پنجشنبه یا آدینه؟، زمان مشاهده هلال ماه شوال در پهنه ایران

به گزارش مجله نازلارا، ایسنا نوشت: عضو ستاد استهلال استان تهران با بیان اینکه در شامگاه 31 فروردین امکان مشاهده هلال ماه در پهنه ایران وجود ندارد، گفت: در شامگاه آدینه قابل مشاهده است.

پنجشنبه یا آدینه؟، زمان مشاهده هلال ماه شوال در پهنه ایران

علی ابراهیمی، رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران، گفت: برای آنالیز رؤیت پذیری هلال ماه شوال 1444 ضروری است در ابتدا لحظه مقارنه ماه و خورشید را مرور کنیم که این لحظه مصادف با ساعت 7 و 42 دقیقه روز پنج شنبه 31 فروردین ماه است.

وی ادامه داد: در این زمان در بخش هایی از استرالیا، نیوزیلند، اندونزی و جزایر آسیای جنوب شرقی شاهد خورشیدگرفتگی مرکب هستند و از این زمان به بعد، ماه رفته رفته از خورشید جدا خواهد شد.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در غروب روز پنج شنبه 31 فروردین در پهنه ایران، شرایط مناسب برای جدایی ماه از خورشید و رؤیت پذیری هلال ماه شوال فراهم نیست.

عضو تیم استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه بر اساس محاسبات رؤیت هلال ماه در شامگاه پنج شنبه، 31 فروردین در پهنه ایران فراهم نیست، افزود: تنها نقاطی که می توانند هلال ماه را مشاهده نمایند، در غرب افریقا، امریکای شمالی و مرکزی و بخش هایی از امریکای جنوبی است.

وی تاکید نمود: در روزهای بعد از آن (31 فروردین) هلال ماه در پهنه ایران قابل مشاهده است.

ابراهیمی اظهار کرد: هلال ماه شوال 1444 در شامگاه آدینه قابل مشاهده است و پیش بینی های ما نشان می دهد که شامگاه 31 فروردین امکان مشاهده هلال ماه وجود ندارد.

وی افزود: ما در بخش علمی رؤیت هلال از بخش تجربی برای رسیدن به پیش بینی استفاده می کنیم. بنابراین از سال 1856 میلادی هزاران گزارش از موفقیت رؤیت هلال تا به امروز جمع آوری شده است تا پشتوانه ای برای پیش بینی رؤیت هلال در آینده باشد.

ابراهیمی افزود: این گزارش ها منجر به طراحی معیارهای پیش بینی رؤیت هلال شده است. بنابراین از دیدگاه علمی تفاوت نظر چندانی در رؤیت هلال وجود ندارد و در بیشتر مواقع شرایط رؤیت پذیری و عدم آن تعیین است. مگر مواردی خاص که با هلالی روبرو شویم که نمونه مشابه آن در گذشته دیده نشده است. در این مواقع ممکن است اختلاف نظری به وجود آید.

وی ادامه داد: در هلال های رمضان و شوال در دو دهه گذشته فقط 3 تا 4 مورد چنین اتفاقی روی داده است.

ابراهیمی افزود: عمده اختلافات در بحث تفسیر مسائل فقهی در رؤیت هلال است که در دنیا اسلام با یکدیگر فرق دارد. بنابراین این تفاوت آرا باعث می گردد تا در کشورهای مختلف اعلام شروع ماه رمضان و شوال متفاوت باشد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1669

به "پنجشنبه یا آدینه؟، زمان مشاهده هلال ماه شوال در پهنه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجشنبه یا آدینه؟، زمان مشاهده هلال ماه شوال در پهنه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید