5 راستا ریلی عجیب دنیا را بشناسید

به گزارش مجله نازلارا، راه آهن بسیار تاریخی تر از آن است که مردم فکر نمایند. اولین شواهد شناخته شده از سوی ما، راستا 6 کیلومتری واگن باریک دیالکوس است که برای حمل و نقل قایق ها در یونان باستان در قرن ششم قبل از میلاد طراحی شده است. راه آهن مدرن تر برای نخسستین بار در اوایل قرن 19 شروع به کار کرد و به یک روش اساسی حمل و نقل در سراسر دنیا تبدیل شد. در میان این راستاهای ریلی بعضی عجیب و خاص هستند، 5 قطار و راستا ریلی عجیب را با هم بشناسیم.

5 راستا ریلی عجیب دنیا را بشناسید

راستا ریلی چونگ کینگ در چین

یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان چونگ کینگ و به طور حتم یکی از پرجمعیت ترین کشورها روی زمین چین است. معماران و برنامه ریزان شهر هنگام ساخت یک مونوریل مشکل منحصر به فردی داشتند. در راستا قطار یک مجتمع 19 طبقه وجود داشت. آنها فقط دو راه برای حمل و نقل ریلی داشتند. یا باید کل بلوک را خراب می کردند یا مجبور به حذف دو طبقه از مجتمع بودند تا بتوانند از فضا ایجاد شده برای ساخت تونل اختصاصی استفاده نمایند. حدود 15 سال از ایجاد تونل می گذرد و مقامات شهر هنوز هم معتقدند که آنها راه صحیحی را انتخاب نموده اند. این قطار به معنای واقعی کلمه مستقیم از بلوک ساختمان های آپارتمانی عبور می نماید.

راستا ریلی هانوی در ویتنام

با تماشا این راستا قطار عجیب در هانوی ویتنام یک کلمه به فکر می آید، تنگنا. یکی از مهم ترین دغدغه های توسعه و برنامه ریزی هر سیستم ریلی در جهان ایمنی است. نه فقط برای راستاها، سهامداران یا مسافرها بلکه برای افراد غیر مسافر که در حاشیه راستا ریلی قرار دارند. نمونه ای از این امر می تواند حصارکشی در اطراف پل ها باشد. این قطار عجیب در هانوی چنین اقدامات ایمنی را رها نموده یا کاملاً نادیده گرفته است. همانطور که پیدا است این خط قطار مستقیماً در وسط یک خیابان باریک با بازار دستفروشان پر ازدحام حرکت می نماید. شرایط به شکل است که هر زمان قطاری به محل نزدیک می گردد، فعالیت در خیابان تا زمان عبور قطار متوقف می گردد. گاهی رفت و آمد قطارها به قدری زیاد می گردد که مردم تقریبا قطارها را نادیده می گیرند و فعالیت خود را ادامه می دهند. امروزه این راستا به یک محل گردشگری تبدیل شده است و گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای تماشا این جاذبه و گرفتن عکس به آنجا می فرایند.

قطار فرودگاه گیسبورن در نیوزلند

شاید فکر کنیم که عبور قطار از میان یه خیابان شلوغ اتفاق عجیبی باشد اما عجیب تر از آن، عبور یک قطار از راستا باند فرودگاه است. در ساحل شرقی جزیره شمالی نیوزلند فرودگاه گیسبورن واقع شده است. این یک فرودگاه کوچک با 160 هکتار مساحت است. این یک اتفاق باورنکردنی است ولی واقعیت این است که قطارها از وصل یک باند پرواز عبور می نمایند. تمامی قطارها در سراسر جهان برای ادامه سفر خود مجبور نیستند از مراکز کنترل هوایی مجوز بگیرند، اما خط ریلی گیسبورن - شمال شمال پالمرسون این کار را انجام می دهد. فرودگاه فقط بین ساعت 6:30 صبح و 8:30 بعدازظهر فعالیت می نماید و در خارج از این زمان، قطارها می توانند طبق شرایط فرودگاه تردد نمایند.

راستا ریلی بروسیو در سوئیس

یکی از مشهورترین قطارها در کل جهان، اورینت اکسپرس است. اما پهنه اروپا خط راه آهن دیگری هم دارد که به خاطر شکل عجیب و غریب مارپیچی آن شناخته شده است. راه آهن بروسیو ویداکت در منطقه کانتون در سوئیس، یک پیاده رو مارپیچی است که در اواخر قرن گذشته ساخته شد تا قطارها بتوانند با طی کردن مسافتی کوتاه، ارتفاع را کاهش دهند. این سازه 110 متری دارای شعاع افقی انحنای 70 متر و شیب طولی 7 درصد است.

ایستگاه دنتون در منچستر

دنتون فلایر به علت خدمات منحصر به فردی که به مسافرانش ارائه می دهد، معروفیت دارد. دنتون در بین ایستگاه های Stalybridge و Stockport واقع شده است. این تنها قطاری است که در صورت داشتن تنها یک مسافر، آماده سرویس دهی به اوست. آغاز خدمت رسانی به مسافران هر صبح آدینه، ساعت 10:15 به وقت محلی انجام می گردد و زمان مسافرت در کل خط تقریبا 170 ساعت است.

منبع: historic mysteries

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1326

به "5 راستا ریلی عجیب دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راستا ریلی عجیب دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید