هزینه تبلیغات ورود به مجلس ، چه منافعی در کرسی های مجلس نهفته است؟

به گزارش مجله نازلارا، امروز شاهد تغییر روش و مدل های تبلیغات هستیم و حجم عمده ای از این تبلیغات به فضای مجازی منتقل شده است.

هزینه تبلیغات ورود به مجلس ، چه منافعی در کرسی های مجلس نهفته است؟

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش مجله نازلارا به نقل از ایرنا، دو هفته دیگر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می گردد و نامزدهایی که تایید صلاحیت شده اند تا دوم اسفندماه فرصت معرفی توانمندی و برنامه های خود به مردم حوزه انتخابیه را دارند.

مسلم است تبلیغات بدون هزینه ممکن نیست اما رقمی که بعضی از نمایندگان مجلس از هزینه تبلیغات عنوان می نمایند قابل تامل است. طبق مصاحبه های منتشر شده از بعضی از نمایندگان فعلی در مجلس، بعضی از نامزدهای انتخاباتی هزینه های میلیاردی صرف تبلیغات خود نموده اند.

هر چند نمی توان به طور دقیق رقمی از میزان هزینه و بودجه تبلیغاتی افراد خاطرنشان کرد اما عده ای از نمایندگان مجلس از خرج های حتی بیش از 4 میلیارد تومانی رقبای خود برای تبلیغات در میدان انتخابات صحبت نموده اند؛ هزینه هایی که بیشتر از آنکه با هدف معرفی برنامه های افراد باشد، شبیه اقدام برای خرید رای است.

در این میان شاهد آن هستیم که روش و شکل تبلیغات تغییرنموده است به طوری که تبلیغات کاغذی کمتر و حجم تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی افزایش یافته است. از آنجایی که کشور با کمبود و گرانی کاغذ روبرو است شاید این اقدام داوطلبان مثبت باشد اما باید گفت هزینه های تبلیغ در فضای مجازی چندان کمتر از تبلیغات محیطی و میدانی نیست.

  • چرتکه هزینه های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

وقتی از هزینه تبلیغاتی برای داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت می گردد باید منطقه حوزه انتخابیه این افراد را هم در نظر گرفت چرا که عامل بسیار معین نماینده در میزان هزینه های انتخاباتی محسوب می گردد. به طور قطع هزینه های انجام انواع تبلیغات و روش ها برای داوطلبی از تهران نمی تواند با هزینه داوطلبی از یک شهر کوچک یکسان و برابر باشد.

در این میان، بعضی از روش ها و اقلام تبلیغاتی در مناطق مختلف یکسان است. هر چند مصرف کاغذ در کارزار تبلیغات و اطلاع رسانی ها بسیار کاهش یافته اما همچنان جزو اقلام اساسی در تبلیغات محسوب می گردد و تنها چاپ 20تا 30هزار پوستر در اندازه های معمول بین 35 تا 45 میلیون تومان هزینه دربردارد.

همچنین نرخ چاپ هر بنر بزرگ بسته به کیفیت آن چیزی حدود 250هزار تومان تا 500هزار تومان است؛ حال با نگاهی به در و دیوارهای شهر می توان دریافت هر نامزد فقط برای چاپ بنر چقدر هزینه صرف نموده است.

اقلام تبلیغاتی بسیار متنوع و گسترده اند و براساس مخاطب ها طبقه بندی می شوند. این اقلام می تواند وعده غذایی یا حق مشاوره به افراد برای تنظیم نطق سخنرانی ها باشد. معین است که هزینه اجاره اماکن برای ستادهای انتخاباتی و چرخاندن آن بدون صرف هزینه های هنگفت به خصوص در کلانشهرها میسر نیست.

همان طور که گفته شد امروز شاهد تغییر روش و مدل های تبلیغات هستیم و حجم عمده ای از این تبلیغات به فضای مجازی منتقل شده است. هر چند در ابتدا شاید هزینه های تبلیغات در فضای مجازی کمتر از تبلیغات محیطی به نظر برسد اما حضور در کانال های پرطرفدار هزینه تراش است. همچنین باید ساخت کلیپ ها و تبلیغات چندرسانه ای و مدیا را هم که پیش احتیاج ورود به فضای مجازی است را باید در نظر گرفت.

ساخت یک کلیپ و مستند کوتاه ده دقیقه ای از برنامه ها و سبک زندگی داوطلبان می تواند هزینه سنگینی را بر دوش نامزدها بگذارد چرا که فراوری فیلم سفارشی با کیفیت بالا از سوی شرکت های صاحب نام برای هر دقیقه 10میلیون تومان نرخ گذاری شده است. نرخ تبلیغ در هر کانال با اعضای بالا هم نسبت به تعداد اعضا و اعتبار آن کانال متفاوت است و نمی توان سقف یا کفی از سطح قیمت در این بخش خاطرنشان کرد.

  • خطر وام داری نامزدهای انتخاباتی به اسپانسرها

در جریان انتقاد به لیست های انتخاباتی برای مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا، زمزمه هایی مبنی بر پرداخت وجوهی برای قرار دریافت در فهرست های مزبور به گوش رسید.

از سوی دیگر، بعضی از نامزدهای انتخاباتی به ویژه آن هایی که در دسته تمدید حضور در مجلس نیستند یا از سوی احزاب پشتیبانی نمی شوند توانایی پرداخت هزینه های انتخاباتی را ندارند از این رو اشخاص حقیقی و حقوقی حمایت اقتصادی از این افراد را که توانسته اند مراحل کسب صلاحیت را پشت سر بگذارند، برعهده می گیرند.

روشن است که این افراد هم به دلیل منافع شخصی برای انتخاب مورد نظر دست به جیب می شوند بنابراین وام دار شدن نامزدهایی با حامیان اقتصادی می تواند تبعات سوئی را به دنبال داشته باشد چرا که اگر نامزد بدهکار صاحب کرسی در مجلس شد باید هزینه این حمایت را از طرق مختلف از جمله توزیع رانت بپردازد.

با تمام این ها، یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که میزان حقوق و دستمزد نمایندگان مجلس در طول چهار سال چیزی حدود 500 تا 600 میلیون تومان است (اگر دستمزد هر نماینده را ماهانه 10میلیون تومان در نظر بگیریم). حال سوال این سوال پیش می آید که چه منافعی در کرسی های مجلس نهفته که افراد هزینه های میلیونی تبلیغات را به جان می خرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 219

به "هزینه تبلیغات ورود به مجلس ، چه منافعی در کرسی های مجلس نهفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تبلیغات ورود به مجلس ، چه منافعی در کرسی های مجلس نهفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید