یک قدم مانده به منزل آخر؛ اینجا زمان منتظر هیچ کسی نمی ماند

به گزارش مجله نازلارا، خبرنگاران/هرمزگان راستش خودم هم درست نمی دانم چه نامی برای این گزارش مناسب تر است. گزارش آرامستان، قبرستان، دل نوشته و ازاین دست اما هدف حداقل برای خودم روشن است. خیلی ساده شاید بتوان گفت این یک جور به اشتراک گذاشتن احساس و تجربه با دیگران است و ضمن آن یادآوری به خودم!

یک قدم مانده به منزل آخر؛ اینجا زمان منتظر هیچ کسی نمی ماند

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

صدای جیغ، فریاد، عجز و ناله لحظه ای قطع نمی گردد. به چهره غمبار خانواده هایی که عزیزانشان را ازدست داده اند، نگاه می کنم. همه جا را رنگ سیاه گرفته و اینجاست که می توان پی برد این جهان برای هیچ کس ماندنی نیست!

اینجا غسالخانه بهشت زهرا بندرعباس است. همان جا که حالا پر رفت وآمد ترین روزهای سالش را می گذراند، یک قدم مانده به منزل آخر، که با مهمان ناخوانده ای به اسم کرونا روزهای شلوغی دارد.

بیماری کرونا این روزها بر همه ابعاد زندگی انسان ها تأثیر گذاشته و شرایط زندگی خاص کرونایی فصل جدیدی از زندگی است که حالا تمام مردم این کره خاکی آن را تجربه می نمایند. بیش از چهار ماه است از شبیخون ویروس کرونا به کشور می گذرد؛ موجودی شوم که در برابر میلیاردها نفر سینه سپر نموده و هر روز هزاران نفر در سراسر جهان را به کام مرگ می کشاند.

سرعت شیوعش آن قدر بالاست که نمی توانم در لحظه نوشتن این گزارش و حتی این خط، بگویم تا به امروز چند نفر مبتلا شده اند و چند نفر جان خود را ازدست داده اند؛ آمارها لحظه ای تغییر می نماید، ازاین رو بیشتر از آنکه بخواهم به سراغ آمار و ارقامی بروم که یک عده می گویند و عده ای دیگر تکذیب می نمایند، به سراغ واقعیت های این روزهای شهرم می روم؛ همان هایی که با چشم خود می بینم.

آداب کفن ودفن اموات یکی از مسائل موردتوجه در کشورهای اسلامی است. یکی از مشاغلی که این روزها کارکنان آن بیش از سایر مشاغل در شرایط پرکار و البته خطرناکی به سر می برند، کارکنان قبرستان های کشور هستند؛ افرادی که بیش از همه در معرض خطر قرار دارند و کمتر از دیگران دیده شده اند.

در بهشت زهرا گویی هیچ مکانی به اندازه غسالخانه وحشت آور نیست. واکنش آدم ها در روبرو با غسالان یا تطهیر نمایندگان متفاوت است، عده ای کارشان را بر ترازوی دین و ایمان و ثواب می سنجند و بعضی از آن ها می ترسند و دوری می نمایند.

چگونگی حمل اجساد جان باختگان مبتلا به کرونا به سمت آرامگاه ابدی، نحو تغسیل، تشییع و تدفین آن ها و... ازجمله مسائلی است که این روزها در بین افکار عمومی به ویژه در فضای مجازی مطرح است.

اجساد افرادی که براثر این ویروس درگذشته اند، در سکوت دفن می شوند و کفن ودفن و مراسم یادبود آن ها نیز درنهایت حداقلی برگزار می گردد و مراسم یادبود این درگذشتگان نیز در فضای مجازی برگزار می گردد. گویی غربت خاص و اجباری در تدفین این افراد حاکم است که کمتر می توان سابقه آن را در ذهن مرور کرد، اما راهی جز این وجود ندارد.

در یک روز گرم و تابستانی که امیدها به شسته شدن آلودگی ها در دل ها زنده می شد، به جایی رفتم که این روزها شاهد صحنه های دل خراشی است؛ آرامستان بندرعباس؛ جایی که تمامی جان باخته های این ویروس شوم را در آنجا به خاک می سپارند؛ می توانم بگویم سخت ترین لحظات عمر کاری ام بود، رفتن به سمت جایی که آدم ها در تنهایی محض جهان را بدرود می گفتند!

در این گزارش به سراغ کسانی رفتیم که این روزها آن ها هم را باید به نوعی مبارزین خط مقدم کرونا دانست که در سایه تواضع و فروتنی از زمان فوت تا مرحله دفن را با تمامی سختی هایش بدون هیچ منتی انجام می دهند.

هم زمان با نزدیک شدنم به درب ورودی، یک آمبولانس وارد شد؛ تمامی افرادی که در اطراف و در نزدیکی ورودی آن بودند ماسک به صورت زده بودند و دستکش در دست داشتند؛ چه کادر حراست و اجرایی آرامستان و چه همراهان بیمارانی که پشت درب مستأصل بودند.

روی صورتش قطرات عرق نشسته، لباس هایشان ضخیم است و ساعت ها ماندن در آن ها اذیتشان می نماید شیلدش را جلوی صورتش تکان می دهد که باد قطرات عرق روی صورتش را خشک کند.

اصلاً انگار نیستیم و این خیلی دردناک است

یکی از غسال های سازمان آرامستان در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: ما هم در این شهر زندگی می کنیم. خودمان را در انجام کار با هیچ احدی مقایسه نمی کنیم اما توجه و نگاه ها به شغل ما چندان رضایت بخش نیست و به نوعی غریب هستیم. اصلاً انگار نیستیم و این خیلی دردناک است.

شغل مرده شوری برای کسی جذابیت ندارد

او ادامه می دهد: کاش حداقل حرمتی برای کارمان قائل می شدند، کاش نگاه مردم این قدر سرد نبود. می دانید هر شغلی یک جایگاهی در جامعه دارد اما شغل ما انگار طوری جا افتاده است که همواره باید پنهان باشد. من و همکارانم در تماس با میت کرونایی و در ارتباط با خانواده داغداری که مراسم شان قرار است در تنهایی انجام گردد انگار گم شده ایم.

این غسال آرامستان در انتها گفت: درست است که شغل مرده شوری برای کسی جذابیت ندارد اما وقتی در این شغل باشی بیشتر از سایرین به فانی بودن جهان پی می بری چراکه من خودم در این مدت صحنه های بسیاری دیده ام که قابل تأمل بوده است؛ بارها شده خانواده هایی را دیده ام که از مرده خودشان ترس داشتند. در واقع صاحبان عزا از کسی که تا یک ساعت پیش کنارشان بوده و با او سر یک سفره می نشستند، می ترسند و حاضر نیستند حتی نزدیکش شوند و از نزدیک برایش فاتحه بخوانند چه برسد به اینکه دستش بزنند یا آن را بشویند. به نظر من آن ها از اعمال خودشان می ترسند و به خاطر همین است که نه از ما بلکه از مرده خودشان هم فراری اند.

سؤال های بسیاری داشتم که از او بپرسم اما بار دیگر صدای جیغ و ناله می آید؛ خانواده دیگری با گریه از راه می رسند و با فاتحه عزیز ازدست رفته خود را بدرقه می نمایند. غسال ناخودآگاه با دیدن جنازه، فاتحه خوان به سمت او می رود و همان چرخه همیشگی شست وشوی جنازه دوباره تکرار می گردد. درحالی که به سمت اتاق غسل می رود می گوید میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. زمان به سرعت گذشت، گویی اینجا زمان منتظر هیچ کسی نمی ماند. جنازه را با کاور سیاه از آمبولانس به غسالخانه انتقال می دهند؛ اشک چشمانم بند نمی آید.

در واحد امور متوفیان آرامستان بندرعباس بیش از 25 پرسنل در زمینه اعزام، تغسیل و تدفین اموات با رعایت پروتکل های بهداشتی و موازین شرعی در حال فعالیت هستند. برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، تمام خدمات توسط واحد امور متوفیان سازمان مدیریت آرامستان انجام می گردد. سازمان مدیریت آرامستان از شروع شیوع کرونا نسبت به احداث قطعات بحران با پیش بینی گنجایش 2000 قبر اقدام نموده و تا به امروز 250 قبر حفاری و آماده دفن اموات است.

علیرضا بهمن نژاد بندری، رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بنا بر پروتکل های الحاقی وزارت بهداشت، ضمن رعایت و حفظ اصول موارد بهداشتی و سلامت زیستی، تمامی موارد شرعی نیز در تمام بخش های حمل، غسل و کفن ودفن اموات در آرامستان بندرعباس رعایت می گردد.

وی با اشاره به شروع شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته در شهرستان بندرعباس اضافه نمود: از همان زمان این سازمان نسبت به آماده سازی و تجهیز نیروها و قطعات دفن اموات بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت؛ همچنین نسبت به احداث قطعه بحران با پیش بینی گنجایش 2000 قبر که تا به امروز 250 قبر حفاری و آماده دفن است همچنین تسطیح و پاک سازی راستا ورودی محل تدفین این اموات و ایجاد باغچه و کاشت نخل اقدام کرد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس با بیان اینکه برای اموات کرونایی در شروع شیوع این ویروس در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تیمم بدل از غسل صورت می گرفت، گفت: با اقدامات انجام شده در سازمان آرامستان علاوه بر سالن تغسیل با استقرار دو عدد کانکس و تجهیز آن به عنوان محل تغسیل اموات، امر تغسیل اموات ناشی از بیماری کرونا را بر عهده گرفت.

وی اضافه نمود: در حال حاضر غسل اموات ناشی از بیماری کرونا در ساختمان غسالخانه بهشت زهرا (س) با رعایت پروتکل های بهداشتی و مسائل شرعی در حال اجرا است.

بهمن نژاد بندری توضیح داد: در راستای حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تمام خدمات متوفیان ازجمله: حمل، غسل و دفن توسط واحد امور متوفیان سازمان آرامستان شهرداری بندرعباس صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش آمار فوتی در شهرستان و با شروع فصل گرما از خانواده متوفیان خواهشمندیم جهت حفظ سلامت خود و تسریع در امر غسل و دفن اموات از ورود به ساختمان غسالخانه و مشارکت در امور واحد خدمات متوفیان ازجمله جابجایی اموات و همچنین تدفین خودداری نموده و فقط بعد از خاک سپاری به آن ها اجازه داده می گردد جهت قرائت فاتحه با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اقدام نمایند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس تأکید کرد: به علت لزوم قطع چرخه انتقال ویروس کرونا و پرهیز از تجمع، فقط تعداد اندک از خانواده های درجه یک متوفیان در مراسم خاک سپاری حضورداشته باشند و از هرگونه توزیع مواد خوراکی در محیط بهشت زهرا (س) خودداری و از شهروندان تقاضا داریم در محیط آرامستان از ماسک و دستکش استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند.

وی ادامه داد: از ابتدای اسفندماه سال گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدانموده تغسیل و تدفین اموات حاصل از بیماری کرونا مطابق احکام شرعی انجام و تمام موازین بهداشتی صورت می پذیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس به عنوان یک نهاد مردمی وظیفه بسیار مهمی در خدمات دهی هر چه بهتر زمان بحران ها بر عهده دارد؛ اضافه نمود: همان طور که کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در جبهه اصلی مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، این سازمان نیز در کنار سایر نهادهای مربوطه وظیفه خود را در راستای حمل، تغسیل و تدفین اموات کرونایی انجام می دهد.

بهمن نژاد بندری تأکید کرد: با توجه به اینکه درآمدهای این سازمان از محل بهای خدمات است و هزینه های لازم جهت انجام امور متوفیان کرونایی در زمینه تأمین تجهیزات بهداشتی برای کارکنان و ضدعفونی مستمر محیط آرامستان و سالن تطهیر، تجهیز خودروهای مخصوص حمل متوفیان با تجهیزات بهداشتی و همچنین ضدعفونی آن ها هزینه های مازاد تحمیل شده به سازمان بوده ولی در راستای خدمات رسانی به خانواده این متوفیان افزایش قیمت بهای خدمات نداشته ایم.

وی ادامه داد: تأمین مواد و لوازم بهداشتی و ضدعفونی مخصوص جهت دفن اموات کرونایی شامل ماسک، دستکش، لباس ایزوله، گان و مواد ضدعفونی نماینده به میزان کافی تهیه و با توجه به اینکه خانواده های داغ دیده در شرایط روحی خاصی هستند تسریع در امر کفن ودفن می تواند موجب تکریم و رضایت بازماندگان از نحوه خدمات دهی را فراهم آورد.

به گزارش خبرنگاران، در لحظاتی که این گزارش را می نویسم نه فقط بندرعباس، نه فقط ایران، که کرونا به تمامی گیتی شبیخون زده و سایه ای از بیم و امید را بر زمین حکم فرما نموده است. چه می گردد کرد؟ یکی پرستار می گردد و در ارتباط با بیمار کرونایی هر کاری از دستش برمی آید انجام می دهد تا بیمار درمان گردد و زنده بماند اما خودش گرفتار می گردد و ممکن است کرونا بگیرد، یکی هم غسال می گردد و کرونایی بی نفس را می شوید و اگر احیاناً کرونا بگیرد غسال دیگری او را در خاموشی می شوید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 476

به "یک قدم مانده به منزل آخر؛ اینجا زمان منتظر هیچ کسی نمی ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک قدم مانده به منزل آخر؛ اینجا زمان منتظر هیچ کسی نمی ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید