حفاظت از نسخ و کتب ارزشمند در کتابخانه های شخصی ضرورت دارد

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگاران، مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی و تکریم کتابداران و ترویج کتابخوانی ظهر چهارشنبه با حضور مختاری پور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، استاندار و فرماندار قزوین، معاون سیاسی و امنیتی استانداری، فرماندار شهرستان البرز، مدیر کل بنیاد شهید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان و سایر مسئولان و کتابداران در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) شهر قزوین برگزار گردید.

حفاظت از نسخ و کتب ارزشمند در کتابخانه های شخصی ضرورت دارد

جهت دریافت خدمات اجرای جزئیات اجرایی بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

مرتضی روزبه در این مراسم بیان نمود: یکی از مسائل ما در دسترسی به گنجینه های ارزشمند شخصی که میراث علما و خاندان های علمی هستند این است که این کتب و نسخ معمولا در اختیار افرادی است که اهلیت نگاهداری از این آثار را ندارند.

وی ادامه داد: منظور از اینکه گفته می گردد این افراد اهلیت نگهداری از این آثار را ندارند یعنی که نوع نگاه آنها بیشتر اقتصادی است و چندان تعصب ارزش پژوهشی و علمی این آثار را ندارند.

استاندار قزوین با اشاره به ضرورت حفظ و نگهداری صحیح کتابخانه های شخصی استان قزوین گفت: باید همانگونه که برای یک خانه یا خودرو سند مالکیت صادر می کنیم برای این کتابخانه ها هم سند مالکیت تعریف کنیم تا شرایط امانی این کتابخانه ها برای پژوهشگران فراهم گردد.

مرتضی روزبه اظهارداشت: با این شرایط حداقل این کتابخانه ها از خطر نابودی و یا انتقال از کشور در امان خواهد ماند.

استاندار قزوین بیان نمود: استفاده از کتاب به عنوان وسیله ای برای انتقال اندیشه و پیغام در کنار انجام همه وظایف و امور روزمره به معنای رونق فرهنگ مطالعه است و برای تحقق چنین برنامه ای هم نیازی به انجام برنامه های شعاری و کلیشه ای نداریم.

روزبه ادامه داد: باید خروجی برنامه هایی از این دست طرح هایی عملی برای ارتقای فرهنگ مطالعه باشد به گونه ای که پس از چند سال بتوان آنالیز کرد و نتیجه گرفت که فرهنگ مطالعه در جامعه تا میزانی افزایش یافته است.

مدارس به جای نگهبان و انباری به کتابخانه و کتابداران آگاه نیازمند هستند

مرتضی روزبه با تاکید بر تحقق فرهنگ مطالعه در مدارس بیان نمود: متاسفانه بسیاری از کتابخانه های ما در مدارس تبدیل به انباری شده اند که فردی به عنوان انباردار فقط متصدی این است که کتاب در چه زمانی و توسط چه کسی وارد و خارج می گردد و سالم و یا اینکه صدمه دیده است حال آنکه مدارس ما به جای نگهبان و انباری به کتابخانه و کتابداران آگاه نیازمند هستند.

این مسئول اضافه کرد: باید درهای کتابخانه های مدارس را به روی دانش آموزان گگردد و به فکر انبارداری نبود و اگر در این بین مثلا 100 جلد کتاب هم مفقود شد آیا غیر از این است که این کتاب ها به دست اهل کتاب افتاده و تمام اهداف ما از ترویج فرهنگ کتاب رساندن کتاب به دست اهلش است.

ایجاد اشتیاق مردم به مطالعه بهترین راه ترویج فرهنگ کتابخوانی است

استاندار قزوین گفت: در زمینه اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی راه های گوناگونی تجربه شده اما بهترین و موثرترین راه در این زمینه ایجاد اشتیاق و ذائقه در مردم به مطالعه است.

وی بیان نمود: توجه به بازار فروش کتاب به عنوان کالایی مصرفی و سرمایه ای اندوخته و عدم توجه به بازار مصرف یکی از نکات انحرافی در بحث آمار و ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور است.

این مسئول اضافه کرد: رونق بازار کتاب های آموزشی تجاری که متأسفانه امرزوه حتی به مقاطع هدایت و ابتدایی هم سرایت نموده از مواردی است که تصور افزایش سطح مطالعه را در جامعه ایجاد نموده است حال آنکه مواردی از این دست ربطی به ارتقای فرهنگ مطالعه ندارد.

روزبه با اشاره به کاهش سطح مطالعه در کشور گفت: متاسفانه یک بی اشتیاقی عمومی نسبت به کتاب و کتابخوانی در جامعه ما وجود دارد که این عدم اشتیاق منحصر به قشر خاصی نمی گردد و در میان همه افراد وجود دارد.

وی یادآور شد: روی گردانی از فرهنگ مطالعه در میان همه اقشار اتفاق ناگواری است اما این موضوع در میان مسئولان بسیار بدتر از سایر اقشار جامعه است.

پاتوق فرهنگی و نمایشگاه دائمی کتاب با حضور همه ناشران استان ساخته خواهد شد

استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود خبر از اختصاص زمینی به ناشران استان داد و اضافه کرد: در این محل با یاری شهرداری و سایر دستگاه ها فضایی برای حضور ناشرا، چاپخانه داران و فعالان چاپ و نشر و همه نیازمندی های این حوزه و نمایشگاه دائمی کتاب با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین علاقمندان به کتاب و فعالان این صنعت می توانند در این مرکز اقدام به معرفی کتاب و سایر اقدامات فرهنگی مربوط به کتاب نمایند.

مرتضی روزبه گفت: این پروژه ضمن اینکه اختصاص به ناشران استان برای فعالیت های مربوط به همه حوزه های نشر و چاپ دارد می تواند کار پژوهشگران را در فروش آثار خود آسان کند و لازم نباشد مولف اقدام به فروش آثار خود کند.

استاندار قزوین با اشاره به احداث کتابخانه ملی در شهرهایی چون رشت و تبریز اظهارداشت: این اقدام بسیار ارزشمندی بود که در گذشته توسط مرحوم تربیت محقق شد و امیدواریم این موضوع در قزوین نیز محقق گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 215

به "حفاظت از نسخ و کتب ارزشمند در کتابخانه های شخصی ضرورت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از نسخ و کتب ارزشمند در کتابخانه های شخصی ضرورت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید