گیاه هماور طبی خواص و مضرات آن

به گزارش مجله نازلارا، گیاه هماور طبی یکی از انواع تیره گاوزبان می باشد. در کتب طب سنتی با نام آذان الحمار (گوش خر)معرفی شده است. هماور طبی گیاهی دارویی می باشد که از قدیم جهت معالجه بسیاری از مسائل کاربرد داشته این گیاه در جوامع علمی با نام سمفیتوس شناخته می شود .

گیاه هماور طبی خواص و مضرات آن
هماور گیاهی دارویی و بومی کشورهای اروپایی و منطقه ها گرم آسیایی است. این گیاه در پزشکی با عنوان سنفیتون شناخته می گردد و در کتب طب سنتی با عنوان آذان الحمار یا گوش خر آمده است. این گیاه بادام، شاخه دار و گلدار است و بلندی آن به 30 تا 90 سانتیمتر می رسد و دارای برگ هایی بیضی شکل است.

برگ های این گیاه معمولا در تهیه فرآورده های گیاهی کاربرد دارد. ریشه این گیاه نیز در بعضی موارد کاربرد طبی دارد اما به سبب داشتن ترکیبات سمی، کاربرد عمومی نداشته و فقط در موارد خاص آن هم با نظر کارشناس مربوطه و با رعایت دستورالعمل های بسیار دقیق می توان مصرف کرد.

هماور دارای ترکیبات سمی است و اگر به صورت خوراکی مصرف گردد، می تواند مسمومیت های شدید ایجاد کند و حتی در صورت ادامه مصرف، منجر به مرگ گردد.

هماور دارای گونه مختلفی است که بعضی از آنها عبارتند از: هماور روسی، هماور رومی، هماور تیغ دار و...برگ های بیشتر گونه های هماور دارای ترکیبات سمی است و ریشه آنها نیز چندین برابر برگ ها سمی است و به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه مصرف گردد.

بعضی از ترکیبات گیاه هماور عبارتند از: اسید رزماریتیک، آلانتویین، الکالویدهای نوع پایرولیزیدین و...1

در ادامه شما را با خواص فوق العاده این گیاه آشنا می کنیم.

التیام زخم هااگر شما از روغن این گیاه به صورت موضعی بر روی پوست خود بهره ببرید، می تواند شما را از شر راش ها و التهابات خلاص کند. میزان بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث موجود در خمیر و ضماد هماور طبی باعث می گردد تا التهابات شما به سرعت بهبود پیدا کنند. همان طور که آنتی اکسیدان ها به از بین بردن مواد خارجی در بدن و جلوگیری از مرگ سلول ها کمک می کنند، ویتامین ث موجود در این گیاه می تواند فراوری کلاژن و سلول های تازه را تسریع ببخشد. این امر باعث می گردد تا زخم ها هر چه سریعتر التیام پیدا کنند.

کاهش درداگر شما از هر گونه درد های مزمن رنج می برید یا اینکه در حال طی کردن دوران نقاهت جراحی ها هستید، استفاده از ضماد ها و لوسیون های هماور طبی در نقاط مورد نظر باعث می گردد تا شما از شر درد رها شده و دروان نقاهت را سریعتر طی کنید. خواص ضد حساسیت این گیاه در کنار ترکیبات ارگانیک و آنتی اکسیدان ها می تواند شما را در رسیدن به این مهم کمک کند.

ضد التهابدرست به همان مقدار ای که در این گیاه ترکیبات ضد درد وجود دارد، می توان در آن مواد ضد التهابی مهمی مانند ساپونین ها و تانن ها را نیز پیدا کرد. این ترکبیات برترین مواد برای از بین بردن التهابات محسوب می شوند. اگر از آرتروز، نقرس یا سایر اختلالات التهابی رنج می برید، به شما توصیه می کنیم که حتما یکبار استفاده از ضماد های هماور طبی را امتحان کنید. لوسیون های این گیاه معمولا گران هستند ولی شما می توانید به راحتی از کرم های سنتی سمیفتوس که قیمت پایین تری دارند بهره ببرید.

تقویت سیستم ایمنیهمانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین ث یک جزء مهمی از این گیاه است و نقش اصلی اسید آسکوربیک در بدن، تحریک فراوری گلبول های سفید خون است که اولین خط دفاع از سیستم ایمنی بدن است. با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، حتی با استفاده از دارو های موضعی، شما می توانید شرایطی مثل زردی و کمبود ویتامین و اتیولوژی را بهبود ببخشید.

افزایش رشد استخوان هایکی از این نام های داروی گیاهی، گره استخوانی است زیرا می تواند به سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی استخوان های شکسته و بعلاوه سایر آسیب ها کمک کند. بعلاوه غنی از کلسیم است که یک عنصر کلیدی در رشد استخوان است. ترکیبی منحصر به فرد از ترکیبات ارگانیک که در این گیاه یافت می گردد، می تواند رشد مواد معدنی استخوان را با تسهیل جذب و استفاده بیشتر از کلسیم در بدن تحریک کند.

جلوگیری از سرطانمواد آنتی اکسیدانی که در این گیاه یافت می شوند نیز به این معنی است که سمفیتون پتانسیل بالایی برای فعالیت های ضد سرطانی دارد. به عنوان بزرگترین ارگان در بدن، پوست ما می تواند به راحتی آسیب دیده و در معرض ابتلا به سرطان قرار بگیرید چرا که در نور خورشید اشعه های مضری وجود دارد. آنتی اکسیدان ها می توانند فعالیت های رادیکال های آزاد که مهم ترین علت برای ابتلا به سرطان هستند را خنثی کنند.

بهبود سلامت تنفسیمجددا باید تأکید کرد که هماور طبی نباید استشمام گردد، اما حتی مالش دادن آن بر روی قفسه سینه می تواند به عنوان یک خلط آور عمل کند. اگر شما از گرفتگی سینوس و احتقان رنج می برید، استفاده از این گیاه می تواند به شما کمک کند که به راحتی سرفه کنید و بلغم ها را از سیستم تنفسی خود حارج کنید. روغن این گیاه می تواند باکتری ها و سایر بیماری های پاتوژن را جذب کند.

مراقبت از پوستاگر شما از هر گونه التهاب پوستی از گزیدگی عنکبوت تا اگزما رنج می برید، استفاده از ضماد هماور طبی می تواند به شما کمک کند. ترکیب ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب باعث می گردد این گیاه، مناسب برای انواع مختلف التهابات پوست، از پسوریازیس تا آکنه باشد.2

نحوه مصرف هماورهماور دارای خواص درمانی و تسکین درد می باشد. می توانید فرآورده های آماده شده از خود گیاه و برگ آنرا در معالجه و آرام کردن درد ناشی از شکستگیها، رگ به رگ شدنها، جراحات و زخمهای سطحی، کبودشدنها، عضلات و لیگامنتهای کشیده شده و رگ به رگ شده، آسیبهای غیر نوک تیز و استخوانهای شکسته شده مصرف نمایید. در استفاده از محصولات این گیاه به صورت پمادها تهیه شده از خود آن، ریشه گیاه و سایر فرآورده های موضعی بسیار توجه نمایید.

مرهم و ضماد های مورد مصرف جهت استفاده موضعی از ریشه تازه هماور آماده می گردند. جوشانده حاصل از یک قسمت ریشه خشک و ده قسمت از آب نیز برای این هدف کاربرد دارد.

مضرات هماورزنان باردار و شیرده ، از استفاده فرآورده های هماور خودداری کنند.

هرگز هیچ فرآورده حاصل از هماور را روی پوست ترک خورده قرار ندهید.

مواردی از مسمومیت آتروپینی حاصل از استفاده این دارو به وسیله دهان نیز گزارش شده.

اگر محصولات هماور را مثل نوشیدنیها استفاده نمایید یا آنرا به طرق دیگر برای مصارف داخلی بدن مورد مصرف قرار دهید، خود را با احتمال خطر مسمومیت دچار می نمایید.3

پی نوشت:

1.www.chaharfasl.net

2.www.asanteb.com

3.www.saat24.news

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1312

به "گیاه هماور طبی خواص و مضرات آن" امتیاز دهید

864 کاربر به "گیاه هماور طبی خواص و مضرات آن" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه هماور طبی خواص و مضرات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید