بهترین صادرکنندگان ماهی و غذاهای دریایی را بشناسید
به گزارش مجله نازلارا، غذاهای دریایی مدت ها است که بخشی از سبد غذایی انسان ها به شمار می روند. صنعت ماهیگیری، منبع درآمدی و مالی بزرگی برای بشر محسوب می گردد.
کشورهایی که در این لیست به معرفی آن ها خواهیم پرداخت، مقادیر زیادی غذاهای دریایی شامل انواع ماهی ها، سخت پوستان، نرم تنان و غیره را به دیگر کشورهای دنیا صادر می نمایند. این محصولات، گستره عظیمی از مواد غذایی دریایی مانند فرآورده های تازه، یخ زده، دودی، خشک و نمک سود شده را شامل می گردد که به صورت پرورشی یا از طبیعت و دریا به دست آمده اند.
10. اندونزی (سالانه 3.11 میلیارد دلار)
پیشینه بلند مدت اندونزی در ماهیگیری، به همراه مجاورت آن با دریاهای غنی از ماهی، این کشور را به یکی بزرگترین فراورینمایندگان ماهی و غذاهای دریایی در سطح دنیا تبدیل نموده است. در سال 2012، مجموع فراوری محصولات آبزی اندونزی در حدود 15.26 میلیون تن بود که از این میان، 5.81 میلیون تن شامل ماهیگیری از دریا و 9.45 میلیون تن از بخش پرورشی تهیه شده بود. بعلاوه صادرات محصولات شیلات اندونزی نیز بسیار قابل توجه است؛ طبق برآوردهای اخیر، این کشور عایدیی 3.11 میلیارد دلاری از زمینه صادرات ماهی و دیگر محصولات آبزی به دست آورده است. جزیره جاوه شرقی در اندونزی، مسئولیت صادرات تقریباً یک سوم شیلات این کشور را بر عهده دارد. میگو، ماهی یخ زده و ماهی تازه از جمله اصلی ترین کالاهای صادراتی بخش شیلات اندونزی هستند.
9. هلند (سالانه 3.13 میلیارد دلار)
طبق اطلاعاتی که از مرکز تجارت بین المللی به دست آمده، صادرات محصولات شیلات در هلند، سالانه عایدیی در حدود 3.13 میلیارد دلار عاید این کشور می نماید. در سال 2013، بهترین بازارهای خارجی برای شیلات هلند به ترتیب آلمان با 18.7 درصد صادرات، بلژیک با 15.3 درصد، فرانسه با 12.5 درصد، ایتالیا با 9.1 درصد و اسپانیا با 6.5 درصد بودند. صادرات میگوی آب سرد با ارزشی به مبلغ 203.2 میلیون دلار و صادرات میگوی یخ زده به ارزش 168.6 میلیون دلار در سال 2013، سودآورترین بخش صادرات شیلات هلند بودند. از دیگر محصولات صادراتی مهم هلند در بخش شیلات می توان به جک ماهی یا ماهی خال خالی یخ زده، ماهی برگ یخ زده و هرینگ یخ زده اشاره نمود.
8. سوئد (سالانه 3.7 میلیارد دلار)
سوئد یکی از بزرگترین صادرنمایندگان ماهی و فرآورده های دریایی اتحادیه اروپا است. از آنجایی که دریای بالتیک در شرق سوئد و دریای کاتی گات در غرب آن واقع شده، منابع ماهیگیری این کشور بالا بوده و اندازه ماهی فراوریی آن بسیار بیشتر از احتیاج مصرفی کشور است. طبق برآوردهایی که اخیراً انجام شده، سوئد با 3.7 میلیارد دلار صادرات سالانه شیلات، هشتمین صادرنماینده بزرگ ماهی و فرآورده هایی دریایی دنیا محسوب می گردد. بعضی از محصولات صادراتی بخش شیلات این کشور عبارت هستند از: ماهی سالمون، هرینگ و گونه های مختلف ماهی کاد. سوئد بعلاوه محصولاتی مانند کنسرو ماهی هرینگ، اشپل یا کنسرو تخم ماهی و خاویار نیز به کشورهای دیگر صادر می نماید.
7. شیلی (سالانه 4 میلیارد دلار)
بر اساس اطلاعات به دست آمده، شیلی سالانه پیروز به صادرات 4 میلیارد دلار فرآورده های شیلاتی می گردد که نشان از رونق بسیار بالای صنعت ماهیگیری این کشور دارد. ماهی قزل آلا، سالمون و صدف از جمله مهمترین کالاهای صادراتی بخش شیلات شیلی به شمار می روند. شیلی بعلاوه دومین فراورینماینده بزرگ ماهی های پرورشی سالمون در دنیا است. بازار اصلی ماهی و غذای های دریای شیلی، کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و برزیل هستند. اتحادیه اروپا نیز از جمله واردنمایندگان بزرگ ماهی و فرآورده های دریایی شیلی به شمار می رود؛ در واقع 19 درصد از صادرات شیلات کشور شیلی به اتحادیه اروپا انجام می گردد. بهبود زیرساخت ها و افزایش سرمایه گذاری در زمینه ماهیگیری و پرورش آبزیان در شیلی، از جمله دلایل اصلی رشد و توسعه صنعت ماهیگیری این کشور به شمار می رود.
6. کانادا (سالانه 4.2 میلیارد دلار)
صنعت ماهیگیری و فراوری فرآورده های دریایی یکی از بخش های مهم صادرات کانادا محسوب می گردد. کانادا از صادرات این بخش، سالانه عایدیی معادل 4.2 میلیارد دلار به دست می آورد. تقریباً 85 درصد از مجموع ماهی ها و فرآورده های دریایی تهیه شده در کانادا در بازار دنیای عرضه می گردد. در سال 2014، عمده محصولات صادراتی بخش شیلات این کشور شامل خرچنگ، صدف اسکالوپ، میگو و سالمون اطلسی بود. بهترین کالای صادراتی کانادا از میان محصولات یاد شده، خرچنگ است که در سال 2014، عایدیی معادل 1.52 میلیارد دلار عاید این کشور کرد. بخش پرورش آبزیان مختلف در کانادا نیز بسیار پیشرفته است که موجب اشتغال زایی 14 هزار نفر در این کشور شده است. به طور کلی، شغل حدوداً 80 هزار نفر از مردم کانادا وابسته به ماهیگیری و صنایع وابسته به آن است.
5. هند (سالانه 4.6 میلیارد دلار)
بر اساس آخرین برآوردها، اندازه فراوری ماهی و فرآورده های مربوط به آن در هند، با ارزش صادراتی 4.6 میلیارد دلار در سال، به بیشترین اندازه خود طی سال های گذشته رسیده است. از مجموع محصولات صادراتی بخش شیلات هند، میگوی یخ زده که 34 درصد از کل صادرات شیلات کشور و 67 درصد از ارزش دلاری آن را تشکیل می دهد، سودآورترین کالای صادراتی این بخش محسوب می گردد. هند در سال های 2014 و 2015 در حدود 3.57.505 تن میگو صادر کرد که عایدیی معادل 3.7 میلیارد دلار برای این کشور به ارمغان آورد. واردنمایندگان اصلی فرآورده های دریایی هند عبارت هستند از: آمریکا با 26 درصد از محصولات فراوریی در هند، جنوب شرق آسیا با 25.7 درصد و بعضی از اعضای اتحادیه اروپا با 20 درصد. علاوه بر میگو، ماهی یخ زده نیز که 11 درصد از کل محصولات فراوریی بخش شیلات هند را تشکیل می دهد، دومین کالای سودآور صنعت ماهیگیری این کشور محسوب می گردد.
4. آمریکا (سالانه 5.1 میلیارد دلار)
آمریکا طی سال های اخیر توانسته توان صادراتی خود در زمینه شیلات را به مرز 5.1 میلیارد دلار در سال برساند که این کشور را در زمره بهترین صادرنمایندگان محصولات دریایی دنیا قرار می دهد. افزایش اندازه فراوری به جای افزایش قیمت محصولات، از جمله دلایل پیروزیت آمریکا در زمینه صادرات ماهی و غذاهای دریایی است که موجب رشد 43 درصدی صادرات شیلات این کشور طی 5 سال گذشته شده است. در واقع، با افزایش فراوری ماهی در آمریکا، احتیاجی برای افزایش قیمت آن وجود ندارد. در سال 2014، اندازه صادرات شیلات آمریکا عایدیی معادل صادرات ماکیان و طیور این کشور داشت؛ این اندازه، حتی از عایدی حاصل از صادرات میوه تازه و پارچه آمریکا نیز بیشتر بود. ماهی پالاک آلاسکا، تخم ماهی و سوریمی (گوشت چرخ نموده ماهی) در مجموع 40 درصد از صادرات بخش شیلات آمریکا را تشکیل می دهند.
3. ویتنام (سالانه 5.8 میلیارد دلار)
با وجود 3000 کیلومتر کرانه ساحلی و تعداد زیادی تأسیسات پرورش ماهی و آبزیان مختلف در ویتنام، جای تعجبی هم ندارد که صنعت ماهیگیری و شیلات این کشور با پیروزیت های روز افزون همراه گردد. در سال 2012، بیش از 5 میلیون نفر به طور مستقیم و 8 میلیون نفر به طور غیرمستقیم به وسیله صنعت ماهیگیری صاحب کسب و کار شدند. ارزش صادراتی بخش شیلات ویتنام از 776 میلیون دلار در سال 1997 به 5.8 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است که در نوع خود، پیشرفت قابل توجهی را نشان می دهد. ژاپن از جمله مشتریان و واردنمایندگان بزرگ ماهی و محصولات مرتبط ویتنام است. در سال 2014، بخش شیلات ویتنام 8 درصد از ارزش ناخالص این کشور را تشکیل می داد که موجب رشد مالی آن نیز شد. مجموع اندازه ماهی فراوری شده در ویتنام در حدود 6.5 تا 7 میلیون تن است و بخش پرورش آبزیان این کشور نیز موجب رونق 65 تا 70 درصدی این صنعت می گردد.
2. نروژ (سالانه 8.8 میلیارد دلار)
2015 برای نروژ سال بسیار پیروزی در زمینه فراوری ماهی و فرآورده های دریایی بود، چرا که این کشور توانست صادرات خود در این بخش را تا 75 میلیارد کرون نروژی که حدوداً برابر با 8.8 میلیارد دلار است، افزایش دهد. این اندازه، افزایشی 8 درصدی نسبت به صادرات سال گذشته شیلات نروژ را نشان می دهد. بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا از جمله واردنمایندگان اصلی محصولات آبزی نروژ به شمار می روند. تقریباً 67 درصد از صادرات بخش شیلات نروژ به کشورهای اتحادیه اروپا انجام می گردد که عایدیی معادل 50 میلیارد کرون نروژی عاید این کشور می نماید. ماهی سالمون و قزل آلا از جمله مهمترین محصولات صادراتی بخش شیلات نروژ محسوب می شوند. ماهی کاد، ماهی های خشک شده و فرآورده های به دست آمده از گونه های مختلف کاد، از دیگر محصولات صادراتی مهم شیلات نروژ هستند. صدف، میگو و خرچنگ نیز در سال 2015 جزو محصولات رو به رشد صادراتی این کشور بودند.
1. چین (سالانه 14.1 میلیارد دلار)
چین از سال 2002 تا کنون، بهترین صادرنماینده شیلات دنیا بوده است. این کشور در سال 2015 پیروز به صادرات ماهی و فرآورده های دریایی به ارزش 7.7 میلیارد دلار شد که از میان، اندازه زیادی گیاهان دریایی خوراکی مانند کتانجک نیز بین آن ها وجود داشت. در حال حاضر، طبق اطلاعاتی که از مرکز تجارت بین المللی به دست آمده، کشور چین سالانه عایدیی 14.1 میلیارد دلاری از صادرات شیلات به دست می آورد. در سال 2013، عمده محصولات صادراتی بخش شیلات چین متشکل از ماهی مرکب و سپیداج یخ زده با 1.6 میلیارد دلار، میگوی یخ زده با 1.2 میلیارد دلار و ماهی یخ زده با 1 میلیارد دلار بودند. ژاپن، آمریکا و هنگ کنگ از جمله خریداران و واردنمایندگان اصلی شیلات کشور چین هستند. در سال 2010، تقریباً 14 میلیون نفر در چین مشغول به ماهیگیری در دریا یا پرورش ماهی و آبزیان مختلف در تأسیسات مربوطه بودند.
منبع: کجارو / worldatlas.com