غرغره کردن آب و نمک در برابر علائم کروناویروس موثر است؟

به گزارش مجله نازلارا، تحقیقات نو دانشگاه ادینبورگ درباره اثر آب نمک بر کرونا هنوز نهایی نشده اما با توجه به این که تعدادی از خانواده ویروس های کرونا عامل سرماخوردگی اند و اثر مفید آب نمک بر سرماخوردگی از نظر علمی ثابت شده، می توان به نتایج نسبتاً مشابه در پژوهش نو امیدوار بود.

غرغره کردن آب و نمک در برابر علائم کروناویروس موثر است؟

به گزارش خبرنگاران، پژوهشگران در اسکاتلند آگاهی از این مساله را هدف تحقیقات تازه خود قرار داده اند. به همین دلیل، دانشمندان در دانشگاه ادینبورگ مطالعه ای تازه را در ماه ژوئن برای آنالیز این که آیا آب نمک می تواند علائم بیماری در افراد مبتلا به کووید 19 را کاهش دهد، شروع نموده اند.

مطالعه تازه بر پایه پژوهشی که در سال 2019 به وسیله تیم پژوهشی دانشگاه ادینبورگ صورت گرفته بود، شروع شده است.

در پژوهش اولیه که با حضور بیش از 60 بزرگسال سالم انجام شد، شرکت نمایندگان ابتدا برای دو روز در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند سپس، آنها به دو گروه تقسیم شده و از یک گروه خواسته شده غرغره آب نمک و شستشوی مسیرهای بینی با محلول نمک را انجام داده و گروه دیگر روشی که همیشه برای درمان سرماخوردگی انجام می دادند را دنبال کردند.

تمام شرکت نمایندگان علائم خود را برای دو هفته ثبت کردند. بعلاوه، از آنها خواسته شد تا نمونه های مخاط بینی را با یاری ابزاری شبیه گوش پاک کن برای اندازه گیری اندازه ویروس سرماخوردگی در بینی جمع آوری نمایند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که غرغره و شستشوی بینی با آب نمک را انجام داده بودند، احتمال کمتری داشت ویروس را به دیگر اعضای خانواده خود انتقال دهند، پاکسازی ویروس در بدن آنها سریع تر صورت گرفت و احتمال کمتری داشت برای درمان از داروخانه دارو خریداری نمایند.

پروفسور عزیز شیخ مدیر موسسه آشر در دانشگاه ادینبورگ می گوید: اکنون ما قصد داریم تا تاثیر استفاده از آب نمک در افراد مشکوک یا تایید شده مبتلا به کووید 19 آنالیز کنیم به امید آن که به اسم روشی موثر برای کاهش اثر و کنترل شیوع آن تایید گردد.

هر چند نتیجه تحقیقات تازه دانشگاه ادینبورگ درباره اثر آب نمک بر کرونا هنوز نهایی نشده اما با توجه به این که تعدادی از خانواده ویروس های کرونا عامل سرماخوردگی اند و اثر مفید آب نمک بر سرماخوردگی از نظر علمی ثابت شده، می توان به نتایج نسبتاً مشابه در پژوهش تازه امیدوار بود.

بنابراین روش عاقلانه و البته بی هزینه و بی ضرر آن است که استفاده از آب نمک بویژه برای آنهایی که در محیط های پرجمعیت رفت و آمد دارند، مورد استفاده قرار گیرد زیرا در کووید 19 مقدار زیادی از ویروس SARS-CoV-2 در دستگاه تنفسی فوقانی افراد بدون علامت و دارای علامت قابل تشخیص است. مقدار تراکم ویروس در بینی به طور معمول بیشتر از گلو است که نشان می دهد، اقداماتی که عفونت را کنترل نموده و به نابودی ویروس یاری می نمایند ممکن است در کاهش انتقال بیماری به دیگران مفید باشند.

لازم به ذکر است پیشتر دانشمندان آلمانی اعلام نموده اند که حتی دهان شویه ها هم می توانند به مهار کرونا یاری نمایند. به نظر می رسد بهداشت دهان و حلق و بینی، می تواند عاملی برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا باشد.

اخیرا مطالعه ای در هنگ کنگ هم نشان داده که بیماران کرونایی درهفته اول پس از ابتلا (به ویژه در روز 4) دارای لود ویروسی زیادی در بزاق و حلق خود هستند و لود(Load) ویروسی بیشتر در این ناحیه می تواند به انتقال بیشتر بیماری هم منتهی گردد.

بعلاوه افرادی که به نوع شدیدتری از ویروس مبتلا هستند، اغلب لود بیشتری از ویروس را دارا هستند؛ درنتیجه کم کردن ویروس در ناحیه حلق بسیار اهمیت دارد و غرغره آب ممکن است به طور بالقوه در کنترل همه گیری کرونا و کاهش علائم مبتلایان مفید باشد.

بعلاوه در نتایج مطالعه اشاره شده: غرغره آب نمک سه بار در روز، می تواند به طور قابل توجهی (حدود 36%) عفونت را در دستگاه تنفسی فوقانی کاهش دهد و حتی معین شده است که غرغره آب نمک ممکن است مدت زمان بیماری را حدود 2 روز (9/1 روز) کاهش دهد.

به عبارتی کلر موجود در آب نمک ممکن است از تولیدمثل ویروس جلوگیری کند و اثرات ضدویروسی از خود نشان دهد. البته توجه داشته باشید که غرغره آب نمک با وجود اینکه می تواند لود ویروسی را در دستگاه تنفسی کاهش دهد، باعث ریشه کردن ویروس در این محل نخواهد شد.

چندی پیش هم یک پزشک ایرانی که در زمینه آثار نمک بر سلامتی تحقیق می نماید، خاطرنشان کرد که غرغره و شست و شوی منظم بینی با آب نمک رقیق می تواند در جلوگیری از کرونا موثر باشد چرا که ویروس کرونا قبل از ورود به ریه، عمدتاً در حلق و بینی لانه گزینی می نماید و از چند ساعت تا 24 ساعت بعد به ارگان های دیگر بدن به ویژه ریه حمله می نماید.

توجه: مقدار استاندارد نمک برای شست و شوی حلق و بینی، 9 گرم در یک لیتر آب است. نمک بیش از حد می تواند به مخاط بینی آسیب بزند. حتما این مورد را رعایت کنید.

منبع: عصر ایران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1199

به "غرغره کردن آب و نمک در برابر علائم کروناویروس موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرغره کردن آب و نمک در برابر علائم کروناویروس موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید