چه استاندارد هایی در سال تازه به خودرو ها اضافه می گردد؟

به گزارش مجله نازلارا، وزارت صمت گزارشی نو درباره صنعت خودرو منتشر نموده است. در این گزارش به آنالیز شرایط و استاندارد هایی که قرار است در سال نو به خودرو ها اضافه گردد، پرداخته شده است.

چه استاندارد هایی در سال تازه به خودرو ها اضافه می گردد؟

به گزارش تجارت نیوز، براساس آن چه در گزارش سالانه وزارت صمت برای صنعت خودرو دیده می گردد، استاندارد های تازه معین و زمان اجباری شدن آن ها معین شده است.

این گزارش به طور کلی، شرایط فراوری، کیفیت، خدمات و… را در سال نشان می دهد و راهبرد های مختلف و سیاست های کلی صنعت را برای سال تازه معین می نماید. در گزارش تازه وزارت صمت نام محصولات ملی تازه و هدف گذاری های فراوری و داخلی سازی توضیح داده شده است، اما یکی از مهم ترین قسمت های این گزارش مربوط به برنامه زمانی استاندارد های اجباری تازه است که در ادامه به آن می پردازیم.

براساس جدولی که در گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت دیده می گردد، استاندارد های تازهی برای گروه خودرویی M1، که شامل خودرو های سواری می گردد، در نظر گرفته شده است. براساس زمان بندی ای که در این جدول می بینیم، زمان اجباری شدن تمام آیتم های تازه تا انتها تیر ماه است.

براساس این گزارش چراغ روز، یا همان دی لایت، باید تا انتها اسفند ماه 1401 برای تمام خودرو ها استانداردسازی می شد. این یعنی از شروع سال تازه عملاً تمام خودرو های تازه باید این استاندارد را داشته باشند. بعلاوه چراغ اتوماتیک یا همان سنسور نور هم تا انتها سال قبل باید برای خودرو های فراوریی تازه استانداردسازی می شدند. خودرو های تازه همه این آیتم را در استاندارد های خود دارند، اما برای خودرو هایی که طراحی و جای گذاری این آیتم زمان بر است، پوزیشن لایت استانداردسازی شده و بعداً آپشن سنسور نور اضافه خواهد شد.

علاوه بر دو آیتم فوق، آیتم های نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده باید تا انتها تیرماه برای تمام خودرو ها استانداردسازی شوند. به همین علت است که تمامی خودرو های تازه مثل ری را، سایپا آریا، TF21 و… همگی این استاندارد ها را خواهند داشت. در طرح فروش خودرو ها در سامانه یکپارچه، برای بعضی خودرو ها عرضه تا انتها تیرماه 1402 عنوان شده بود که علت آن هم قرارگیری همین استاندارد های تازه تا آن موقع است. این یعنی خودرو هایی مذکور یا تا آن موقع استانداردسازی می شوند و یا به ایستگاه توقف فراوری می رسند.

علت اینکه در انتها سال خودرو های تازه ایران خودرو با امکانات تازه معرفی شدند، در واقع، همین اجباری شدن آیتم های استاندارد بود و ایران خودرو مجبور به اضافه کردن بسیاری از آیتم های تازه روی محصولات خودش بود.

از آن جا که اضافه شدن سیستم کنترل پایداری به بعضی خودرو ها می توان هزینه سربار زیادی داشته باشد و عملاً مالی نباشد، پس احتمال این که خودرویی مثل پژو پارس از خط فراوری ایران خودرو خارج گردد زیاد است. البته پژو پارس بازوی قدرتمند ایران خودرو در عرضه است و مقدار فراوری بسیار بالایی برای این شرکت دارد. باید دید ایران خودرو برای استانداردسازی این خودرو چه می نماید و آیا سال جاری با پارس پرطرف دار خداحافظی می کنیم یا نه.

گفتنی است که برای خودرو های مونتاژی تمام آیتم های فوق پیش از این استانداردسازی شده بودند و بر همین اساس، چالش و یا تغییری برای استاندارد مونتاژی های بازار ایران نخواهیم داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1665

به "چه استاندارد هایی در سال تازه به خودرو ها اضافه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه استاندارد هایی در سال تازه به خودرو ها اضافه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید