسد ریاست این مجموعه برای او کوچک است! دایی یکی از برجسته ترین چهره های فوتبالی ایران در دنیاست و هنوز هم بسیاری، فوتبال ایران را با نام علی دایی می شناسند. رابطه اش با فدراسیون کشور های عربی آن قدر خوب است که اگر بخواهد به راحتی می تواند برای ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اقدام کند. از طرفی او ارتباط هایی بسیار قوی در فیفا دارد که در پست های مدیریتی (باز هم اگر بخواهد) این نهاد بین المللی هم می تواند به راحتی مشغول شود. حالا برای کسی که می تواند رئیس AFC شود، آیا صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ایران وسوسه کننده است؟

منبع: فرارو
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 861

به "علی دایی سوختنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی دایی سوختنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید